Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Om vi frsker g till trdens mne nu: inom vilket spektrum ligger de sannolika frlustsiffrorna fr assyrier under denna konflikt, om man nu vljer att kalla den folkmord eller inte? 750.000 en uppskattad siffra, men vad r minimum och maximum? Hur stor procent av de omkomna kan tnkas ha dtt i strid, hur mnga arkebuserades, hur mnga pogromiserades (slogs ihjl), hur mnga dog under flykt, av svlt, umbranden, vedermdor?
Siffran fr assyrier har varierat mellan 275.000 till 750.000:
Citat:
Genocide by the Ottomans against the Christian Assyrian population in 1915-1918. The facts around the genocide are disputed, and Turkish authorities maintain that such never happened. The highest number of alleged killed Assyrians is 750,000, while a 1922 Assyrian assessment set it at 275,000. Considering the actual detailed accounts, even the lower of these two numbers seem too high.
The genocide happened to the Assyrians of the now Turkish provinces of Hakkari, Sirnak, and Mardin and the now Iranian province of Urmia. The atrocities happened during the deportation of areas of modern Iraq. It coincided with the Armenian genocide and the atrocities against the Greek, in which an even larger number of people died.
There are several reasons for the Assyrian genocide, but religious cleansing of the Turkish heartlands seems to be central.
...
The Turkish explanation to the deportation, was that the Assyrians were seeking autonomy, largely with the aid of the Russians.
Most of Assyrians dying during the genocide was during deportation to, and through, the Syrian Desert, largely from starvation and dehydration.
http://i-cias.com/e.o/assyrian_gc.htm
Ingen vet skert, och det underlttar inte att f fram sker fakta runt mnet d den Turkiska staten och diverse turkiska ultra-nationalister censurerar och rjer undan bevis, och ven i vissa fall ddar (som i fallet Hrant Dink) kristna som vgar ta upp folkmordet.
Det finns ven de som menar att tyskarnas allians med turkarna under WW1 hade en viss roll i denna konflikt (terkommer med kllor om detta senare).
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Finns det greuelpropagandahistorier ven hr?
Nej, inte vad jag vet. De historier som finns, lter helt troliga. Vad jag sjlv har hrt (frn min mormor som r armenier) r att turkarna hotade om att man skulle konvertera till islam eller frsvinna ifrn landet. Dremot finns det en snubbe vid namn Christopher Jon Bjerknes som menade att judarna hade en roll i detta folkmord (mest armeniska folkmordet har han skrivit om), men jag tycker personligen att hans teorier verkar lite "far out", andra sidan skulle jag inte bli frvnad ifall han hade fattat det hela korrekt, eftersom inget lngre frvnar mig med judarna.
Finns att lsa om dr:
http://www.jewishracism.com/
Du r dock skert redan bekant med den sidan.