2008-06-26, 19:13
Medlem
Castafiores avatar
En artikel av Robert Fisk.

Ddade berknas till 1.5 mille.

http://www.independent.co.uk/news/fi...st-463306.html
Citera
2008-06-26, 19:22
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castafiore
En artikel av Robert Fisk.

Ddade berknas till 1.5 mille.

http://www.independent.co.uk/news/fi...st-463306.html

Nej nej, detta r den "uppskattade" siffran vad gller armenier (se EliasAlucards inlgg tidigare i trden, dr nmns ven den oskra siffran vad gller vldet mot de pontiska grekerna, 350.000, och 750.000 assyrier). Robert Fisk har skrivit mnga utmrkta texter och har ett beundransvrt humanistiskt engagemang, men han borde lsa en del revisionistisk forskning om pstdda genocid, han r godtrogen vad gller Holocaustmyten ocks.
Citera
2008-06-26, 19:26
Medlem
Castafiores avatar
Du vet av mina tidigare inlgg att exakta siffror r svrt att ge i sdana hr frgor. Enligt den artikeln berknas, uppskattas etc 1.5 mille ha strukit med.

Med tanke p hur "bortglmt" detta folkmord r, ser jag snarare att propaganda kommer frn Turkiet, som vill mrka att hndelsen gt rum.
Citera
2008-06-26, 19:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Du vet av mina tidigare inlgg att exakta siffror r svrt att ge i sdana hr frgor. Enligt den artikeln berknas, uppskattas etc 1.5 mille ha strukit med.

Med tanke p hur "bortglmt" detta folkmord r, ser jag snarare att propaganda kommer frn Turkiet, som vill mrka att hndelsen gt rum.

terigen: siffran (ytterst osker och omtvistad) gller armenier. Trden ska handla om assyrier.
Citera
2008-06-26, 19:32
Medlem
mac_beths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
terigen: siffran (ytterst osker och omtvistad) gller armenier. Trden ska handla om assyrier.
S sant. Och inte om judar i frintelselger.
Citera
2008-06-26, 19:42
Medlem
Castafiores avatar
Citat:

Sorry...beteckningen assyrier/syrianer r lite fluffig d ven armenisksprkiga i sdra Turkiet brukar benmnas p det sttet. Slunda brukar de armeniska folkmordet och assyrier/syrianer hnga samman och r en omdebatterad frga.
Senast redigerad av Castafiore 2008-06-26 kl. 19:50.
Citera
2008-06-26, 23:07
Bannlyst
Citat:
EliasAlucard: Jag vill ppeka att du pratat i nedltande termer om Iran och kallar dem fr horor. Namnet Iran r persiska och verstts med "Arieras land".

Personligen r jag lite upprrd ver att inte ha hittats ngra trovrdiga bevis fr Hunnernas korstg mot Ostgoterna i slutet av 300-talet. Var r ordern, de kemiska analyserna, obduktionerna och identifierade lik?

Vem bryr sig............... Han fr vl sga som han vill.
Citera
2008-06-27, 00:55
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Om vi frsker g till trdens mne nu: inom vilket spektrum ligger de sannolika frlustsiffrorna fr assyrier under denna konflikt, om man nu vljer att kalla den folkmord eller inte? 750.000 en uppskattad siffra, men vad r minimum och maximum? Hur stor procent av de omkomna kan tnkas ha dtt i strid, hur mnga arkebuserades, hur mnga pogromiserades (slogs ihjl), hur mnga dog under flykt, av svlt, umbranden, vedermdor?
Siffran fr assyrier har varierat mellan 275.000 till 750.000:
Citat:
Genocide by the Ottomans against the Christian Assyrian population in 1915-1918. The facts around the genocide are disputed, and Turkish authorities maintain that such never happened. The highest number of alleged killed Assyrians is 750,000, while a 1922 Assyrian assessment set it at 275,000. Considering the actual detailed accounts, even the lower of these two numbers seem too high.
The genocide happened to the Assyrians of the now Turkish provinces of Hakkari, Sirnak, and Mardin and the now Iranian province of Urmia. The atrocities happened during the deportation of areas of modern Iraq. It coincided with the Armenian genocide and the atrocities against the Greek, in which an even larger number of people died.
There are several reasons for the Assyrian genocide, but religious cleansing of the Turkish heartlands seems to be central.

...

The Turkish explanation to the deportation, was that the Assyrians were seeking autonomy, largely with the aid of the Russians.
Most of Assyrians dying during the genocide was during deportation to, and through, the Syrian Desert, largely from starvation and dehydration.
http://i-cias.com/e.o/assyrian_gc.htm

Ingen vet skert, och det underlttar inte att f fram sker fakta runt mnet d den Turkiska staten och diverse turkiska ultra-nationalister censurerar och rjer undan bevis, och ven i vissa fall ddar (som i fallet Hrant Dink) kristna som vgar ta upp folkmordet.

