2010-06-08, 20:35
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag menar inte just på sjukhuset utan just i allmänhet. Med en dömd mördare i grannskapet så kan man ju på goda grunder anta att länsmans första blickar faller där (rutinkoll av kända våldsbrottslingar, sexualförbrytare etc, etc).

Dessutom, vad vet vi vad som hände när hon lämnade sjukhuset? Mördaren kan mycket väl sett Möller lämna sjukhuset och planerat därefter. Planläggning behöver inte vara så grundlig eller ta så lång tid.

Men om han byggde alla sin planer på att Olle skulle åka dit så tog han stora risker. Efter att ha läst rätt mycket om Fjugesta så tror jag att Rut och mördaren kände varandra. Motivet kan man bara spekulera över.
Senast redigerad av Crime-boy 2010-06-08 kl. 20:42.
Citera
2010-06-08, 20:55
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Men om han byggde alla sin planer på att Olle skulle åka dit så tog han stora risker. Efter att ha läst rätt mycket om Fjugesta så tror jag att Rut och mördaren kände varandra. Motivet kan man bara spekulera över.
Jo, jag tror också att hon kände mördaren och att motivet finns i deras relation (vad den nu bestod i). Jag tror inte alls att han byggde sina planer på att Möller skulle åka dit. Att det blev så var kanske något han hoppats på, även om jag tror att mordet skedde hastigt och det mer blev som det blev. Länsman låste målet på Möller och GM kunde andas ut.

GM tog överhuvudtaget en stor risk när han slog ihjäl Rut Lind, kanske spelade det en roll att Olle Möller fanns tillhands, kanske inte. Planering eller ej, GM har ju gått fri i alla år så risktagningen fungerade tydligen.
Citera
2010-06-08, 23:32
Medlem
FurirRevaers avatar
Jag läste att Rut Linds man inte anmälde henne försvunnen förrän dagen därpå. Han väntade henne åter från Örebro med tåget kl 18. Vittnen såg henne, några hundra meter från sjukhuset, gå mot stationen. Varför dröjde han? Blev han inte orolig eller åtminstone undrande?

Hur var deras hemförhållanden, deras relation? Statistiskt sett bör man ju kolla upp den person som brottsoffret har eller har haft en stadigvarande relation med. Någon som läst förhören med maken som vet mer?
Citera
2010-06-09, 00:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag läste att Rut Linds man inte anmälde henne försvunnen förrän dagen därpå. Han väntade henne åter från Örebro med tåget kl 18. Vittnen såg henne, några hundra meter från sjukhuset, gå mot stationen. Varför dröjde han? Blev han inte orolig eller åtminstone undrande?

Hur var deras hemförhållanden, deras relation? Statistiskt sett bör man ju kolla upp den person som brottsoffret har eller har haft en stadigvarande relation med. Någon som läst förhören med maken som vet mer?

Vet du om det fanns några spår överhuvudtaget vid Ruths kropp?

Fanns det "säkra" vittnen som sett Ruth åka iväg med bilen och mannen med blårutig skjorta?
Citera
2010-06-09, 00:23
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Fanns det "säkra" vittnen som sett Ruth åka iväg med bilen och mannen med blårutig skjorta?
Nej, ska erkänna att jag är dåligt påläst på Rutmordet. Det gick en dokumentär på TV för 15-20 år sedan som tog upp huvuddragen och olika teorier.

Såvitt jag förstått fanns inga säkra vittnen som placerade Rut Lind i den gröna fiskbilen. Däremot fanns flera säkra vittnen som kunde intyga att Möller inte haft tid att köra och hämta upp henne. Varför han dessutom skulle "låna" sin arbetsgivares lastbil vid två tillfällen (fyra vändor) när han lika gärna kunde använda sin egen, mer bekväma personbil, kunde ej heller besvaras. Visst den skulle in på verkstad men fiskbilen var ett dåligt alternativ, skitig och full med fiskrens och gamla fiskfjäll som den var.

Kroppen undersöktes för att se om den varit i fiskbilen men inget hittades på kroppen som kunde leda tankarna till fiskhantering. Övrigt som hittades på kroppen (pollen, fröer etc) tydde också på att fyndplats ej var mordplats. Inte heller det område som åklagaren dragit upp i sin framställan kunde räknas till de områden i trakten som hade den sortens fröer etc som fanns på kroppen.
Citera
2010-06-09, 00:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Nej, ska erkänna att jag är dåligt påläst på Rutmordet. Det gick en dokumentär på TV för 15-20 år sedan som tog upp huvuddragen och olika teorier.

Såvitt jag förstått fanns inga säkra vittnen som placerade Rut Lind i den gröna fiskbilen. Däremot fanns flera säkra vittnen som kunde intyga att Möller inte haft tid att köra och hämta upp henne. Varför han dessutom skulle "låna" sin arbetsgivares lastbil vid två tillfällen (fyra vändor) när han lika gärna kunde använda sin egen, mer bekväma personbil, kunde ej heller besvaras. Visst den skulle in på verkstad men fiskbilen var ett dåligt alternativ, skitig och full med fiskrens och gamla fiskfjäll som den var.

Kroppen undersöktes för att se om den varit i fiskbilen men inget hittades på kroppen som kunde leda tankarna till fiskhantering. Övrigt som hittades på kroppen (pollen, fröer etc) tydde också på att fyndplats ej var mordplats. Inte heller det område som åklagaren dragit upp i sin framställan kunde räknas till de områden i trakten som hade den sortens fröer etc som fanns på kroppen.

