2011-07-21, 14:30
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast

En väldigt fin och genomarbetet sammanfattning och jag kan bara hålla med och instämma i att Sun Scarred är bland det bästa Takashi Miike gjort på 2000-talet. Kriminellt underskattad film enligt mig. Shô Aikawa i huvudrollen är storartad.
Citera
2011-07-21, 16:19
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
En väldigt fin och genomarbetet sammanfattning och jag kan bara hålla med och instämma i att Sun Scarred är bland det bästa Takashi Miike gjort på 2000-talet. Kriminellt underskattad film enligt mig. Shô Aikawa i huvudrollen är storartad.

Tackar, två andra filmer på temat hämnd med Sho Aikawa i huvudrollen är Kiyoshi Kurosawas syskonfilmer Eyes of the Spider och Serpent's Path. Du har säkert redan sett dem (har inte sökt något i tråden), men om inte så rekommenderar jag dem starkt. De har inte lika mycket action som Sun Scarred, men levererar på ett lite annorlunda sätt.
Citera
2011-07-22, 18:03
Medlem
Seungris avatar
Hej!

Har jobbat mycket och inte sett ngn film på längre. Festen var inställd ikväll så det blir film istället, passar bra, regnar bara ute hela tiden ändå!

Jag tänkte se Love Exposure eftersom många av er tycker den är mycket bra. Jag är lite skeptisk dock, är inte så glad för romantiska komedier, men jag ger den en chans

Några andra filmer som ni har sett på senaste som ni kan rekommendera? Gärna thrillers och actions. Hade uppskattat det, vet inte vad jag ska se ikväll
Citera
2011-07-22, 19:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seungri
Jag tänkte se Love Exposure eftersom många av er tycker den är mycket bra. Jag är lite skeptisk dock, är inte så glad för romantiska komedier, men jag ger den en chans

Det är ingen romantisk komedi direkt så du kan vara lugn.
Citera
2011-07-22, 19:01
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Hej!

Har jobbat mycket och inte sett ngn film på längre. Festen var inställd ikväll så det blir film istället, passar bra, regnar bara ute hela tiden ändå!

Några andra filmer som ni har sett på senaste som ni kan rekommendera? Gärna thrillers och actions. Hade uppskattat det, vet inte vad jag ska se ikväll
Läs tråden så vet du...
Citera
2011-07-22, 19:51
Medlem
Skulle vilja ha tips på fler filmer som Funky forest...
Dom får gärna vara totalt värdelösa, bara dom är sjuka...
Citera
2011-07-22, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Scars of the Sun många) sidor av ett problem, men den dömer inte. Som titeln säger ”även solen har sina fläckar”.

Jag tycker inte Sun Scarred är en av de bättre filmerna Miike har gjort utan hamnar dessvärre i kategorin överskattade japanska filmer från 2000-talet. Det är fortfarande en bra film, men hade förväntat mig så mycket mer. Tycker filmen går på tomgång efter ett tag.
Citera
2011-07-22, 20:21
Medlem
Seungris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Läs tråden så vet du...

Om du hade läst mina tidigare inlägg så hade du vetat att jag sett alla filmer nämnts dem senaste 6 månaderna.

Därför frågar jag om ngn har sett ngt nytt som var bra på sensaste tiden?
Citera
2011-07-22, 20:36
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Om du hade läst mina tidigare inlägg så hade du vetat att jag sett alla filmer nämnts dem senaste 6 månaderna.

Därför frågar jag om ngn har sett ngt nytt som var bra på sensaste tiden?
Ska se Gantz nu i helgen, diggade animeserien så kan bli kul med denna, tidigare har det bara funnits med engelsk dubbning.
Citera
2011-07-22, 21:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ska se Gantz nu i helgen, diggade animeserien så kan bli kul med denna, tidigare har det bara funnits med engelsk dubbning.

Roligt, hoppas att du tycker om den! Ska själv se den så fort som jag får tid.
Citera
2011-07-23, 18:23
Medlem
Gameboy92s avatar
Håller på att tanka ner Gantz live action filmerna nu. Är ganska missnöjd med valet av skådespelare. Men hoppas på att bli överraskad. Det verkar åtminstone bara vara dubbningen som fått riktigt negativ kritik, så jag ser fram emot en åtminstone godtagbar tolkning. Kommer tillbaka med omdöme när jag sett klart den.
Citera
2011-07-24, 01:47
Medlem
DumBeasts avatar
Tetsuo - The Bullet Man (Shinya Tsukamoto, 2009) - Såg The Bullet Man för andra gången idag och gillade den ännu mer än vid första tillfället. Det känns verkligen som att Tsukamoto med The Bullet Man sluter cirkeln och vänder blad. Den refererar tillbaka till i princip alla hans tidigare filmer, från Tetsuo (1989) med den kalla stadens inverkan på människan och dess psyke, och hur det i sin tur påverkar kroppen fram till början av vändningen med erotiska A Snake of June (2002). Den tar upp teman från Vital (2004), Haze (2005) och Nightmare Detective-filmerna (2006-2008). Från stål mot kött i Tetsuo, en djupdykning in i människokroppen i Vital, till att bokstavligt dyka in i det undermedvetna i Nightmare Detective.

The Bullet Man föds ur en slags kärlek efter döden, en fusion av Vital och original-Tetsuo, där man lyckats skapa en artificiell människa som har järnet i sig från början. En provokation från "The Guy" får, precis som tidigare, Tetsuos ilska att rinna över och börja förvandlas. Här utspelar sig The Bullet Man dock mer som en superhjältefilm än tidigare. Förvandlingen är mer motvillig och provokationerna är större, bakgrundshistorien om att vara tillverkad i ett labb av storföretag hjälper också till. Vill man dra paralleller till USAs kamp mot terrorism går det också.

Stilmässigt så är filmen som en blandning av The Iron Mans skakiga kamera, frenetiska klippning, Chu Ishikawas hamrande musik och Tsukamotos nyare mer polerade filmer. Bilderna av Tokyo påminner mer om dem i Nightmare Detective än tidigare verk, men jag har inget problem med hans nya digitala sätt att göra film som han påbörjade med Tokage (2003) och Haze. Risken finns dock att man blir besviken om man förväntar sig en lika "skitig" film som The Iron Man då det man får en knivskarp sammanfattning av 20 års filmande som iallafall jag upplevde som en lika stor audiovisuell upplevelse som originalet.

Gillar man de tidigare Tetsuofilmerna och förväntar sig mer av samma så verkar det att döma av recensioner jag läst som att man bör undvika The Bullet Man. Gillar man däremot Tsukamotos filmer och kan stänga av fördomarna för vad som är en "Shinya Tsukamoto-film" och vill se vilket håll kompassen pekar så är The Bullet Man ett absolut måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in