Det finns ven de som menar att tyskarnas allians med turkarna under WW1 hade en viss roll i denna konflikt (terkommer med kllor om detta senare).
Citat:
Finns det greuelpropagandahistorier ven hr?
Nej, inte vad jag vet. De historier som finns, lter helt troliga. Vad jag sjlv har hrt (frn min mormor som r armenier) r att turkarna hotade om att man skulle konvertera till islam eller frsvinna ifrn landet. Dremot finns det en snubbe vid namn Christopher Jon Bjerknes som menade att judarna hade en roll i detta folkmord (mest armeniska folkmordet har han skrivit om), men jag tycker personligen att hans teorier verkar lite "far out", andra sidan skulle jag inte bli frvnad ifall han hade fattat det hela korrekt, eftersom inget lngre frvnar mig med judarna.

Finns att lsa om dr:

http://www.jewishracism.com/

Du r dock skert redan bekant med den sidan.
Citera
2008-06-27, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Dremot finns det en snubbe vid namn Christopher Jon Bjerknes som menade att judarna hade en roll i detta folkmord
Jag beundrar din frmga att grva upp stolle efter stolle. (Det r ju ven andra fintelsefrnekare bra p frvisso)

Citat:
Christopher Jon Bjerknes is a Conspiracy Theorist. He is 42, thinks he knows what plagues mankind and believes his knowledge is necessary to stop Armageddon.

http://www.wikiprotest.com/index.php...r_Jon_Bjerknes
Citera
2008-06-27, 01:34
Medlem
beyonds avatar
Eftersom trden avhandlar Seyfo och sakkunniga r nrvarande skulle jag vilja slnga ut en frga gllande mnet: syrianer i Sdertlje driver (drev?) frgan om ett svenskt erknnande av folkmordet och jag r nyfiken p vad konsekvenserna skulle bli ifall Sverige gjorde detta?

Jag undrar rent konkret ver tv frgor:

- Vad har syrianer/assyrier att vinna p detta (frutom ett frmodat Seyfomonument i S-tlje)?
- Vad har Sverige att frlora p detta?
Citera
2008-06-27, 01:49
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Eftersom trden avhandlar Seyfo och sakkunniga r nrvarande skulle jag vilja slnga ut en frga gllande mnet: syrianer i Sdertlje driver (drev?) frgan om ett svenskt erknnande av folkmordet och jag r nyfiken p vad konsekvenserna skulle bli ifall Sverige gjorde detta?

- Vad har syrianer/assyrier att vinna p detta (frutom ett frmodat Seyfomonument i S-tlje)?

Syrianer/assyrier fr upprttelse. Mjligen kan de driva skadestndsprocesser mot den turkiska staten som judarna har gjort mot Tyskland + ett flertal europeiska stater.

Sverige kan frlora genom minskad handel med Turkiet, men andra sidan r det inte s stora summor det handlar om. Sverige vinner moraliskt p att erknna folmorden p armenier, assyrier/syrianer och greker. Frgan r om inte Turkiets behandling av kurder skulle kunna falla inom folkmordsbegreppet liksom Turkiets agerande mot den cypriotiska civilbefolkningen under invasionen av Cypern 1974.
Citera
2008-06-27, 01:56
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond

Vad har Sverige att frlora? En vnskaplig relation med Turkiet. Men det r ven till er frdel. Ju mer fientliga turkarna r mot svenskar desto mer minskar Turkiets mjlighet att f EU-medlemskap. Och vem vill ha Turkiet som en EU-stat? Inte jag i alla fall.

Personligen r jag ingen strre fantast av monumentbyggandet. Frr brydde jag mig inte s mycket, men efter att ha lst Norman Finkelstein's "The Holocaust Industry" s blev jag cklad av det mesta som berr folkmord och dess eftereffekter. Judarna har ju typ byggt holocaust-monument, museum och en massa annan skit ver hela USA, och jag vill verkligen inte att vi ska ta efter det judiska beteendet (det knns alldeles fr 'ptrngande' om du frstr vad jag menar).

Men angende sjlva erknnandet... menar du att det handlar om att "vinna" och "frlora" fr dig? Business as usual, eh? Historia r historia, anser jag, och man ska inte komma verens om vad som r historia p grund av politiska agendor.

Personligen vill jag bara ha ett erknnande ifrn den turkiska staten och vra rttigheter tillbaka frn turkarna/araberna som de r skyldiga oss efter alla skador och frnedring de har samkat den assyriska nationen, vilket med andra ord, r vra regioner tillbaka och assyrisk sjlvstndighet; jag r helt ointresserad av skadestnd, pengar och dylikt. Grekerna och armenierna fick tillbaka deras regioner och sjlvstndighet frn turkarna men vi ignorerades totalt. Om den svenska staten ska erknna det eller ej r av mindre relevans.
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyISwear
Jag beundrar din frmga att grva upp stolle efter stolle. (Det r ju ven andra fintelsefrnekare bra p frvisso)
Som sagt, jag kper inte hans teorier. Men det r vrt att notera att du r selektiv och oseris som vanligt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-06-27 kl. 01:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in