2010-06-08, 17:19
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Kerstinmordet ja, med största sannolikhet samma mördare som mördade Gerd 1939. De båda flickmorden är i det närmaste identiska och Färnström en kopia av Möller! Flickorna bodde dessutom så gott som i samma kvarter och såg också snarlika ut.

Jag skulle tro att F fick sitt livs chock när han stötte på Kerstin på gatan och fick en rejäl flashback till 1939! Kanske var han berusad och i övrigt svajig i psyket. Kanske trodde han att flicka överlevt misshandeln 1939, kanske förstod hans hjärna inte att det gått 16 år sedan Gerd mördades.

När F greps 1964 och fördes in till det första förhöret frågade han, "-Är det om Gerd? ... -Nej, svarade polismannen, Kerstin hette hon. -Javisst ja...".

Tyvärr preskriberades ju mordet på Gerd Johansson 1964 och Möller var ju två gånger dömd mördare så ingen brydde sej om att rota i det gamla fallet. Synd det, vem vet vad som kommit fram.

Det fanns juridiska experter som ansåg att om Olle blivit åtalad för mordet på Kerstin Blom skulle han förmodligen blivit fälld. Trots att han bevisligen var helt oskyldig. Olle själv hade nog del i detta genom sitt eget betéende. Han nekade till allt ( även till saker som var lätt att motbevisa för polisen ). Detta gjorde ju att misstankarna mot honom stärktes plus att han som sagt tidigare blivit dömd för ett liknande mord.

Fernström var ett riktigt äckel och hade säkert mer på sitt samvete än Kerstin Blom. Om inte vissa poliser börjat gräva i fallet så hade en mördare gått fri och en annan för alltid misstänkt för att begått det.
Citera
2010-06-08, 17:44
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Det fanns juridiska experter som ansåg att om Olle blivit åtalad för mordet på Kerstin Blom skulle han förmodligen blivit fälld. Trots att han bevisligen var helt oskyldig. Olle själv hade nog del i detta genom sitt eget betéende. Han nekade till allt ( även till saker som var lätt att motbevisa för polisen ). Detta gjorde ju att misstankarna mot honom stärktes plus att han som sagt tidigare blivit dömd för ett liknande mord.

Fernström var ett riktigt äckel och hade säkert mer på sitt samvete än Kerstin Blom. Om inte vissa poliser börjat gräva i fallet så hade en mördare gått fri och en annan för alltid misstänkt för att begått det.
Varför vissa människor ljuger är väldigt svårbedömt. Jag tänkte just på det när jag läste Barkmans utmärkta bok "Jakten på en mördare", om bl a Helénmordet. Kusinerna som togs in och förhördes var ju starkt misstänkta och skulle troligtvis ha dömts om inte DNA-proven friat dom. De ljög ju hejvilt om både stort som smått och gjorde sej (särskilt PF) klart misstänkta för att ha något med mordet att göra.

Varför ljuga i en mordutredning om man inte är skyldig blir då den naturliga slutsatsen. Intressant nog i fallet med Möller så gjordes tydligen en DNA-körning för 10-15 år sedan. Vore intressant om man kunde köra om det nu när tekniken gått ännu längre.
Citera
2010-06-08, 18:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullisecundus
Det är sant, det låter faktiskt helt skruvat, men det är verkligen frapperande att Mr.Möller varit på sjukhuset samtidigt som mördade Ruth, det är nästan lika osannolikt som det du nämner om nu Möller varit oskyldig till allt vill säga.

Att Hugo Fernström som erkände kerstin-mordet kallade kerstin för Gerd i förhören och att Hugo var slående lik Möller är också högintressant.

Om Möller varir helt oskyldig måste det finnas en tredje möjlig GM som befann sig på sjukhuset, att det även skulle vara Hugo Fernström skulle vara rena cirkusen

Det är en svårlöst soppa helt klart, men den gamle grannen "Snorig" kanske sitter inne med lite mer, han är helt övertygad om Möllers oskuld....

mjaa.. det är Sjukhusincidenten som får mig att tvivla på Möllers oskuld....

