2011-08-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Såg att den redan nämnts i tråden men det var 7 år sedan så jag måste flika in att jag plockade fram japanska Ao no hono-o (Blue light) ur hyllan för ett tag sedan (svenska Universal-Asian vision utgåvan)

Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Kan passa på att rekommendera Chikuma Yasutomos Now, I... från 2008. Regisserad, skriven, producerad och klippt av Yasutomo som också spelar huvudrollen och aldrig har gjort en film tidigare.

Måste också tacka för vad som ser ut att vara två helt suveräna tips på smala japanska (indie?)filmer! Passar även på att, när nu väl dramafilm är på tal, fråga om någon av er råkar ha sett After Life (Wandafuru Raifu)? Story-mässigt låter det som en riktigt intressant film, men jag har inte kommit mig för att se den än och ett par omdömen, förhoppningsvis av god art, kanske kan få mig att lägga på ett par kol och genomföra de planer jag har på att djupdyka i modern japansk film. Om någon annan har sett den och vill delge sitt omdöme så är det givetvis fritt fram att göra det också.

http://www.imdb.com/title/tt0165078/
Citera
2011-08-08, 00:06
Medlem
storbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
... Passar även på att, när nu väl dramafilm är på tal, fråga om någon av er råkar ha sett After Life (Wandafuru Raifu)? Story-mässigt låter det som en riktigt intressant film, men jag har inte kommit mig för att se den än och ett par omdömen, förhoppningsvis av god art, kanske kan få mig att lägga på ett par kol och genomföra de planer jag har på att djupdyka i modern japansk film. Om någon annan har sett den och vill delge sitt omdöme så är det givetvis fritt fram att göra det också.

http://www.imdb.com/title/tt0165078/

Har du sett några andra filmer av Hirokazu Koreeda? De är hur som helst alla riktigt bra! Jag tvivlar inte på att ”After Life” håller samma klass.
Citera
2011-08-08, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storbonden
Har du sett några andra filmer av Hirokazu Koreeda? De är hur som helst alla riktigt bra! Jag tvivlar inte på att ”After Life” håller samma klass.

Det har jag faktiskt inte gjort och det föll mig inte ens in att kolla om regissören kan tänkas ha gjort något annat av intresse, vilket han minst sagt verkar ha gjort! Vilken film av honom rekommenderar du att man börjar med, eller vilken film anser du vara bäst? Man behöver ju nödvändigtvis inte börja med After Life, om det så att säga finns en bättre inkörsport till hans filmer, menar jag.
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-08-08 kl. 00:33.
Citera
2011-08-08, 15:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Kul att jag kunde väcka ditt intresse Rakii! Berätta gärna vad du tycker om den efter att ha tagit dig en titt!

Visst vissa små partier kanske kunde kännas sega men längre fram växer den & man var lite på helspänn när slutet började komma

Jag såg filmen igår kväll och ja, jag gillade den skapligt men var inte helt i stil med vad jag hade förväntat mig. Visst, tonårsångesten och allt det där fanns där hela tiden men tyckte att filmen utvecklade sig åt en ganska konstig riktning mot slutet. Kändes inte så där jättetrovärdigt med allt som skedde och grabbens reaktioner, fast å andra sidan var det ju lite som i boken Främlingen av Camus.
Citera
2011-08-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag såg filmen igår kväll och ja, jag gillade den skapligt men var inte helt i stil med vad jag hade förväntat mig. Visst, tonårsångesten och allt det där fanns där hela tiden men tyckte att filmen utvecklade sig åt en ganska konstig riktning mot slutet. Kändes inte så där jättetrovärdigt med allt som skedde och grabbens reaktioner, fast å andra sidan var det ju lite som i boken Främlingen av Camus.

Ok så inte helt & hållet din kopp te? Nåväl, smaken är som baken så det kan jag acceptera

Du kanske mer fastnar för några av de rullar Dumbeast tipsade om?
Citera
2011-08-08, 22:47
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ok så inte helt & hållet din kopp te? Nåväl, smaken är som baken så det kan jag acceptera

Du kanske mer fastnar för några av de rullar Dumbeast tipsade om?

