Citat:
Ursprungligen postat av
slampen
Håller på att se Brottsplats Sverige om Olle Möller nu.
Måste väl vara fler än mig som tycker det är konstigt att han dömdes för mordet på Gerd Johansson när vittnen säger att det var 2 män som släpade bort honom? Tror inte han skulle blivit dömt om det skett idag.
Har nu sett drygt halva programmet. I första fallet (Gerd Johansson) tycker jag att det är ren bullshit att Olle Möller ska vara skyldig. I Andra fallet MÅSTE det ha varit så att den gubben som 1967 erkände för en kvinna att han hade mördat Rut Lind och bl a bjudit på vindruvor, obduktionsrapporten visade att Rut hade vindruvor i magen. Hur, jag säger HUR, skulle en ev. psyksjuk man kunna känna till något? Det är ju uppgifter som endast den som bjudit henne på vindruvor/sett henne äta vindruvor skulle känna till!
Thomas Quick blev med lätthet dömd för 8 mord han inte begått och dessutom så unikt att han mördade vad han än behagade.
Idag vet man med expertisväg att pedofiler aldrig mördar vuxna människor.
Det fanns på den tiden inga experter och inga typfall som man kunde jämföra, utan allt handlade endast om de enskilda polismännens egna fördomar.
Att han blev misstänkt de båda gångerna efter Gerd berodde endast på att han blivit dömd för Gerd.
Sedan både i Gerd och Rut var det dubbel otur med att båda gärningsmännen uppvisade likheter med Olle Möller.
Sånt händer hela tiden.
Just nu händer det i fallet med den försvunna 17 åringen där tre gästarbetare utan tidigare våldskriminalitet, och utan tidigare känd kriminalitet överhuvudtaget sitter häktade.
Leif GW menar på att gärningspersonen är jämngammal med henne, vilket borde stämma med tidigare fall i kriminalhistorien.
Så visst kan många misstag fortfarande göras, och det görs för att den svenska polisens duglighet i utredningsarbete historiskt alltid varit dålig.
Poliser fastnar på sidospår och stirrar sig blinda på fel personer och binder sig kring en viss bild som inte alltid stämmer med verkligheten.
Med dagens rättsteknologi hade Möller aldrig blivit fälld, idag finns DNA och det borde funnit mängder med förövarens DNA utanpå Gerd och inuti henne.
Men polisens dåliga utredningsförmåga går igenom Olle Möller fallet och utredningsförmågan har inte blivit bättre med åren.