Att det inte hittades spår på kvinnan efter fiskhantering behöver inte betyda att hon inte funnits i bilen. Om Ruth fick skjuts av OM i just den bilen, torde hon väl ha suttit i passagerarsätet och där behöver det väl inte nödvändigtvis ha funnits spår efter fisk. Eller det kanske är oundvikligt att det hamnar rester där?

Vet du något mer om hennes man?
Citera
2010-06-09, 00:40
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Att det inte hittades spår på kvinnan efter fiskhantering behöver inte betyda att hon inte funnits i bilen. Om Ruth fick skjuts av OM i just den bilen, torde hon väl ha suttit i passagerarsätet och där behöver det väl inte nödvändigtvis ha funnits spår efter fisk. Eller det kanske är oundvikligt att det hamnar rester där?

Vet du något mer om hennes man?
Du har inte handskats mycket med fisk ser jag... Det kommer fiskfjäll överallt, det går inte att undgå.

Dessutom så fanns lastbilden uppställd på en innergård där många hade ärenden och om bilen skulle rört sej in och ut där vid fyra tillfällen borde någon sett detta. Men icke. Det var t o m en törstig man som smög in på gården vid den aktuella tiden och upp i hytten på nämnda lastbil för att ta några klunkar brännvin... Då stod den bevisligen där.

Jag har ingen info om hennes man men det vore intressant att få veta lite mer om honom och hans roll (?) i det hela.
Senast redigerad av FurirRevaer 2010-06-09 kl. 00:52.
Citera
2010-06-09, 00:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Du har inte handskats mycket med fisk ser jag... Det kommer fiskfjäll överallt, det går inte att undgå.

Dessutom så fanns lastbilden uppställd på en innergård där många hade ärenden och om bilen skulle rört sej in och ut där vid fyra tillfällen borde någon sett detta. Men icke. Det var t o m en törstig man som smög in på gården vid den aktuella tiden och upp i hytten på nämnda lastbild för att ta några klunkar brännvin... Då stod den bevisligen där.

Jag har ingen info om hennes man men det vore intressant att få veta lite mer om honom och hans roll (?) i det hela.

Nej, jag brukar köpa fisk färdigrensad.

OM måste ha haft en osannolik otur som befann sig i väntrummet samtidigt med Rut, pratade med henne - och hon senare hittas mördad.

Jag håller med dig; det skulle vara intressant att få reda mer om Ruts man. Hon kanske de facto kom hem från sjukhuset väntad tid, men av någon anledning, som endast hennes man vet, anmäldes som saknad först senare?
Citera
2010-06-09, 01:04
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Nej, jag brukar köpa fisk färdigrensad.

OM måste ha haft en osannolik otur som befann sig i väntrummet samtidigt med Rut, pratade med henne - och hon senare hittas mördad.

Jag håller med dig; det skulle vara intressant att få reda mer om Ruts man. Hon kanske de facto kom hem från sjukhuset väntad tid, men av någon anledning, som endast hennes man vet, anmäldes som saknad först senare?
Vänd på resonemanget. Tänk på alla de som Olle Möller talade med den dagen som inte mördades...

För att citera GW i ett annat fall så är det ren statistik att en närstående man oftast har med saken att skaffa. Jag läste nedslående statistik i Aftonbladet, att nästan 170 kvinnor tagits av daga av sina män/exmän de senaste 10 åren...
Citera
2010-06-09, 01:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Vänd på resonemanget. Tänk på alla de som Olle Möller talade med den dagen som inte mördades...

För att citera GW i ett annat fall så är det ren statistik att en närstående man oftast har med saken att skaffa. Jag läste nedslående statistik i Aftonbladet, att nästan 170 kvinnor tagits av daga av sina män/exmän de senaste 10 åren...

Ja, det var säkert några stycken. Men med hans bakgrund, så tycker jag att det är en lite besvärande omständighet för OM, utan att jag hävdar att OM var skyldig till Ruts död. Finns det sådan slump? Inte enligt GW, väl?

Ja, så är det ofta. Men det behöver inte vara så. Statistik redogör inte för individuella fall. Tänk t ex på Carolin-fallet.
Citera
2010-06-09, 06:28
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Ruts man var ensam hemma med barnen och hade alibi. Han påstod att han väntat med anmälan eftersom han antog att Rut åter blivit inlagd på sjukhuset. Detta efter att han ringt sjukhuset och fått detta besked. Vilket förstås var ett misstag av personalen som tog emot samtalet. Maken hette Gunnar Lind och paret var bosatta i Fjugesta där Gunnar arbetade på möbelfabriken. Dom lär ha varit lyckliga tillsammans. Vänner till Gunnar berättade att han tynade sakta bort efter Ruts död. Barnen var tio och fem år gamla.

Jag undrar om Rut köpt tågbiljetten hem? Eller om hon tänkt göra det på tåget? Om hon redan köpt dem..varför skulle hon då tacka ja till att åka bil hem med mördaren? Eller skulle dom åka någon annan stans?
Citera
2010-06-09, 06:32
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Det fanns vittnen från väntrummet som påstod att Olle suttit och talat med Rut Lind. Sen fanns ett vittne som sett att Skjortmannen stått och spanat efter nån utanför väntrummet. Sen förstås en massa andra vittnen som sett Olle köra fram och tillbaka med inne i Örebro med liket i framsätet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in