2011-08-17, 17:49
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Två intressanta saker som kan vara intressant att tillägga är att den 1) är baserad på en verklig händelse, en händelse som uppmärksammades väldigt mycket i media 1988 då det upptäcktes samt 2) Yûya Yagira vann Guldpalmen för bästa manliga skådespelare, blott 14 år gammal.

Gillar för övrigt filmen, men som vanligt med filmer av denna typen är det något som saknas för att jag ska ge den ett riktigt toppbetyg.

Helt rätt; regissören ville dramatisera händelserna 1988, men utan att göre en alltför brutal version som dramatiseringen Happening in August (dåligt översatt, men kommer inte ihåg filmens japanska namn), dock tycker jag att Ayu Kitaura (Kyoko) spelade bättre med sin roll än vad Yûya gjorde, trots sina priser, men det är en smaksak.

Kan hålla med dig; karaktären Saki (skall ej spoilera för mycket), kunde ha lämnats ute, hon dök upp mer som för att hålla balansen i filmen, men fick en känsla av att det var en nödlösning pga du vet vad, och vissa andra små detaljer;

fått 9.0 av totalt 8 som den har på IMDB. Sedan har filmen ganska stora hål i storyn, men det är en fin film som bör ses av den som gillar asiatisk film, och garanterat av den som gillar filmer i den här genren!
Senast redigerad av TheHorror 2011-08-17 kl. 17:54.
Citera
2011-08-17, 23:06
Medlem
"Maddog"s avatar
Hua pi

http://akas.imdb.com/title/tt1055300/

Underhållande äventyrshistoria om två människoätande demoner som letar efter nya offer, samtidigt som de förföljs av några demonjägare.
Citera
2011-08-18, 00:28
Medlem
The Jacks avatar
Suicide Club (2002) av Shion Sono

Inte mycket att ha, även om premissen inte är helt dum. Problemet är väl till stor del att Sono balanserar mellan ganska skojiga konstigheter och fånigt effektsökande, och allt som oftast så faller han tyvärr i den senare kategorin. Men i grund och botten så är det intressant och vettig kritik mot vårt samhälles onyttiga fascination för kändisar, trender, media o.s.v. och att många människor ligger mer vikt vid sådant nonsens än sina egna liv. Synd bara att det kastas bort och blir alldeles för plot-drivet för att jag ska bli särskilt intresserad. Kul med referenser till världens bästa Bresson dock!
Citera
2011-08-18, 09:31
Medlem
kaxerus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Såg första halvtimmen tidigare idag och började tröttna, kommer förmodligen se klart den inom snar framtid, fortsätter filmen likadant eller kommer den igång?

Nja, mittenpartiet är helt klart den starkaste delen av filmen men inte kommer den igång mycket mer inte. Den är för oss som gillar på att se kärleksfilmer med mycket scener där karaktärerna bara är lyckliga tillsammans samtidigt som det spelas fluffig bakgrundsmusik
Citera
2011-08-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxeru
Nja, mittenpartiet är helt klart den starkaste delen av filmen men inte kommer den igång mycket mer inte. Den är för oss som gillar på att se kärleksfilmer med mycket scener där karaktärerna bara är lyckliga tillsammans samtidigt som det spelas fluffig bakgrundsmusik

Ah, tackar för svar, tveksamt om jag ens orkar se klart den i så fall.
Citera
2011-08-18, 19:29
Medlem
Rakiis avatar
Igår såg jag på The Bride with White Hair av Ronnie Yu med Leslie Cheung och Brigitte Lin ifrån 1993. Kan rekommendera den som kampsportsfilm även om handlingen blev lite väl i överkant med flummerier emellanåt.

På tal om ingenting, någon som har sett Hinokio? Den verkar sevärd och läste om den på ett annat forum, blev nyfiken och har dragit hem den.

http://www.imdb.com/title/tt0466375/
Citera
2011-08-20, 00:47
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddog
The Rebel

http://akas.imdb.com/title/tt0782154/

Spännande actionthriller som utspelar sig i Vietnam på 20-talet under franskt kolonialstyre, som bekämpas hårt av infödda vietnamesiska rebeller.
För att bekämpa rebellerna anlitas vietnamesiska agenter för infiltrera rebellarmén, Cuong är en sådan agent men börjar tvivla på om han står på rätt sida.
Måste säga att du har taskig filmsmak, den enda behållningen var 3-4 coola martial arts scener, men annars var skådespelarna urusla, storyn var platt som fan, oerhört seg film. Dessutom är vietnamesiska tillsammans med thailändska de fulaste språken i världen, jobbigt att lyssna på.
Citera
2011-08-20, 20:29
Medlem
Seungris avatar
Rakii, har du sett "One Nite in Mangkok" än?
Citera
2011-08-20, 21:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seungri
Rakii, har du sett "One Nite in Mangkok" än?

Nej, jag har inte kommit över en SD-relle av den som bara min gamla laptop klarar av, hittade bara den i HD-versioner och då går det inte att se på filmen.
Citera
2011-08-20, 22:25
Medlem
DumBeasts avatar
Nu när Maddog gjort tråden lite intressant och tipsat om filmer från andra länder i Asien kan jag passa på att tipsa om Malaysia som har en ganska bra indiescen.

Da Haung Pictures består av James Lee, Tan Chui Mui, Amir Muhammad och Liew Seng Tat som regisserat en rad filmer som de själva distribuerar på dvd. De har fått en hel del uppmärksamhet på internationella festivaler och James Lee har börjat göra mainstreamfilmer också.

Bland de bästa av deras filmer som jag sett hittills kan Liew Seng Tats Flower in the pocket, Tan Chui Muis Love Conquers All och Amir Muhammads dokumentär Malaysian Gods nämnas. De har även släppt ett gäng kortfilmssamlingar och distribuerat Woo Ming Jins The Elephant and the Sea.

Gillar man minimalistiska, naturliga, in på skinnet nära och verkliga draman så rekommenderar jag starkt att man kollar upp dem.
Citera
2011-08-21, 00:47
Medlem
NirvanAs avatar
Detective Story är nog en av de sämsta Miike filmerna jag sett iaf...
Citera
2011-08-21, 22:28
Medlem
"Maddog"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Måste säga att du har taskig filmsmak, den enda behållningen var 3-4 coola martial arts scener, men annars var skådespelarna urusla, storyn var platt som fan, oerhört seg film.

Tja, smaken är olika.....jag har ju alltid tyckt att du har dålig smak.

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Dessutom är vietnamesiska tillsammans med thailändska de fulaste språken i världen, jobbigt att lyssna på.

Aha....tja, du får du väl hålla dig till Sydkorea, Japan m fl.

Geu-rim-ja sal-in

http://akas.imdb.com/title/tt1483004/

Underhållande thrillerkomedi om en ung läkarstuderande som hittar ett lik i skogen och anställer en detektiv för att spåra upp mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in