2011-07-04, 19:59
Medlem
DumBeasts avatar
Såg precis Takashi Miikes 13 Assassins. Jag har inte sett originalet från '63 så jag vet inte hur Miikes version står sig jämfört med Kudos, men den är iallafall en riktigt underhållande chanbara-rulle.

Samtidigt som den känns som ytterligare ett steg närmare mainstream för Miike så har han lyckats sätta sin egen prägel på filmen, vilket kanske inte alltid är helt bra. 13 Assassins känns som en ganska seriös och välgjord film och då känns det som att en del dassig CG går stick i stäv med vad man velat åstadkomma. Och precis som med Yatterman och The Great Yokai War så känns det lite som att Miike har svårt att göra en "större" film. 13 Assassins känns komprimerad, nedklippt och förenklad om än inte lika mycket som tidigare nämnda filmer. Hiroki Matsukatas skådespel är inte heller helt klockrent, medan Yakusho och de andra håller nere på cheesen så verkar Matsukata ha klivit in direkt från en av sina v-cinema yakuzaroller och glömt byta karaktär och när Yusuke Iseya dyker upp väntar man sig nästan att Suzuki Matsuo ska dyka upp som haschtomten Endo från Insects Unlisted in the Encyclopedia.

Med det inte sagt att 13 Assassins är dålig, det är en bra film. Jag kan inte ens komma ihåg någon annan samurajfilm från senare år som varit så underhållande. Andra halvan av filmen är verkligen en actionfest som får de flesta andra filmer att blekna, oavsett val av vapen. Men än så länge skulle jag fortfarande vilja säga att Miikes största stunder finns i hans mer lågmälda filmer som Young Thugs-filmerna, The Bird People in China och Big Bang Love, Juvenile A.
Citera
2011-07-04, 22:03
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Såg precis Takashi Miikes 13 Assassins. Jag har inte sett originalet från '63 så jag vet inte hur Miikes version står sig jämfört med Kudos, men den är iallafall en riktigt underhållande chanbara-rulle.

Samtidigt som den känns som ytterligare ett steg närmare mainstream för Miike så har han lyckats sätta sin egen prägel på filmen, vilket kanske inte alltid är helt bra. 13 Assassins känns som en ganska seriös och välgjord film och då känns det som att en del dassig CG går stick i stäv med vad man velat åstadkomma. Och precis som med Yatterman och The Great Yokai War så känns det lite som att Miike har svårt att göra en "större" film. 13 Assassins känns komprimerad, nedklippt och förenklad om än inte lika mycket som tidigare nämnda filmer. Hiroki Matsukatas skådespel är inte heller helt klockrent, medan Yakusho och de andra håller nere på cheesen så verkar Matsukata ha klivit in direkt från en av sina v-cinema yakuzaroller och glömt byta karaktär och när Yusuke Iseya dyker upp väntar man sig nästan att Suzuki Matsuo ska dyka upp som haschtomten Endo från Insects Unlisted in the Encyclopedia.

Med det inte sagt att 13 Assassins är dålig, det är en bra film. Jag kan inte ens komma ihåg någon annan samurajfilm från senare år som varit så underhållande. Andra halvan av filmen är verkligen en actionfest som får de flesta andra filmer att blekna, oavsett val av vapen. Men än så länge skulle jag fortfarande vilja säga att Miikes största stunder finns i hans mer lågmälda filmer som Young Thugs-filmerna, The Bird People in China och Big Bang Love, Juvenile A.
På 2000-talet är det väl bara When the last Sword is drawn (2003) samt 13 Assassins som har varit nåt att se egentligen.

Sen funkar väl Twilight Samurai (2002) men det är ju mer dramafilm.

The Hidden Blade (2004) kanske också man kan inkludera.. men 4 filmer på 11år är ju inte så överdrivet många.
Senast redigerad av NirvanA 2011-07-04 kl. 22:08.
Citera
2011-07-04, 22:56
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
På 2000-talet är det väl bara When the last Sword is drawn (2003) samt 13 Assassins som har varit nåt att se egentligen.

Sen funkar väl Twilight Samurai (2002) men det är ju mer dramafilm.

The Hidden Blade (2004) kanske också man kan inkludera.. men 4 filmer på 11år är ju inte så överdrivet många.