Visst erkände väl OM att han varit på sjukhuset samtidigt som Ruth Lind och att han pratat med henne? Men att han nekade till att ha givit henne skjuts därifrån. Eller minns jag fel? Någon som kommer ihåg hur det var?
Citera
2010-06-08, 18:20
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Visst erkände väl OM att han varit på sjukhuset samtidigt som Ruth Lind och att han pratat med henne? Men att han nekade till att ha givit henne skjuts därifrån. Eller minns jag fel? Någon som kommer ihåg hur det var?
Jo, så minns jag det också. Han höll inte för otroligt att han växlat några ord med henne men hade inte givit henne skjuts. Vad jag minns hade väl heller inget vittne kunnat påstå detta med säkerhet heller.

Det är inte helt otroligt att mördaren insett, antingen före mordet men i varje fall efteråt, att det faktum att det fanns en dömd mördare i trakten underlättade för oerhört honom att komma undan. Var mordet planerat i förväg så kan det till och med spelat en roll i planläggningen.
Citera
2010-06-08, 18:46
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jo, så minns jag det också. Han höll inte för otroligt att han växlat några ord med henne men hade inte givit henne skjuts. Vad jag minns hade väl heller inget vittne kunnat påstå detta med säkerhet heller.

Det är inte helt otroligt att mördaren insett, antingen före mordet men i varje fall efteråt, att det faktum att det fanns en dömd mördare i trakten underlättade för oerhört honom att komma undan. Var mordet planerat i förväg så kan det till och med spelat en roll i planläggningen.

Mordet i sig var också en smula underligt. Rut Lind hade inte blivit våldtagen eller sexuellt skändad på nåt sätt. Ändå krossade mördaren skallen på henne som i raseri. Kände hon mördaren? Det blev visst aldrig utrett om polisen kollade upp vilka bekantskaper Rut hade i Örebro?

Men hur menar du med planlagt i förväg? Att mördaren sett att Olle fanns i väntrummet och då bestämde sig för att mörda henne? Det var ju en tillfällighet att Olle befann sig på sjukhuset. Om han inte gjort det så kanske utgången blivit en annan. Dessutom kunde det hänt saker med både Rut Lind och Olle inne på sjukhuset som ändrat på allt. Tillfälligheter alltså.
Citera
2010-06-08, 18:54
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Från början nekade han visst till att även ha pratat med henne. Han lär även nekat till att han ägde en rutig skjorta. Om detta var sant så var det förstås korkat. Olle försökte även fixa alibin till sig och när dessa spräcktes eller inte stämde så ökade förstås misstankarna mot honom. Så var även fallet i Gerd-mordet. En sak jag funderat över när det gäller Gerd är den håranalys som gjordes. I samtliga hårbilder som togs i Olles bostad och i hans bil utgjordes en del av katthår. Håren som hittades på Gerds kläder innehöll enbart hundhår. Borde han inte friats då?
Citera
2010-06-08, 19:03
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Från början nekade han visst till att även ha pratat med henne. Han lär även nekat till att han ägde en rutig skjorta. Om detta var sant så var det förstås korkat. Olle försökte även fixa alibin till sig och när dessa spräcktes eller inte stämde så ökade förstås misstankarna mot honom. Så var även fallet i Gerd-mordet. En sak jag funderat över när det gäller Gerd är den håranalys som gjordes. I samtliga hårbilder som togs i Olles bostad och i hans bil utgjordes en del av katthår. Håren som hittades på Gerds kläder innehöll enbart hundhår. Borde han inte friats då?

