Jag tänkte på den gamla olyckan på Heathrow där BA38 från Peking kraschade i samband med landning (inga omkomna, men flygplanet blev skrot).
Flygplanets nödanrop lyder "Mayday mayday speedbird speedbird nine five nine five". Vad jag hört så inleds nödanrop till sjöss med tre mayday, anledningen ska tydligen vara att göra det lättare att upptäcka nödsignalen. Men här har man bara två mayday, är det annan standard eller sa besättningen fel?
Även ATC verkar köra med samma still, deras reaktion blir "Aircraft accident aircraft accident...". Kaptenens evakueringsorder gick av misstag ut i radion, samma sak där "... Evacuate evacuate..."
Alla kritiska meddelanden jag hört verkar använda enkelrepetition, är det så man pratar i luften?
Och vad betyder "nine five"? Jag kan komma på två tolkningar, det ena är en kod som betyder "nu kraschar vi", det andra är att piloten sa fel flightnummer, BA95 (i dagsläget London - Montreal med liknande flygplan) istället för BA38, men inget alternativ låter troligt.
http://www.youtube.com/watch?v=lJNVVlBPi8M
Ljudet i klippet kan vara redigerat, jag vet inte.