Skulle nog sätta 13 Assassins mer i samband med filmer som typ Azumi 1 & 2 och som gränsfall kanske Kitanos Zatoichi och övriga nyinspelningar. De som lutar mer åt ren jidai geki än chanbara finns det ju en hel del bra av, som de du nämnde.
Citera
2011-07-04, 23:18
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBeast
Skulle nog sätta 13 Assassins mer i samband med filmer som typ Azumi 1 & 2 och som gränsfall kanske Kitanos Zatoichi och övriga nyinspelningar. De som lutar mer åt ren jidai geki än chanbara finns det ju en hel del bra av, som de du nämnde.
Alla dom är väl chanbara med tanke på att huvudrollerna är klassade som Samurajer
Citera
2011-07-04, 23:25
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Alla dom är väl chanbara med tanke på att huvudrollerna är klassade som Samurajer

Nopes. Däremot är väl alla jidai geki.
Senast redigerad av DumBeast 2011-07-04 kl. 23:31.
Citera
2011-07-05, 13:18
Medlem
Rakiis avatar
Har dykt upp en ny koreansk thriller som baserar sig på en verklig händelse under 1990-talet om ett gäng barn som försvann under en utflykt. Filmen heter Children och förhoppningsvis kan det vara som en ny Memories of Murder.

http://www.imdb.com/title/tt1861982/
Citera
2011-07-06, 12:12
Medlem
DumBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ser att Cold Fish har släppts nu, Shion Sonos senaste film. Någon som tänker se den?

http://www.imdb.com/title/tt1632547/

Såg Cold Fish igår, kan verkligen rekommendera den. De första två timmarna är en mästerlig seriemördar-thriller, trots att Sion Sono varit inne och lagt till sina vanliga trasiga familjer och kors och Jesusbilder som i det här fallet inte ger så mycket. Den verklighetsbaserade delen av historien är så mycket mer intressant än Sonos personliga demoner. Sista 20 minuterna spårar helt och lever väl iofs upp till Sushi Typhoon labeln som filmen är producerad under, men de tar verkligen udden av filmen och blir någon slags larvig ode till ungdomen typ Sonos Love Exposure.

Innan dess dock så är filmen genuint obehaglig och man kan verkligen känna hur pressad Mitsuru Fukikoshis karaktär Shamoto är av Dendens totalt hänsynslösa Murata och Sono lyckas verkligen bygga upp en bisarr stämning utan att gå till allt för stora överdrifter. Lite som en nedtonad, verklighetsbaserad ero-guro.
Citera
2011-07-06, 16:36
Medlem
NirvanAs avatar
Ska se Cold Fish i helgen återkommer med tankar kring den då
Citera
2011-07-06, 16:41
Bannlyst
Cold Fish är grymt skön, skapade en egen tråd om den ute i forat! Fortsätt gärna skriv om den istället så kan vi ge filmen mer uppmärksamhet!
Senast redigerad av Tokyobarnet 2011-07-06 kl. 16:46.
Citera
2011-07-06, 17:46
Medlem
Rakiis avatar
Tror att jag kommer undvika Cold Fish ett tag till då jag har väldigt svårt för just Sonos filmer, den enda som jag egentligen hade ett nöje att se av honom var Suicide Club. Å andra sidan är ju japanska självmordssekter och klubbar ett intressant ämne att göra film på, givit hans andra filmer chanser men aldrig pallat av dom.
Citera
2011-07-06, 18:46
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tror att jag kommer undvika Cold Fish ett tag till då jag har väldigt svårt för just Sonos filmer, den enda som jag egentligen hade ett nöje att se av honom var Suicide Club. Å andra sidan är ju japanska självmordssekter och klubbar ett intressant ämne att göra film på, givit hans andra filmer chanser men aldrig pallat av dom.

Här är vi eniga, hans stil är konstig, gillade också bara Suicide Club har förvisso bara sett 3 av hans filmer men ändå... (har fortfarande inte sett love exposure, 4 timmar gruvar jag mig nästan inför)
Citera
2011-07-06, 19:48
Medlem
DumBeasts avatar
Mitt problem med Sono är att hans filmer (de jag har sett, långt ifrån alla) ofta känns så krystade. Han har bra idéer, han har ofta intressanta historier att berätta, men han är så fokuserad på att smöra för nördpubliken att hans filmer blir tråkiga. Sen om det beror på att han är en stor nörd själv och gör film om det som intresserar honom eller om det är det enklaste sättet att få ut sina filmer vet jag inte men att han filmar för Sushi Typhoon, som verkar vara skapat just för att mjölka ännu mer pengar ur neo-gore genren, talar ju för det senare, och förstörde faktsikt slutet av Cold Fish.

Och med tanke på det är det inte så konstigt att Love Exposure blivit så uppskattad ändå, Sono slänger under knappt fyra timmar in i princip allt som varje Japan-geek vill ha. Referenser till Female Convict Scorpion, den är "quirky", religiösa sekter, lite martial arts, lite gore, flickor i skoluniform och mängder av panty shots. Bara att den är så pass lång som den är gör den ju "speciell" också. Cyniskt kanske, men det är det som gör att Sion Sono aldrig blivit någon favorit för mig.

Cold Fish är dock mer konventionell i stilen, inte helt och hållet en typisk Sonofilm.
Senast redigerad av DumBeast 2011-07-06 kl. 19:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in