Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-22, 21:05
  #1345
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2
Har du några ytterligare att rekommendera måhända? Har du sett filmen där Tarantino medverkar, och vad tyckte du?

Du menar Sukiyaki Western Django? Den har jag inte sett ännu men skulle gärna vilja göra det, främst för att se om Miike kan koka ihop en lika bra westernfilm som The Good, The Bad, The Weird. Utöver det har du rätt i att jag tycker om Visitor Q, min favoritfilm av honom. Just mycket för familjporträttet i filmen som är någonting helt absurt och utöver det vanliga. Mycket bra film som jag även hade turen att fynda riktigt billigt på DVD. Annars så gillar jag Ichi the Killer och Blues Harp, men i min bok är han en högst ojämn regissör.
Citera
2011-03-22, 21:09
  #1346
Medlem
Har själv sett Sukiyaki Western Django och för mig var det helt ointressant dynga. Jag kan dock inte gissa mig på vad andra skulle tycka i och med att det är den enda Miike-filmen jag sett, han kanske gör sådana filmer och att det är just den typen som uppskattas.
Citera
2011-03-22, 21:14
  #1347
Medlem
Sputnik2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Du menar Sukiyaki Western Django? Den har jag inte sett ännu men skulle gärna vilja göra det, främst för att se om Miike kan koka ihop en lika bra westernfilm som The Good, The Bad, The Weird. Utöver det har du rätt i att jag tycker om Visitor Q, min favoritfilm av honom. Just mycket för familjporträttet i filmen som är någonting helt absurt och utöver det vanliga. Mycket bra film som jag även hade turen att fynda riktigt billigt på DVD. Annars så gillar jag Ichi the Killer och Blues Harp, men i min bok är han en högst ojämn regissör.

Ja precis, lustigt att personen ovanför mig nämnde den under tiden jag skrev mitt inlägg.

Har Ichi liggande, får väl ta och kolla in Blues Harp (som hade en rekommenderad 4 på filmtipset, vilka brukar hålla måttet) som också hade en väldigt fin trailer samt överväga en omtitt av Visitor Q. Den var min första riktigt "sjuka" film vilket antagligen reflekteras negativt betyget.

Citat:
Har själv sett Sukiyaki Western Django och för mig var det helt ointressant dynga. Jag kan dock inte gissa mig på vad andra skulle tycka i och med att det är den enda Miike-filmen jag sett, han kanske gör sådana filmer och att det är just den typen som uppskattas.

Enligt uppgifter (dvs diverse filmkommentarer ) skall den vara olik den typiska Miike-filmen (om en sådan finns).

Hur gillar du tarantino? Jag har nämligen hört av samma uppgiftsgivare att den skall vara honom lik stilistisk.
__________________
Senast redigerad av Sputnik2 2011-03-22 kl. 21:18.
Citera
2011-03-22, 21:17
  #1348
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Har själv sett Sukiyaki Western Django och för mig var det helt ointressant dynga. Jag kan dock inte gissa mig på vad andra skulle tycka i och med att det är den enda Miike-filmen jag sett, han kanske gör sådana filmer och att det är just den typen som uppskattas.

Kan tänka mig att Miike inte riktigt behärskar andra genrer än Yakuza-filmer och skräck, men man kan alltid hoppas ändå på att få bli positivt överraskad.
Citera
2011-03-22, 21:18
  #1349
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2
Har Ichi liggande, får väl ta och kolla in Blues Harp (som hade en rekommenderad 4 på filmtipset, vilka brukar hålla måttet) som också hade en väldigt fin trailer samt överväga en omtitt av Visitor Q. Den var min första riktigt "sjuka" film vilket antagligen reflekteras negativt betyget.

Ichi är väl lagom sjuk också, fast ur ett humoristiskt perspektiv som gemene splatterfilm är, medan Visitor Q inte alls har samma humor och är betydligt mera mörk.
Citera
2011-03-22, 21:21
  #1350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2
Hur gillar du tarantino? Jag har nämligen hört av samma uppgiftsgivare att den skall vara honom lik stilistisk.

