2012-01-15, 01:16
Medlem
InternationalWOTs avatar
rent generellt sett är tenderar kinesiska produktioner många gånger att vara lite väl flådiga för min smak, det som slinker ner är period filmer som guyan (sp?) yu, flying daggers osv. Länge sedan jag såg dom men de har gjort remakes på "what women wants" eller vad den nu heter, den med mel gibson i huvudrollen. Sphies revenge är helt ok den med (mainstream som bara den båda två). Håll dig borta från founding of a party. Det finns mer eller mindre endast 2 filmer i mitt liv jag aldrig klarat av att se klart, den ena är valhalla rising, den andra är founding of a party... Sedan har du ju in the mood for love, 2046 och raise the red lantern också (har inte sett än men har fått goda recensioner). Curse of the golden flower är väll ganska internationellt erkänd tror jag, Jay Chou är ju med på en hörna och han har regisserat en rulle som heter "the secret" där han även spelar huvudrollen, filmen utspelar sig på Taiwan om ni är intresserade.
Citera
2012-01-15, 01:24
Medlem
saftad_burks avatar
Har heller inte sett särskilt mycket kinesiskt, men Jia Zhang Kes Stilla liv är väldigt sevärd. Den handlar inledningsvis om en man som tappat kontakten med och bestämt sig för att söka upp en före detta. Eftersom staden där hon bodde har ödelagts till följd av ett dammbygge visar det sig bli lite svårare än först tänkt. Under tiden som han letar runt efter henne tar han ströarbeten som rivningsarbetare.
Poetisk och allmänt vemodig med stundvis sjukligt snygga tagningar. Berättartempot är ganska lågt, men eftersom du gillade Kwaidan blir det nog inga större problem.

I övrigt känns Election I & II värda att nämnas. Det är två rätt så råa triadfilmer med mycket intriger och komplotter. Det står "Den kinesiska Gudfadern" eller någonting liknande på DVD-fodralet.
Citera
2012-01-15, 01:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jack
Är man intresserad av liknande wuxiafilmer (d.v.s. den typen av "svärdfilmer" som ovanstående filmer är) så finns det framför allt två klassiska regissörer: King Hu och Chang Che. King Hu har gjort filmer såsom Come Drink with Me och A Touch of Zen. Av Chang Che har jag bara sett The Invincible Fist och Five Deadly Venoms, men han har gjort väldigt mycket olika typer av martial arts-filmer.

Vet inte om den räknas som wuxia men The bride with white hair är väldigt underhållande.
Citera
2012-01-15, 10:25
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMars
Har du inte sett shi mian mai fu (house of the flying daggers) eller wo hu cang long (crouching tiger hidden dragon) då? Dessa är väl de som de flesta i min ålder har sett men man vill ju upptäcka lite mer.

Jag håller dock också på att upptäcka kinesisk film och försöker leta reda på guldbitar. Verkar dock vara ganska svårt att få tag i som torrents.

Dock får man ju alltid bra tips i den här tråden.
Om du vill se något drama så är Not One Less och The King of Masks bra. Emperor and the Assassin är grym den med. Känner du för att se lite gore eller skräck så finns Dream Home och Ab-normal Beauty. Action så är det mesta av Johnnie To bra. Election 1&2, Exiled, Mad Detective, Vengeance, Breaking News, etc. Thrillers så har du alltid Infernal affairs trilogin, Beast Stalker, Stool Pidgeon

Ja, och sen som InternationalWOT skriver så kan även jag rekommendera Wong kar wai´s filmer. Happy Together är riktigt jäkla bra! Håll dig dock borta från Curse of the Golden Flower som nämns. Brutalt tråkig film. Skitkass om du frågar mig. Om du ska se ett storslaget kostymdrama så är Emperor and the Assassin att föredra...

Säkert nån som du inte sett av dessa iaf.

Igår kväll så såg jag Cruel Winter Blues. Tyckte att den var riktigt bra. Bra skådespeleri med starka karaktärer. Trodde att det skulle vara en thriller, men det var mer ett gangsterdrama. Den hade även några riktigt komiska inslag. Riktigt gripande faktiskt! Bästa koreanska filmen jag sett på ett tag! Men som sagt, förvänta er ingen actionfilm även om den är lite våldsam på vissa ställen... 4/5

http://www.imdb.com/title/tt0969367/
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-01-15 kl. 10:33.
Citera
2012-01-15, 10:53
Medlem
InternationalWOTs avatar
ah, nu när vi kommer in på kriminalar/hongkong delen med infernal affairs och stool pidgeon (jag kommer inte ihåg om det är en HK men stilmässigt känns den så) så kan vi ju passa på att dra till med moon to också, den är helt klart en av de bättre filmerna hong kong klämt ur sig.

