Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Jaså, varför är det då så många av dem som antingen börjat sina karriärer som smörsångare (som t ex Jang Dong-Gun) eller modell (som t ex Lee Young Ae)? Det finns några få koreanska skådisar som jag tycker är vettiga, men kan du nämna en koreansk film där bra skådespeleri lyfter filmen till någonting speciellt?
Jämför vi med den andra asiatiska filmjätten Hongkong, så gillar även de att ha med popstjärnor och modeller i sina filmer, men de brukar å andra sidan ha den goda smaken att inte ge dem tunga roller (seriöst, en smörsångare i huvudrollen i typ den tyngsta krigsfilmen någonsin - wtf liksom) och i vissa fall visar dessa sig vara riktigt duktiga skådisar, t ex Faye Wong och Cecilia Cheung (nu när jag kommer att tänka på det så var Failan en av få koreanska filmer där jag gillade skådespeleriet).
Och av det lilla jag har läst i den här tråden så är jag inte ensam om att tycka att dåliga skådisar sänker koreanska filmer.
Jämför vi med den andra asiatiska filmjätten Hongkong, så gillar även de att ha med popstjärnor och modeller i sina filmer, men de brukar å andra sidan ha den goda smaken att inte ge dem tunga roller (seriöst, en smörsångare i huvudrollen i typ den tyngsta krigsfilmen någonsin - wtf liksom) och i vissa fall visar dessa sig vara riktigt duktiga skådisar, t ex Faye Wong och Cecilia Cheung (nu när jag kommer att tänka på det så var Failan en av få koreanska filmer där jag gillade skådespeleriet).
Och av det lilla jag har läst i den här tråden så är jag inte ensam om att tycka att dåliga skådisar sänker koreanska filmer.
Det kan vara något av det konstigaste jag läst på länge. Du kan inte ha sett mycket Sydkoreansk film över huvudtaget.
With The Girl Of Black Soil, The Chaser, Oldboy, Sympathy for Mr. Vengeance, Memories of Murder Är alla exempel på kändare filmer med bra och gediget skådespel rakt igenom.
Sedan missar du att t.ex både Andy Lau och Tony Leung är stora popstjärnor i Kina/Hongkong och de har väl huvudroller i ganska tunga filmer får man säga.