2012-11-04, 20:58
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journal
Vet ni mer om Olle Möllers första fru Ulla Deinoff. Var hon kommer ifrån och hennes släkt etc. Är personligt intresserad av det. Gammal vän till min släkt. Var kan man annars få uppgifter om henne?

19060730-6867

Deinoff, Ulla Dagmar Elisabet

Hagmarksg 9 A
702 16 Örebro

Död 26/1 1991.

Kyrkobokförd (1988) i Almby, Örebro kn (Örebro län, Närke). Mantalsskriven (1988) på samma ort.

Född 30/7 1906 i Örebro (Örebro län, Närke).

Frånskild kvinna (21/8 1939).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Örebro (Örebro län)

Källor:
RTB 91 / SPAR 92
Citera
2012-11-11, 19:55
Medlem
Behöver hjälp en en detalj i Gerd-fallet. Bor själv i trakterna kring fyndplatsen, dvs Lötsjön...har dock misslyckats med att lokalisera den exakta platsen (som i boken beskrivs som "En sänka i marken vid lötsjöns sydvästra strand. Någon som har koll på den exakta platsen? Det talas även om ett tvätteri och en stor grusplan och dom har jag heller inte riktigt begripit var dom har legat.
Citera
2012-11-29, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Vad tycker ni om "Mördaren i Folkhemmet" i största allmänhet? Ligger på nattduksbordet, och skall plocka upp den snart. Så, är det läsvärd "true crime"?

Håller på att läsa den nu och har inte läst något innan angående Olle Möller men det jag än så länge har läst så tycker jag att han har blivit oskyldigt dömd, att alla viktiga bevis har inte tagits upp i rättegångarna och att både polisen och domstolarna hade mer eller mindre redan bestämt sig att han var skyldig.
Citera
2012-12-11, 16:48
Medlem
Finns det någon i tråden som tror att Olle Möller är skyldig till något mord överhuvudtaget ?

I så fall läs boken, visst sa han jävligt dumma saker vid fel tillfälle men.........
Citera
2012-12-11, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Finns det någon i tråden som tror att Olle Möller är skyldig till något mord överhuvudtaget ?

I så fall läs boken, visst sa han jävligt dumma saker vid fel tillfälle men.........

Jag har bara läst artikeln i Nordisk Kriminalkrönika, men som jag uppfattar det så blev han oskyldigt dömd för att han ljög om onödiga saker bara för att han var misstänkt och för att han uppträdde väldigt arrogant i domstolen.
Citera
2012-12-11, 17:13
Medlem
Någon som känner till grusgropsmordet i Örebro? mannen som var misstänkt satt i samma väntrum som Lind och Möller.Enligt boken.
Citera
2012-12-12, 15:29
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:

Verkar som det faktiskt finns, har argumenterat vid flertal tillfällen med en skribent som jag förmodar anser Möller skyldig vad gäller Gerd Johansson. För egen del tror jag man behövde en syndabock sas, att man ville få någon dömd för de vidriga brott lilla Gerd utsattes för. Möller var någorlunda lämplig i rollen som syndabock, hade inget alibi och dessutom en för honom själv ogynnsam attityd i förhör/domstol, ljög bevisligen på vissa punkter etc.

Undrar verkligen vad som hänt om inte Olle Möller haft sällskap av en person som vägrade vika ner sig gällande hans alibi för tiden Kerstin fördes bort från Vasastan.

Jag har skrivit så förut och gör det igen, Möller var säkert ingen ängel men jag är övertygad om att han dömdes oskyldig för både Gerd Johansson och Rut Lind. Därmed fick han sitt liv förstört - och de verkliga mördarna gick fria.
Citera
2012-12-18, 00:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Ja en bok är ju alltid höjden av sanning, enbart en objektiv redogörelse för vad som förevarit.
Tomte!
Senast redigerad av Sonnenwende 2012-12-18 kl. 00:24.
Citera
2012-12-19, 08:27
Medlem
scorzenyno1s avatar
Att Möller är oskyldig talar allt för men det viktigaste är alla de rättegångsfel som begåtts under de två processerna, Gerd och Rut.
Man kan inte bortse från att Olle Möller behandlades likadant som Härm och Allgen av polisen mao man slänger allt i slasken som talar till deras fördel och lyfter fram stollar som presenterar stollerier som mycket tung bevisning.
Idag kan man i da Costa fallet lyssna på tex fotoaffärens innehavarens sk utpekande i konfrontationen på nätet och det är så skrämmande som det kan bli, de vet inget men trivs uppenbarligen i rampljuset liksom Callebro i Möller fallet och gör allt för att säga det polisen vill höra.
Möller rättegångarna var före min tid men da Costa minns jag, samma princip i båda, polis-medborgare-journalister samverkar i processen och till slut är rättvisa helt enkelt att de "skyldiga" skall fällas mao in med Möller Härm Allgen i finkan.
Tyvärr börjar det svenska rättsväsendet solkas ner av allt för många skandaler och då det verkar hart när omöjligt att få upprättelse så kan man konstatera att Sverige även på denna punkt definitivt inte är så fantastiskt som våra folkvalda vill påskina.
Citera
2012-12-19, 22:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorzenyno1
Att Möller är oskyldig talar allt för men det viktigaste är alla de rättegångsfel som begåtts under de två processerna, Gerd och Rut.
Man kan inte bortse från att Olle Möller behandlades likadant som Härm och Allgen av polisen mao man slänger allt i slasken som talar till deras fördel och lyfter fram stollar som presenterar stollerier som mycket tung bevisning.
Idag kan man i da Costa fallet lyssna på tex fotoaffärens innehavarens sk utpekande i konfrontationen på nätet och det är så skrämmande som det kan bli, de vet inget men trivs uppenbarligen i rampljuset liksom Callebro i Möller fallet och gör allt för att säga det polisen vill höra.
Möller rättegångarna var före min tid men da Costa minns jag, samma princip i båda, polis-medborgare-journalister samverkar i processen och till slut är rättvisa helt enkelt att de "skyldiga" skall fällas mao in med Möller Härm Allgen i finkan.
Tyvärr börjar det svenska rättsväsendet solkas ner av allt för många skandaler och då det verkar hart när omöjligt att få upprättelse så kan man konstatera att Sverige även på denna punkt definitivt inte är så fantastiskt som våra folkvalda vill påskina.

Rättskandaler och justitiemord förekommer i alla länder i alla rättsystem. Sverige är tyvärr vare sig bättre eller sämre än många andra. Alla länder har sina specifika brister.

Jag tror de främsta sätten att motverka dem i Sverige är att inte vika en tum från principen att brott skall bevisas bortom varje rimligt tvivel, att det råder så mycket transparens som det bara är möjligt så att domar granskas ordentligt från alla håll, samt att man inför någon form av konsekvens för rättens ledamöter så att de verkligen riskerar någon genom att trumfa igenom tveksamma domar. Vi bör också en gång för alla göra upp med den rättspositivistiska traditionen att alla lagar och förordningar som finns automatiskt är korrekta per definition.

På Olle Möllers tid saknades ganska mycket av det som trots allt är självklart vid rättsskipning idag. Han hade mycket lite chans när alla drog åt samma håll och försvararen alltför mycket var en del av systemet. Det sista förekommer för all del även idag ( se exempelvis Borgström i Quick-fallet, medan väl Ebervall och Samuelsson förhoppningsvis väl är av annat virke... ).
Citera
2012-12-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja en bok är ju alltid höjden av sanning, enbart en objektiv redogörelse för vad som förevarit.
Tomte!

Tomte ? Nej Möller var var niofaldig svensk mästare i terränglöpning.
Citera
2013-02-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
när möller satt i fängelset i frövi skall det ha funnits ögonvittnesskildringar om att möller skulle ha lockat små sparvar till fönstret, för att sedan sticka nålar i dem. att han var djurplågare kanske han var - men mördare?

Det är kvalificerat skitsnack.Möller var omvittnat en stor djurvän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in