Jag tyckte om filmen och så, men den spårade ju som jag skrev tidigare ur lite väl mycket emot slutet. Hade man byggt vidare på handlingen med huvudpersonens ensamhet och problem med styvfadern kunde det ha blivit mer intressant. Nu blev det lite av en japansk form av Michael Haneke-drama med light-manéer.

Ska kika in filmerna som h*n tipsade om, förhoppningsvis finner jag någonting av värde där. Har fan inte sett någon riktigt bra asiatisk film sedan jag såg Sunflower.
Citera
2011-08-08, 22:56
Medlem
storbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Det har jag faktiskt inte gjort och det föll mig inte ens in att kolla om regissören kan tänkas ha gjort något annat av intresse, vilket han minst sagt verkar ha gjort! Vilken film av honom rekommenderar du att man börjar med, eller vilken film anser du vara bäst? Man behöver ju nödvändigtvis inte börja med After Life, om det så att säga finns en bättre inkörsport till hans filmer, menar jag.

Jag gillar ”Illusioner” och ”Barnen som inte fanns” väldigt mycket. Två fantastiska filmer! Sedan är ”Air Doll” också intressant och bra, medan ”Still Walking” var så där sett till hans standard. Men börja med de två förstnämnda, är mitt tips.
Citera
2011-08-08, 23:02
Medlem
breakthebutterflys avatar
Såg precis Akira Kurosawas Yojimbo. Måste säga att jag älskar hans humor. Massor med underfundiga och insinuanta humorinslag filmen igenom.

8 av 10 samurajsvärd!
Citera
2011-08-09, 02:22
Medlem
Jag som läser Mandarin undrar följaktligen om det finns någon kvalitéfilm att tillgå med det sagda språket. Jag är öppen för alla förslag, överdrivet blod till lugna draman.
Citera
2011-08-09, 16:29
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satfanskap
Jag som läser Mandarin undrar följaktligen om det finns någon kvalitéfilm att tillgå med det sagda språket. Jag är öppen för alla förslag, överdrivet blod till lugna draman.
De två triad-filmer Election I & II är väldigt bra. Enligt IMDB talas det både kantonesiska och mandarin, men jag vet inte hur det är fördelat. Är möjligt att det bara är några få rader mandarin, eller tvärtom. Sevärda i vilket fall.

Edit:

Stilla Liv är helt på mandarin. Osäker dock på om den kommer förbättra dina språkkunskaper nämnvärt, då det pratas ganska lite i den.

http://www.imdb.com/title/tt0859765/
Citera
2011-08-09, 16:52
Medlem
Rakiis avatar
saftad_burk: Vad heter den där japanska filmen som du tipsade om för ett tag sen, den om en konstnär som gör en slags skulpturer av kvinnor?
Citera
2011-08-09, 16:52
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
De två triad-filmer Election I & II är väldigt bra. Enligt IMDB talas det både kantonesiska och mandarin, men jag vet inte hur det är fördelat. Är möjligt att det bara är några få rader mandarin, eller tvärtom. Sevärda i vilket fall.

Edit:

Stilla Liv är helt på mandarin. Osäker dock på om den kommer förbättra dina språkkunskaper nämnvärt, då det pratas ganska lite i den.

http://www.imdb.com/title/tt0859765/
Election är en hong kong produktion med nästan uteslutande hong kong skådespelare, således är den på kantonesiska (men släpps alltid mandarin dubbade dvder till befolkningen i Kina)

Är det mandarin talande filmer du är ute efter så kolla efter produktionsland som ska vara Kina och Inte Hong Kong.

Tyckte "Aftershock" var bra, jag gillar inte dramafilmer vanligtvis men denna var gripande, handlar om den stora jordbävningen som ägde rum 1976.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in