Dock är Hong kong rullar och rena "kinesiska" produktioner ganska olika varandra rent stilistiskt. Har the warlords nämnts? Eller A Battle of Wits?
Citera
2012-01-15, 11:29
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
ah, nu när vi kommer in på kriminalar/hongkong delen med infernal affairs och stool pidgeon (jag kommer inte ihåg om det är en HK men stilmässigt känns den så) så kan vi ju passa på att dra till med moon to också, den är helt klart en av de bättre filmerna hong kong klämt ur sig.

Dock är Hong kong rullar och rena "kinesiska" produktioner ganska olika varandra rent stilistiskt. Har the warlords nämnts? Eller A Battle of Wits?
Den har jag inte sett tror jag. Den ska jag kolla upp genast! Revenge: A Love Story var bra också!

Warlords och Battle of Wits är bra! Kan hålla med dig där! Sen så: Red cliff, 14 Blades, The Empress, Three Kingdoms, True Legend, An Empress and the Warriors, Lost Bladesman. Hade en smått nördig period nyligen då jag kollade på massor av episka svärdfäktar-filmer...

Du måste ta och se Cruel Winter Blues om du inte sett den! Tror den kan falla dig i smaken faktiskt!
Citera
2012-01-15, 11:58
Medlem
InternationalWOTs avatar
ja tittar jag på kinesiska rullar är det nästan enbart de där svärdsfäktar filmerna som gäller för min del, men iaf jag tröttnar ganska kvickt på dom eftersom de mer eller mindre alltid har samma typ av märkliga handling och de militära aspekterna i filmerna tenderar att störa mig något enormt är det inte i Red cliff del 1 som dom gör någon stor grej av en militär strategi vid namn sköldpaddan? Inte den romerska försvarsformationen mot pilar, utan en enorm, tokbräcklig cirkelformation tänkt som en "labyrint"? på det sättet tycker jag att warlords handskas ganska bra med saker och ting, även om det finns lite övernatuliga absurditeter även i den skildrar den krigets råheter utmärkt

Litar på ditt omdöme och drar ner Cruel Winter Blues
Citera
2012-01-15, 12:41
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
ja tittar jag på kinesiska rullar är det nästan enbart de där svärdsfäktar filmerna som gäller för min del, men iaf jag tröttnar ganska kvickt på dom eftersom de mer eller mindre alltid har samma typ av märkliga handling och de militära aspekterna i filmerna tenderar att störa mig något enormt är det inte i Red cliff del 1 som dom gör någon stor grej av en militär strategi vid namn sköldpaddan? Inte den romerska försvarsformationen mot pilar, utan en enorm, tokbräcklig cirkelformation tänkt som en "labyrint"? på det sättet tycker jag att warlords handskas ganska bra med saker och ting, även om det finns lite övernatuliga absurditeter även i den skildrar den krigets råheter utmärkt

Litar på ditt omdöme och drar ner Cruel Winter Blues
Du kommer inte bli besviken... Oerhört fascinerande karaktärer och superbt skådespeleri.

Riktigt stabil film som förde tankarna till Sunflower och A Dirty Carnival. Den var nådde tyvärr inte upp till samma höga klass som de nämnda filmerna, men väldigt bra ändå!
Citera
2012-01-15, 15:55
Medlem
Seibeis avatar
Ehm...den har säkert redan nämnts men, Twilight Samurai tycker jag e bra. Hence my Avatar name.
Citera
2012-01-15, 16:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Du måste ta och se Cruel Winter Blues om du inte sett den! Tror den kan falla dig i smaken faktiskt!

Tack för tipset, såg att det var regissören till The man from nowhere som ligger bakom dessutom!
Citera
2012-01-15, 16:50
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tack för tipset, såg att det var regissören till The man from nowhere som ligger bakom dessutom!
Aha! Det är ju också en kanonfilm. Sett den 2 gånger.
Citera
2012-01-15, 17:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Aha! Det är ju också en kanonfilm. Sett den 2 gånger.

Ja den är otroligt bra, så har en del förväntningar på denna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in