2010-09-19, 15:52
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Jaså, varför är det då så många av dem som antingen börjat sina karriärer som smörsångare (som t ex Jang Dong-Gun) eller modell (som t ex Lee Young Ae)? Det finns några få koreanska skådisar som jag tycker är vettiga, men kan du nämna en koreansk film där bra skådespeleri lyfter filmen till någonting speciellt?

Jämför vi med den andra asiatiska filmjätten Hongkong, så gillar även de att ha med popstjärnor och modeller i sina filmer, men de brukar å andra sidan ha den goda smaken att inte ge dem tunga roller (seriöst, en smörsångare i huvudrollen i typ den tyngsta krigsfilmen någonsin - wtf liksom) och i vissa fall visar dessa sig vara riktigt duktiga skådisar, t ex Faye Wong och Cecilia Cheung (nu när jag kommer att tänka på det så var Failan en av få koreanska filmer där jag gillade skådespeleriet).

Och av det lilla jag har läst i den här tråden så är jag inte ensam om att tycka att dåliga skådisar sänker koreanska filmer.

Det kan vara något av det konstigaste jag läst på länge. Du kan inte ha sett mycket Sydkoreansk film över huvudtaget.

With The Girl Of Black Soil, The Chaser, Oldboy, Sympathy for Mr. Vengeance, Memories of Murder Är alla exempel på kändare filmer med bra och gediget skådespel rakt igenom.

Sedan missar du att t.ex både Andy Lau och Tony Leung är stora popstjärnor i Kina/Hongkong och de har väl huvudroller i ganska tunga filmer får man säga.
Citera
2010-09-19, 16:59
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det kan vara något av det konstigaste jag läst på länge. Du kan inte ha sett mycket Sydkoreansk film över huvudtaget.

With The Girl Of Black Soil, The Chaser, Oldboy, Sympathy for Mr. Vengeance, Memories of Murder Är alla exempel på kändare filmer med bra och gediget skådespel rakt igenom.

Sedan missar du att t.ex både Andy Lau och Tony Leung är stora popstjärnor i Kina/Hongkong och de har väl huvudroller i ganska tunga filmer får man säga.
Jag menar inte att alla koreanska filmer dras med dåligt skådespeleri, men det är klart vanligare att skådisarna sänker filmerna än lyfter dem. För varje insats liknande Song Kang-ho i Sympathy for Mr. Vengeance (vill minnas att han var bättre än bara "bra" i den filmen, men det var så länge sen jag såg den) så finns det ett dussin sötnosar (vilket får mig att anta att de inte får rollerna för sina skådespelartalanger) som man sitter och retar sig på för att de är så usla.

Tony Leung får ju inte direkt sina roller för att han är populär utanför filmen. Han får dom för att han är en av världens för tillfället bästa skådisar. Vem är den koreanska motsvarigheten?

Andy Lau fick länge sin roller för att han var snygg och populär, men det var inte många tunga roller han fick. Han överspelade nästan alltid rejält innan han mognade med Running out of Time (bra film förresten).

Cecilia Cheung tycker jag själv är ett bättre exempel. Hon tog sig in i filmbranschen genom att sjunga och se bra ut, men hon utvecklades som skådis och i filmen Lost in Time är hon ruskigt bra, och hon hade knappast fått den rollen om hon inte lärt sig att agera så väl. De koreanska motsvarigheterna till henne saknas. Flera av dem ser bra ut och kan antagligen sjunga, men de får roller de inte klarar och sänker filmer. Att det finns bra koreanska skådisar vet vi, så kunskapen om skådespeleri måste finnas där, men ändå trycks det in en massa vackra ansikten som sänker kvalitén på filmerna. Enda slutsatsen jag kan dra är att skådespeleri inte står högt i kurs och att den koreanska publiken hellre ser sina favoritsötnösar.
Citera
2010-09-19, 17:45
Medlem
kaxerus avatar
Någon som har några tips på asiatiska kortfilmer att se?
Citera
2010-09-19, 22:03
Medlem
Citat:
Jaså, varför är det då så många av dem som antingen börjat sina karriärer som smörsångare (som t ex Jang Dong-Gun) eller modell (som t ex Lee Young Ae)? Det finns några få koreanska skådisar som jag tycker är vettiga, men kan du nämna en koreansk film där bra skådespeleri lyfter filmen till någonting speciellt?

Jämför vi med den andra asiatiska filmjätten Hongkong, så gillar även de att ha med popstjärnor och modeller i sina filmer, men de brukar å andra sidan ha den goda smaken att inte ge dem tunga roller (seriöst, en smörsångare i huvudrollen i typ den tyngsta krigsfilmen någonsin - wtf liksom) och i vissa fall visar dessa sig vara riktigt duktiga skådisar, t ex Faye Wong och Cecilia Cheung (nu när jag kommer att tänka på det så var Failan en av få koreanska filmer där jag gillade skådespeleriet).

Och av det lilla jag har läst i den här tråden så är jag inte ensam om att tycka att dåliga skådisar sänker koreanska filmer.

Jang Dong-gun är knappast den bästa skådisen i Korea men inte heller dålig.

Vad tycker du om Choi Min-shik som sliter som ett jävla djur i Old Boy tex.

Song Kang-ho ? Sol Kyung-gu?

Tycker det är rätt jämn nivå i Asien, men vissa är helt på egen nivå. Tony Leung som du skriver om , han är nog den bästa.
Citera
2010-09-20, 02:16
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Jang Dong-gun är knappast den bästa skådisen i Korea men inte heller dålig.

Vad tycker du om Choi Min-shik som sliter som ett jävla djur i Old Boy tex.

Song Kang-ho ? Sol Kyung-gu?

Tycker det är rätt jämn nivå i Asien, men vissa är helt på egen nivå. Tony Leung som du skriver om , han är nog den bästa.
Choi Min-shik hade även huvudrollen i Failan som jag nämnde som en koreansk film med bra skådespeleri och även Song Kang-ho har jag nämnt som duktig. Det finns helt klart ett kunnande om skådespeleri, så varför envisas de med att ge viktiga roller till skådisar som hör hemma i tvålreklam? Alltså, jag gillar verkligen koreansk film. Det som de åstakommit de senaste 10 åren (eller 11 då Peppermint Candy nog är min favorit) är helt fantastiskt, men alltför ofta är det så att manus, regi, foto och allt annat är utmärkt med undantag från nån söt aktör som sticker ut som om någon rört ner geléhallon i ens risotto.
Senast redigerad av Laszlo Kovacs 2010-09-20 kl. 02:20.
Citera
2010-09-20, 18:24
Medlem
Citat:
Choi Min-shik hade även huvudrollen i Failan som jag nämnde som en koreansk film med bra skådespeleri och även Song Kang-ho har jag nämnt som duktig. Det finns helt klart ett kunnande om skådespeleri, så varför envisas de med att ge viktiga roller till skådisar som hör hemma i tvålreklam? Alltså, jag gillar verkligen koreansk film. Det som de åstakommit de senaste 10 åren (eller 11 då Peppermint Candy nog är min favorit) är helt fantastiskt, men alltför ofta är det så att manus, regi, foto och allt annat är utmärkt med undantag från nån söt aktör som sticker ut som om någon rört ner geléhallon i ens risotto.

Du har ett enormt kunnande om koreansk film. Cred.

Men det är ofta så i Asien att huvudrollerna ges till någon snygg skådis istället för någon bra. Skulle dock inte säga att jag känner till någon som är usel.
Citera
2010-09-20, 18:31
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Problemet du beskriver är ju inget som berör Sydkoreanska filmer allena. Sockersöta skådsiar är ett lika stort problem med Hollywoodfilmer.
Men, jag tycker dock att du kan ha en viss poäng när du har belyst dina argument lite djupare, än vad som var fallet i ditt inledande inlägg.

Jag tycker Asiatisk film generellt, inte bara koreansk film, har skådisar som jobbar mer "cross media". Dvs. att man jobbar både i TV-, musik- och filmbranschen. Det kan vara ett problem kanske. Jag tycker själv att det berör så pass få, men framförallt en viss typ av filmer att det då blir fel att generalisera så grovt kring ett helt lands filmbransch som i ditt fall.
Senast redigerad av SadEyes 2010-09-20 kl. 18:36.
Citera
2010-09-20, 21:20
Medlem
NirvanAs avatar
Såg nyss Triple Tap, Thriller/action från HK, tyckte den var rätt bra, smart, klurig, genomtänkt som många filmer från HK är...Var 2 skådespelare jag sett i filmer förut dock inte jättekända men tror dom är up-and-coming så att säga. Kan rekommendera folk att se den även om den inte är helt unik så.
Citera
2010-09-28, 13:37
Medlem
-hina-s avatar
Shiki-Jitsu, Ritual (Japan)
964 Pinocchio (Japan)
Citera
2010-09-28, 19:18
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -hina-
Shiki-Jitsu, Ritual (Japan)
964 Pinocchio (Japan)

Båda har gått mig förbi. Ser väldigt intressanta ut..

Tack för tipsen.
Citera
2010-09-30, 14:56
Medlem
Rakiis avatar
Tänkte se Amphetamine av Scud idag, gaydrama ifrån Hong Kong, verkar bra.
Citera
2010-09-30, 16:18
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tänkte se Amphetamine av Scud idag, gaydrama ifrån Hong Kong, verkar bra.
Låter väldigt tråkigt...om man nu inte är gay
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in