2011-04-12, 14:59
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag tog nästan för givet att du hade sett filmen då du har bra koll på den asiatiska filmmarknaden.

Hörde ifrån en vän som har Love Exposure på DVD att den ska vara väldigt bra, och recensionerna på IMDb lovar gott. Strange Circus är däremot inte så svår att hitta om man hänger på rätt ställen.
Mjo men te.x love exposure var ju inte så länge sen den blev tillgänglig med riktiga undertexter osv, brukar ju ta 2-3år för japanska filmer att komma med riktiga undertexter osv (förmodligen för det är först då något internationellt filmbolag plockar upp filmen)

Så vitt jag vet finns inte Strange Circus med riktiga undertexter utan finns "hemmagjorda" samt tyskdubbat osv....Så är det med asiatiska (främst japanska) filmer ibland.

För övrigt måste jag säga att jag älskar Beethovens Symfoni 7 i filmer, den är sjukt mystisk och man blir filosofisk varje gång man hör den. (trailern till love exposure hade den i sig bl.a)
Senast redigerad av NirvanA 2011-04-12 kl. 15:05.
Citera
2011-04-12, 15:05
Medlem
Danoms avatar
Nån som vet någon bra asiatisk apokalyps/"världen går under"-film?
Citera
2011-04-12, 15:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Mjo men te.x love exposure var ju inte så länge sen den blev tillgänglig med riktiga undertexter osv, brukar ju ta 2-3år för japanska filmer att komma med riktiga undertexter osv (förmodligen för det är först då något internationellt filmbolag plockar upp filmen)

Så vitt jag vet finns inte Strange Circus med riktiga undertexter utan finns "hemmagjorda" samt tyskdubbat osv....Så är det med asiatiska (främst japanska) filmer ibland.

Aha ja, du menar så. Men det är ju en annan diskussion som inte riktigt hör hemma här i filmforumet. Jag ska i alla fall låna hem DVD:n av filmen (Love...) av min bekant och se den då jag får tid över. Måste ju först ta och se en del HK-filmer och 13 Assassins först.
Citera
2011-04-12, 18:04
Medlem
zxcvnms avatar
Hej!

Jag tänkte ta hem Internal Affairs triologin med Andy Lau och Tony Leung Chiu Wai.
http://www.imdb.com/title/tt0338564/
http://www.imdb.com/title/tt0369060/
http://www.imdb.com/title/tt0374339/

Kan ngn berätta lite om triologin? är filmerna bra? (utan att spoila ngt)

Och varför är Andy Lau och Tony Leung Chiu Wai med både 1:an och 3:an men inte 2:an?
Citera
2011-04-12, 18:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvnm
Och varför är Andy Lau och Tony Leung Chiu Wai med både 1:an och 3:an men inte 2:an?

Jag har själv bara sett första filmen men vet att tvåan utspelar sig före första filmen och således utesluts ju Tony Leung och Andy Lau till förmån för två andra som ser yngre ut.
Citera
2011-04-12, 18:17
Medlem
Sputnik2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danom
Nån som vet någon bra asiatisk apokalyps/"världen går under"-film?

Inte direkt "världen går under", men monsterfilm fungerar kanske ungefär lika väl. I så fall är 'Gwoemul' en underhållande och intressant film.
Citera
2011-04-12, 19:12
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvnm
Hej!

Jag tänkte ta hem Internal Affairs triologin med Andy Lau och Tony Leung Chiu Wai.
http://www.imdb.com/title/tt0338564/
http://www.imdb.com/title/tt0369060/
http://www.imdb.com/title/tt0374339/

Kan ngn berätta lite om triologin? är filmerna bra? (utan att spoila ngt)

Yes som Rakii förklarade, I kronologisk ordning blir det 2-1-3, passa på och njuuuuuuuut.
Kan säga att det är det bästa som kommit från asien på 2000-talet och ett tips är att va väldigt uppmärksam på vad som händer, väldigt mycket twistar mm så du får tänka till en massa, dessutom om du inte är van att se asiatisk film kommer du säkert tycka att många har likadant utseende, samma namn osv men men.
Citera
2011-04-12, 19:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Yes som Rakii förklarade, I kronologisk ordning blir det 2-1-3, passa på och njuuuuuuuut.
Kan säga att det är det bästa som kommit från asien på 2000-talet och ett tips är att va väldigt uppmärksam på vad som händer, väldigt mycket twistar mm så du får tänka till en massa, dessutom om du inte är van att se asiatisk film kommer du säkert tycka att många har likadant utseende, samma namn osv men men.

Jag minns att jag såg första filmen i samband med att den kom ut på DVD i Sverige, någon gång 03-04 tror jag, och känner att jag borde se om den. Tiden har ju gått och man var ju rätt färsk på asiatisk film då det gav sig, så någon dag ska jag se om första filmen och beta av uppföljarna. Om jag ska tolka dig rätt så håller du tvåan och trean nästan i stil med första filmen?
Citera
2011-04-12, 19:27
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag minns att jag såg första filmen i samband med att den kom ut på DVD i Sverige, någon gång 03-04 tror jag, och känner att jag borde se om den. Tiden har ju gått och man var ju rätt färsk på asiatisk film då det gav sig, så någon dag ska jag se om första filmen och beta av uppföljarna. Om jag ska tolka dig rätt så håller du tvåan och trean nästan i stil med första filmen?
Den blir inte komplett utan alla tre delar, inte som gudfadern där man bara behöver se ettan och tvåan, nu var det flera år sen jag såg trilogin senast men jag kommer ihåg alla som minst lika bra, det blir mycket "ahaa var det så" genom filmerna.
Citera
2011-04-12, 19:28
Medlem
Rakiis avatar
Vill även tipsa om att Ong-Bak regissören har kommit ut med en ny film, Bangkok Knockout. Om den nu visar sig att vara i samma stil som hans filmer med Tony Jaa tidigare kan det vara riktigt tajt! Mycket flygande nävar, snygga sparkar och oförglömlig koreografi är det jag hoppas få avnjuta.

http://www.youtube.com/watch?v=p1GYw-3mPME&feature=player_embedded
Citera
2011-04-12, 19:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Den blir inte komplett utan alla tre delar, inte som gudfadern där man bara behöver se ettan och tvåan, nu var det flera år sen jag såg trilogin senast men jag kommer ihåg alla som minst lika bra, det blir mycket "ahaa var det så" genom filmerna.

Bra referens till Gudfadern-trilogin, då är det hela mycket tydligare för min del då!

Har hört väldigt mycket gott om trilogin som en helhet och att uppföljarna ska vara minst lika bra som första filmen, vilket är ganska ovanligt i modern tid. Andy Lau och Tony Leung hör ändå till två av mina favoriter inom den asiatiska filmscenen så jag undrar för mig själv varför jag aldrig såg de resterande två förut.
Citera
2011-04-12, 21:38
Medlem
zxcvnms avatar
Citat:

Tycker ni att jag börja se 2:an sen 1:an och till sist 3:an? =o
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in