Citat:
Ursprungligen postat av
Henke54
1. Det första är starten. Fy fan, det känns som flyget antingen inte kommer orka lyfta (vet att det är typ 30% av gasen bara som ges) eller tvärtom att det kommer lyfta så mycket att det slår runt och landar på taket. Är dessa chanser otroligt små? Obefintliga? Eller kan man vara orolig för detta?
Innan varje start beräknas hur mycket motorkraft som behövs för att kunna lyfta på ett säkert sätt. Att man normalt inte använder full gas är för att det låter mer och sliter mer på motorerna. För ett tvåmottoringt passagerarflygplan är det dessutom ett krav att det ska kunna utföra starten med endast en motor, om det andra skulle sluta fungera under starten. Detta är för att när man passerat en viss hastighet finns det inte tillräckligt med utrymme kvar att bromsa, så då lyfter man istället, gör en kort tur runt flygplatsen, och landar igen.
Att flygplanet skulle gasa så mycket att det hamnade på taket händer bara i tecknade filmer. Äldre flygplan, som har två landningsställ fram och ett bak, kunde dock slå i nosen om man bromsade för hårt. Men det är inget du behöver tänka på om du reser som passagerare i ett jetflygplan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Henke54
2. Att tekniken ska strula mitt när de lyfter, att det skulle kunna hända och vara farligt?
Ja, det kan hända, och händer det då kan det vara väldigt farligt, eftersom man är så nära marken att man inte hinner göra något innan marken kommer för nära. Det är dock väldigt ovanligt. Det är så ovanligt att varje gång en olycka inträffar någonstans i världen, skriver svenska medier om det i flera veckor. Jämför det med att det varje dag, bara i Sverige, inträffar ca 40 trafikolyckor varje dag. Det är så ofta att det sällan ens leder till en notis, om det inte är någon känd person inblandad eller liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Henke54
3. Självmordspiloter. Hur stor chans är det att VING skulle ha det? Är väl inte mindre chans än på Eurowings etc?
Kan det hända? Ja. Är det sannolikt att det ska inträffa? Nej. Jag kan bara påminna mig om tre passagerarplan som kraschat på grund av det, under mer än 100 år. Med tanke på det under de senaste 10 åren gjorts i storleksordningen 350 000 000 flygningar utan självmordspilot är risken så liten att den inte finns. Du har större chans att vinna hösta vinsten om du spelar på lotto. Det sker ju ungefär två gånger om året att någon vinner det. Och det är bara i det lilla landet Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av
Henke54
4. Att planet krockar i luften. Borde göra mig trygg när jag ser alla flyg på flightradar men då tänker jag att de kan krocka. Vet att det finns ett system som säger ifrån men det kan ju lika gärna inte fungera?
Kan det hända? Ja. Är det sannolikt? Nej.
ATC på marken dirigerar trafiken, så att de inte ska krocka. Även om två flygplan ser ut att vara på kollisionskurs är de på olika höjd. Skulle ATC göra ett misstag eller om en pilot inte följt instruktionerna, finns det ett ytterligare system, TCAS. I korthet pratar TCAS enheterna på flygplanen med varandra, och om de förutspår att en kollision är närstående, ges det instruktioner till piloterna att ändra höjd. Eftersom TCAS pratar med varandra, ges det ena flygplanet order om att stiga och det andra att sjunka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Henke54
Har jag någon grund för dessa orosmomenten eller kan någon lugna mig lite?
Nej, du har ingen grund för att oroa dig om flygresan. Kan det inträffa något som får planet att krascha? Ja. Är det sannolikt? Nej. Även om du stannar hemma har du alltid möjlighet att dö i en jordbävning, översvämning, att bostaden brinner, matförgiftning, hjärtattack, stroke, bilresa...