Citat:
Ursprungligen postat av
PilotHockey
Det där är nog ett typo. Vi har dubbla varningssystem för om vi plötsligt stöter på CAT. Dessa ljuder dock först då. Finns ingen radar som kan upptäcka CAT än.
Vad är det som avgör när varnaren slår in i det fallet?
Lite skakningar som när man flyger igenom lite termik under ett gäng Cumulus eller ska det till stora skillnader i lufthastigheten innan den varnar?
För att förtydliga frågan lite, hur känslig är CAT-varnaren? Är det den som avgör om ni slår på bälteslampan?
Flög hem från Mallorca för ett par dagar sedan, relativt lugn luft hela vägen, men på marschhöjd åkte ändå bälteslampan på p.g.a av lite turbulens. Det som fascinerade mig mest var att det fortfarande stod ett par stycken upp och pratade med personen bakom eller rotade i sina väskor under tiden.
Nästan så man önskade lite att de skulle få lära sig den hårda vägen..
Dessutom fick vi sitta i planet på plattan i Mallorca och vänta på tillstånd för att starta upp motorerna i cirkus 40 min för vi var lite sena ombord. Givetvis måste folk börja springa på toan mitt under taxning då vi äntligen började röra på oss.
En kvinna var så seg att hon öppnade dörren ungefär då vi stannade till vid stop bar.
Ibland börjar man fundera på hur det står till hos mänskligheten.
Det märkliga var ju att flygvärdinnorna inte sa något heller.