Jag har också för mig att OM ställde en något konstig fråga till någon (journalist?), någonting i stil med. "Går det att hitta spår på grenar?". Detta var i samband med att han fick reda på att kvinnan han pratat med i väntrummet, hade hittats mördad i skogen. Någon annan som också läst detta? Varför ställa en sådan knepig fråga?
Citera
2010-06-08, 19:21
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Jag har också för mig att OM ställde en något konstig fråga till någon (journalist?), någonting i stil med. "Går det att hitta spår på grenar?". Detta var i samband med att han fick reda på att kvinnan han pratat med i väntrummet, hade hittats mördad i skogen. Någon annan som också läst detta? Varför ställa en sådan knepig fråga?

Enligt Börje Heed som ansåg sig vara god vän med Olle Möller hade denne ställt frågan om det gick att hitta fingeravtryck på de grenar som fanns på Ruth Linds fyndplats. Det är dubbelt naturligtvis - var det sina egna eller någon annans fingrar OM funderade över?
Citera
2010-06-08, 19:29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Enligt Börje Heed som ansåg sig vara god vän med Olle Möller hade denne ställt frågan om det gick att hitta fingeravtryck på de grenar som fanns på Ruth Linds fyndplats. Det är dubbelt naturligtvis - var det sina egna eller någon annans fingrar OM funderade över?

Det var exakt det jag menade! Tack! Jag hade Heed i bakhuvudet, men var inte säker. Märklig fråga om han inte avsåg sina egna fingeravtryck, men det behöver han ju inte heller menat. Men varför komma på en sådan fråga direkt han fått reda på att Ruth hittats?
Citera
2010-06-08, 19:55
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Javisst är det en märklig fråga! Nästan så jag funderar om kriminalreportern Heed hade hittat på den eller åtminstone friserat lite. Å andra sidan - Olle Möller både sa och gjorde en del som gjorde att han framstod i dålig dager.
Citera
2010-06-08, 20:03
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Mordet i sig var också en smula underligt. Rut Lind hade inte blivit våldtagen eller sexuellt skändad på nåt sätt. Ändå krossade mördaren skallen på henne som i raseri. Kände hon mördaren? Det blev visst aldrig utrett om polisen kollade upp vilka bekantskaper Rut hade i Örebro?

Men hur menar du med planlagt i förväg? Att mördaren sett att Olle fanns i väntrummet och då bestämde sig för att mörda henne? Det var ju en tillfällighet att Olle befann sig på sjukhuset. Om han inte gjort det så kanske utgången blivit en annan. Dessutom kunde det hänt saker med både Rut Lind och Olle inne på sjukhuset som ändrat på allt. Tillfälligheter alltså.

Jag menar inte just på sjukhuset utan just i allmänhet. Med en dömd mördare i grannskapet så kan man ju på goda grunder anta att länsmans första blickar faller där (rutinkoll av kända våldsbrottslingar, sexualförbrytare etc, etc).

Dessutom, vad vet vi vad som hände när hon lämnade sjukhuset? Mördaren kan mycket väl sett Möller lämna sjukhuset och planerat därefter. Planläggning behöver inte vara så grundlig eller ta så lång tid.
Citera
2010-06-08, 20:30
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:

Troligen led Olle av en viss förföljelsemani. Detta är helt naturligt om man tänker på den tidigare domen i Gerd-målet och misstankarna för mordet på Kerstin Blom. Han måste till varje pris skaffa vittnen och alibin för att inte åka in oskyldig igen. Då uppstod dessa situationer som ju istället blev till Olles nackdel.

Men även innan han blev dömd för mordet på Gerd var hans beteende märkligt. Han fick t.ex. sin fästmö att ändra uppgifterna/tidsangivelserna i träningsboken för kvällen då Gerd mördades. Och sen berättade han för sina bestörta träningskamrater att han gjort det! Han försökte dubba kunder att intyga att han besökt dem en viss tid o.s.v. ALLT detta fick han förstås sota för senare. Mitt intryck av Olle är att han var både paranoid och en aning underbegåvad. Egenskaper som hjälpte till att fälla en oskyldig. För oskyldig var han..det är jag helt övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in