Tarantinos snittbetyg för mig är 3.43 med 7 sedda filmer där 3 innebär bra, jag tycker om hans filmer och stil, och skulle inte säga att det är särskilt likt - och det är verkligen inte lika bra om du frågar mig.
Citera
2011-03-22, 22:35
  #1351
Medlem
Chilippos avatar
Ip Man(rekommenderas starkt), Oldboy, Infernal Affairs

Animerade: Akira, Whisper of the Heart, Kikis Delivery Service, Lupin III - The Castle of Cagliostro, Ponyo on the Cliff by the Sea
Citera
2011-03-22, 23:30
  #1352
Medlem
Med tanke på att många listat sina favoritfilmer på sistone kan jag ju passa på att göra detsamma, för de som inte sett filmerna kan det ju ses som en rekommendation.

Vill först nämna att det finns vissa genrer jag har väldigt svårt för, framförallt martial arts-filmer. Har även ganska svårt för kantonesiska filmer och ser kanske mindre Hong Kong än vad andra här inne gör.

Har sett totalt 119 asiatiska filmer vilket förmodligen är mindre än många andra här. Betygen på dem är fördelade enligt följande:

5: 22
4: 30
3: 23
2: 29
1: 15
= ett snitt på 3,2 vilket kan jämföras med mitt totala snitt på 2,84.

Hur som helst, mina favoriter (betyg 5 på samtliga av dem):

Hong Kong:
Infernal Affairs (IMDb)
Infernal Affairs 2 (IMDb)
Infernal Affairs 3 (IMDb)

Japan:
Battle Royale (IMDb)
Confessions (IMDb)
Space Travelers (IMDb)

Anime (Japan):
Princess Mononoke (IMDb)
Millennium Actress (IMDb)
Howl's Moving Castle (IMDb)
Time of Eve (IMDb)
Paprika (IMDb)
Laputa: Castle in the Sky (IMDb)

Sydkorea:
Brotherhood of War (IMDb)
The Man From Nowhere (IMDb)

Taiwan:
Secret (IMDb)
Monga (IMDb)

Thailand:
Beautiful Boxer (IMDb)
__________________
Senast redigerad av KaptenFantastisk 2011-03-22 kl. 23:39.
Citera
2011-03-23, 00:57
  #1353
Medlem
kaxerus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nick77
Im A Cyborg But Thats OK - betydligt bättre än vad titeln är - sydkoreansk romatisk komedi

Jag tyckte titeln var bättre än vad filmen var, ville ha en kärleksfilm med riktiga cyborger jag. Cyborg She var grejer det.
Citera
2011-03-23, 19:24
  #1354
Medlem
Rakiis avatar
I morse passade jag på att se Shaolin vs. Lama till morgonkaffet, en liten bortsedd pärla ifrån martial arts-perioden som verkligen blomstrade. Koreografin på fajterna gick i samma stuk som i Ninja in the dragons den, även om denna hade en avsevärd mera mängd slagsmål. Humorn var förövrigt i toppklass, satt och skrattade högt vid ett flertal tillfällen.
Citera
2011-03-24, 02:25
  #1355
Medlem
Har nu sett Norwegian Wood och tyckte att den precis som den andra Tran Anh Hung-filmen jag sett, I Come With The Rain, blir lite för seg och händelsefattig. Fint foto och ögongodis till huvudkaraktär gör den lättare att ta sig igenom och hålla en intresserad, men den var inte mer än bra för stunden, 2/5 i min bok.
Citera
2011-03-24, 11:09
  #1356
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Har nu sett Norwegian Wood och tyckte att den precis som den andra Tran Anh Hung-filmen jag sett, I Come With The Rain, blir lite för seg och händelsefattig. Fint foto och ögongodis till huvudkaraktär gör den lättare att ta sig igenom och hålla en intresserad, men den var inte mer än bra för stunden, 2/5 i min bok.

Tyckte inte heller om den å andra sidan har jag otroligt svårt för den typen av filmer, boken var inte bra den heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback