2014-04-11, 18:16
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Hmmm... Det finns frågetecken, det står klart. Vilka gjorde den utredningen? Stockholmspolisen? Då kan de knappast ha varit intresserade av att hitta "obekväma" fakta som skulle kullkasta domen från 1940. Bestod utredningen i en enkel alibikontroll eller var det mer ingående än så? Stig Sandin gjorde ju en så djupgående utredning i Rut Lind-mordet som han mänskligt sett kunde 1982-83. Men hur såg utredningen ut i Gerd-fallet?

GW Larsson genomförde faktiskt ett förhör med Färnström med anledning av hans uttalande om Gerd. Även om GW frågar ut Färnström ganska ingående så är ändå intrycket att förhöret kommer till stånd högst pliktskyldigast.

Skall kolla i Brottsplats Sverige när jag kommer hem. Förhöret kanske finns avskrivet där, isf återkommer jag med en kopia.

Sidoli sid 697-98
Citera
2014-04-11, 20:28
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Sidoli sid 697-98
OK. Ja i Brottsplats Sverige stod det inget om just det förhöret.

Däremot på s 59 står att Färnström bodde hos släktingar i Stockholm 1954 efter att han släppts från Långholmen, där han suttit några år dömd för våldtäkt på styvdottern. Om det är släkt på hans pappas eller mammas sida framgår dock inte så jag vet inte om dessa också hette Färnström. Men det kan ju tänkas vara samma släkt som han skall ha vistats hos vid sina besök i Stockholm även vid tiden för Gerd-mordet.

1955 får han en enrummare på Kratsbodavägen 24 i Mariehäll. Han jobbade då hos bränslebolaget Carl Pettersson & Co, vedgården på Eugeniavägen norr om Norra Stationsgatan.
Citera
2014-04-11, 20:47
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
OK. Ja i Brottsplats Sverige stod det inget om just det förhöret.

Däremot på s 59 står att Färnström bodde hos släktingar i Stockholm 1954 efter att han släppts från Långholmen, där han suttit några år dömd för våldtäkt på styvdottern. Om det är släkt på hans pappas eller mammas sida framgår dock inte så jag vet inte om dessa också hette Färnström. Men det kan ju tänkas vara samma släkt som han skall ha vistats hos vid sina besök i Stockholm även vid tiden för Gerd-mordet.

1955 får han en enrummare på Kratsbodavägen 24 i Mariehäll. Han jobbade då hos bränslebolaget Carl Pettersson & Co, vedgården på Eugeniavägen norr om Norra Stationsgatan.

Troligen mostern som inte bodde så långt från Gerds föräldrahem..
Citera
2015-03-06, 01:04
Medlem
Håller på att se Brottsplats Sverige om Olle Möller nu.
Måste väl vara fler än mig som tycker det är konstigt att han dömdes för mordet på Gerd Johansson när vittnen säger att det var 2 män som släpade bort honom? Tror inte han skulle blivit dömt om det skett idag.

Har nu sett drygt halva programmet. I första fallet (Gerd Johansson) tycker jag att det är ren bullshit att Olle Möller ska vara skyldig. I Andra fallet MÅSTE det ha varit så att den gubben som 1967 erkände för en kvinna att han hade mördat Rut Lind och bl a bjudit på vindruvor, obduktionsrapporten visade att Rut hade vindruvor i magen. Hur, jag säger HUR, skulle en ev. psyksjuk man kunna känna till något? Det är ju uppgifter som endast den som bjudit henne på vindruvor/sett henne äta vindruvor skulle känna till!
Senast redigerad av slampen 2015-03-06 kl. 01:39. Anledning: Såg mera utav programmet
Citera
2015-04-20, 09:44
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Har nu sett drygt halva programmet. I första fallet (Gerd Johansson) tycker jag att det är ren bullshit att Olle Möller ska vara skyldig. I Andra fallet MÅSTE det ha varit så att den gubben som 1967 erkände för en kvinna att han hade mördat Rut Lind och bl a bjudit på vindruvor, obduktionsrapporten visade att Rut hade vindruvor i magen. Hur, jag säger HUR, skulle en ev. psyksjuk man kunna känna till något? Det är ju uppgifter som endast den som bjudit henne på vindruvor/sett henne äta vindruvor skulle känna till!

I #106 citeras uppgiften att Rut Linds maginnehåll med vindruvor blivit omskrivet i pressen.
Citera
2015-06-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Håller på att se Brottsplats Sverige om Olle Möller nu.
Måste väl vara fler än mig som tycker det är konstigt att han dömdes för mordet på Gerd Johansson när vittnen säger att det var 2 män som släpade bort honom? Tror inte han skulle blivit dömt om det skett idag.

Thomas Quick blev med lätthet dömd för 8 mord han inte begått och dessutom så unikt att han mördade vad han än behagade.

Idag vet man med expertisväg att pedofiler aldrig mördar vuxna människor.

Det fanns på den tiden inga experter och inga typfall som man kunde jämföra, utan allt handlade endast om de enskilda polismännens egna fördomar.

Att han blev misstänkt de båda gångerna efter Gerd berodde endast på att han blivit dömd för Gerd.
Sedan både i Gerd och Rut var det dubbel otur med att båda gärningsmännen uppvisade likheter med Olle Möller.

Sånt händer hela tiden.

Just nu händer det i fallet med den försvunna 17 åringen där tre gästarbetare utan tidigare våldskriminalitet, och utan tidigare känd kriminalitet överhuvudtaget sitter häktade.

Leif GW menar på att gärningspersonen är jämngammal med henne, vilket borde stämma med tidigare fall i kriminalhistorien.

Så visst kan många misstag fortfarande göras, och det görs för att den svenska polisens duglighet i utredningsarbete historiskt alltid varit dålig.
Poliser fastnar på sidospår och stirrar sig blinda på fel personer och binder sig kring en viss bild som inte alltid stämmer med verkligheten.

Med dagens rättsteknologi hade Möller aldrig blivit fälld, idag finns DNA och det borde funnit mängder med förövarens DNA utanpå Gerd och inuti henne.

Men polisens dåliga utredningsförmåga går igenom Olle Möller fallet och utredningsförmågan har inte blivit bättre med åren.
Citera
2015-06-18, 16:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Thomas Quick blev med lätthet dömd för 8 mord han inte begått och dessutom så unikt att han mördade vad han än behagade.

Det fanns på den tiden inga experter och inga typfall som man kunde jämföra, utan allt handlade endast om de enskilda polismännens egna fördomar.

Att han blev misstänkt de båda gångerna efter Gerd berodde endast på att han blivit dömd för Gerd.
Sedan både i Gerd och Rut var det dubbel otur med att båda gärningsmännen uppvisade likheter med Olle Möller.

Sånt händer hela tiden.

Just nu händer det i fallet med den försvunna 17 åringen där tre gästarbetare utan tidigare våldskriminalitet, och utan tidigare känd kriminalitet överhuvudtaget sitter häktade.

Leif GW menar på att gärningspersonen är jämngammal med henne, vilket borde stämma med tidigare fall i kriminalhistorien.

Så visst kan många misstag fortfarande göras, och det görs för att den svenska polisens duglighet i utredningsarbete historiskt alltid varit dålig.
Poliser fastnar på sidospår och stirrar sig blinda på fel personer och binder sig kring en viss bild som inte alltid stämmer med verkligheten.

Med dagens rättsteknologi hade Möller aldrig blivit fälld, idag finns DNA och det borde funnit mängder med förövarens DNA utanpå Gerd och inuti henne.

Men polisens dåliga utredningsförmåga går igenom Olle Möller fallet och utredningsförmågan har inte blivit bättre med åren.
Jasså vet man det? Vilka experter då får jag fråga?
Citera
2015-06-18, 17:39
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr

Du kanske bör tipsa dina experter om t ex Anders Eklund och John Ingvar Lövgren.
Citera
2015-06-18, 22:28
Medlem
Extreme75s avatar
Skulle Olle Möllers rättegångar hållits idag skulle han gått fri eftersom han då dömdes bara på indicier.
Citera
2015-06-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Jasså vet man det? Vilka experter då får jag fråga?

FBI, gärningsmannaprofilerare o.s.v.
Citera
2015-06-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Du kanske bör tipsa dina experter om t ex Anders Eklund och John Ingvar Lövgren.

Löfgren känner jag inte till, men Eklund är ingen renodlad pedofil, som GW persson säger så är han extremt svagsint och med ingen som helst impulskontroll och extrem sexdrift.

Men på det stora hela så har inga pedofiler aldrig seriemördat olika åldrar, eller kön.

Vi vet ju idag att Olle Möller inte stämde för Gerd mordet, Mördaren i Folkhemmet visar ju upp detta med de vittnesmål som först angavs och fordonet mördaren hade var en fyradörrsbil, Möller hade en tvådörrars bil.
Idag hade detta inte ens varit ett indicium.
Citera
2015-06-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extreme75
Skulle Olle Möllers rättegångar hållits idag skulle han gått fri eftersom han då dömdes bara på indicier.

Ja, eftersom mördaren lämnade sperma i Gerd och med DNA test hade Möller naturligtvis friats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in