Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Funderat i asiatiska banor några dagar & just inatt orkar jag nog inte då man måste upp tidigt men:
Köpte hem
Audition samt
Save the green planet för ett tag sen. Förstnämnda är nog en av de få alster från den stora asiatiska skräckvågen jag ännu inte sett
STGP verkar ju skönt skruvad & lite "dumkul"
Vilken ska man börja med?
Är en eller båda av dessa under/överskattade?
Vad finns det för grymma inslag man kan se fram emot under filmernas gång?
EDIT: Glömde ju
One missed call, åsikter om den?
Vilken du ska börja med beror på vad du är på humör för. Save the Green Planet! är som du en ganska skruvad thriller/komedi med inslag av sci-fi. Både rolig och sorglig som många sydkoreanska filmer. Shin Ha-Kyun lyser i huvudrollen och regissören Jang Joon-Hwan borde göra fler filmer.
Audition är riktigt bra, men jag skulle nog vilja påstå att den är överskattad som skräckfilm, underskattad som drama och passar inte riktigt in i j-horrorvågen. Den är ett riktigt bra drama, och den har sina otäcka stunder, men förväntar man sig en vanlig rysare blir man nog besviken. Riktigt bra dock, och man gör bäst i att se den utan att veta så mycket mer om den.
One missed call är mer vad man kan kalla typisk j-horror, lite udda, men med en helt ok stämning. Ganska tam dock, lite mysrysare över den.