Citat:
Ursprungligen postat av
ksv
Exakt så.
Som VarmaDrycker skriver, är det inte relevant här. Låter man bli skumma flygbolag från skumma länder så är risken för sådana otäckheter försumbar.
Ja, fullständigt.
Det görs 40 miljoner kommersiella flygningar i världen per år. Det blir 76 starter i minuten i genomsnitt. Flygplan startar och landar fullständigt rutinmässigt hela tiden.
De ytterst få gånger allvarliga olyckor inträffar är det oftast kopplat till länder och flygbolag med lägre säkerhetsstandard.
Jag landat i Larnaca många gånger och det är inget speciellt med den flygplatsen.
Lång bana, ingen hög terräng nära flygplatsen och bra inflygningshjälpmedel (ILS).
Vill bara tacka dig för dina svar. Även om det såklart inte är så enkelt så det botar min flygrädsla så hjälper det väldigt mycket. Detsamma till er andra. Massa tack.
Ok för att sammanfatta lite gällande starter. Att planet stallar ska bara inte kunna ske i Europa. Finns det ens något exempel i kommersiell flygtrafik där det hänt? Och att att planet inte orkar lyfta pga för låg fart kan nästan inte heller hända för att det är bara att dra på mer fart kort och gott?
Men märker man som pilot i god tid fast det är precis innan man ska lyfta om farten är för låg och att man då hinner gasa på? Skulle något vara fel med planet märker man det innan man ens drar iväg eller?
Jag tycker starten är så otroligt jobbig att jag knappt kan beskriva det. Det är det absolut värsta även om jag tycker själva resan uppe i luften och landningen är jobbiga med.
Ska åka från Norge med norska Ving. Antar att det är norska piloter då. Är piloterna i norden de absolut bästa och säkraste att åka med? Eller är det kanske precis lika bra och säkra i hela Europa vartfall?