Citat:
Ursprungligen postat av HC47
---Men ngot som blir ljligt r nr ni p ngot stt frsker framstlla Hitlers Tyskland som vrsta oskyldiga martyrstaten.
Nej, det r nog bara du som blir lite frvirrad nr folk talar om Hitlertyskland som vilken realpolitiskt hrdfr stormakt som helst, dessutom besjlad av ett revanschistiskt-expansionistiskt kollektivt raseri som blir begripligt om man betnker Versaillesdiktatet och dess fljdverkningar.
Jag tnker inte gna mig t att jiddra om "den unika nazistiska ondskan" och allt liknande svammel som konformister s sjlvklart rapar upp - det var en regim och nation bland mnga andra i historien, den ska kunna behandlas utan moraliserande hysteri och propagandaverdrifter.
Om du syftar p min trd "Krigsskuldsfrgan" p Nationalistforumet r jag frvisso vertygad om att Hitlerregimen inte nskade ngot vrldskrig mot anglo-amerikanerna och inte r huvudansvarig fr att den tysk-polska konflikten blev just detta fr Europa frdande vrldskrig. Jag har goda skl att inta den stndpunkten, allt historiskt material talar fr att jag har rtt.
Citat:
Hitler var egentligen en riktigt trevlig typ
P den punkten ska jag inte sga emot dig.

Som privatperson hade han uppenbarligen mnga trevliga egenskaper, djurvn, vegetarian, konstnrstemperament, bohemiska vanor, arkitekturlskare, Wagnerian etc.
Dessutom ska man inte glmma hur snll han var mot Benito

- nr Mussolini satt fngslad av de reaktionra landsfrrdarna p n vad den nu hette och fyllde 60 r sommaren -43 snde Adolf den d nyligen utgivna ditintills mest kompletta och korrekta utgvan av Nietzsches samlade verk till honom, som skert trstade och strkte Il Duce tills Skorzenykommandot kunde frita honom p Gran Sassoberget.
Citat:
och ven om det fanns frtryck i Tyskland s bombades ju Dresden, Hamburg och Berlin! Det rttfrdigar ju detta! S fr du det att lta i alla fall.
Frtryck mot oliktnkande finns och fanns i alla nationer - naturligtvis blev repressionen vrre under kriget i Tyskland. Det finns mnga aspekter p NSDAP-regimens byrkratism, klkborgerlighet, pbeltendenser, likriktning och ytliga optimism som jag r kritisk gentemot, men det r inte topic hr.