• 4
  • 5
2008-06-28, 12:15
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vad har Sverige att frlora? En vnskaplig relation med Turkiet. Men det r ven till er frdel. Ju mer fientliga turkarna r mot svenskar desto mer minskar Turkiets mjlighet att f EU-medlemskap. Och vem vill ha Turkiet som en EU-stat? Inte jag i alla fall.

Personligen r jag ingen strre fantast av monumentbyggandet. Frr brydde jag mig inte s mycket, men efter att ha lst Norman Finkelstein's "The Holocaust Industry" s blev jag cklad av det mesta som berr folkmord och dess eftereffekter. Judarna har ju typ byggt holocaust-monument, museum och en massa annan skit ver hela USA, och jag vill verkligen inte att vi ska ta efter det judiska beteendet (det knns alldeles fr 'ptrngande' om du frstr vad jag menar).

Men angende sjlva erknnandet... menar du att det handlar om att "vinna" och "frlora" fr dig? Business as usual, eh? Historia r historia, anser jag, och man ska inte komma verens om vad som r historia p grund av politiska agendor.

Personligen vill jag bara ha ett erknnande ifrn den turkiska staten och vra rttigheter tillbaka frn turkarna/araberna som de r skyldiga oss efter alla skador och frnedring de har samkat den assyriska nationen, vilket med andra ord, r vra regioner tillbaka och assyrisk sjlvstndighet; jag r helt ointresserad av skadestnd, pengar och dylikt. Grekerna och armenierna fick tillbaka deras regioner och sjlvstndighet frn turkarna men vi ignorerades totalt. Om den svenska staten ska erknna det eller ej r av mindre relevans.Som sagt, jag kper inte hans teorier. Men det r vrt att notera att du r selektiv och oseris som vanligt.

Finns inget fr turkiska staten att erknna eftersom det aldrig ha hnt.
Citera
2008-06-28, 13:19
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo
Och hur har du kommit fram till detta?
Senast redigerad av EliasAlucard 2008-06-28 kl. 13:31.
Citera
2008-06-28, 14:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Och hur har du kommit fram till detta?

Ja, som realist r det ltt att frneka elakheter som hnt mot andra, ven om det gller ens medmnniskor s spelar det ingen roll om det verkligen r dokumenterat att det har hnt fr det r ju nd ett "pack" det handlar om.
Citera
2008-06-30, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Just precis - forskare kan vara djupt oense om tolkningar av historiska skeenden utan att straffas av repressionen med frstrda yrkesliv, sociala liv, beslagtagna bcker och lnga fngelsestraff. Jag lste nyss Bryan Ward-Perkins The Fall of Rome and the End of Civilization (Oxford 2005), ett intressant frsk att terknyta till de gamla teoribildningarna om de germanska folkvandringarna som "kulturfrstrande" och kataklysmiska fenomen, i reaktion mot de senaste decenniernas fokusering p civilisatorisk kontinuitet, fredlig samexistens, kreativ frvandling av det senantika vstromerska samhllet till de av en germansk verklass behrskade kungadmena under tidig medeltid. Genom att olika forskningsperspektiv konfronteras uppstr ocks i historiska mnen ofta en syntes, dr lidelsefulla "antigermanska" verk som Courcelles och Piganiols strax efter andra vrldskriget kan ses som alltfr tidsbundna antityska partsinlagor utan att germanernas djupt rotade lust att hrska och ibland ven frstra, och deras i den tidsepoken relativa frefintliga ointresse fr ett "materiellt sofistikerat storstadsliv", som ledde till en tydlig nedgng i massproduktion av hgkvalitativa bruksfreml, frnekas i en lust att "tmja" och tillrttalgga historien.

Vad du skriver om kan man i stora drag sammanfatta som myten om den "mrka medeltiden". Bilden av tiden mellan vstroms fall och ungefr 900ek hller i dag sakta p att ndras av de flesta universitet som bedriver "seris" undervisning i antikens och medeltidens historia. Tiden var helt enkelt inte s pass "mrk" som vissa velat f det till, utan lade grunden fr en omfattande "kulturfrndring" och nya synstt.

Citat:
However, from the mid-20th century onwards, other scholars began to critique even this nonjudgmental use of the term.[3] There are two main criticisms. First, it is questionable whether it is possible to use the term "Dark Ages" effectively in a neutral way; scholars may intend this, but it does not mean that ordinary readers will so understand it. Second, the explosion of new knowledge and insight into the history and culture of the Early Middle Ages, which 20th-century scholarship has achieved, means that these centuries are no longer dark even in the sense of "unknown to us". Consequently, many academic writers prefer not to use the expression at all.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_Ages#cite_note-dmas-2

Citat:
Historiker har under 1900-talet ifrgasatt detta begrepp. Under 1900-talet har arkeologiska metoder och andra specialiteter spridit ljus ver perioden och givit en mer nyanserad bild av den positiva utvecklingen. Numera talar historiker om perioden utifrn begrepp som senantiken, tidig medellder och folkvandringstiden, beroende p vilken kulturell aspekt man vill behandla.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_m%C3%B6rka_tiden
Citera
2008-07-05, 20:53
Medlem
AndreaS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo

Turkarna omplacerade assyrier och integerade dem i turkiet. "Silent genocide" mjligtvis.
Citera
2009-11-30, 16:46
Medlem
Turkarna ville avsluta det dom hade pbrjat fr 90r sen http://lt.se/nyheter/1.659354-plan-p...istna-avslojad
Citera
2010-08-13, 19:16
Medlem
Simpson78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodGuyISwear
Frn en annan trd:

"Assyriska/syrianska folkmordet r en term som syftar till att lyfta fram det faktum att det som vanligen kallas det armeniska folkmordet ven drabbade den assyriska/syrianska folkgruppen under ren 1914 -1924. Folkmordet kallas i folkmun fr Seyfo, vilket betyder "svrd". Det systematiska ddandet av, enligt vissa forskare, upp till ca 750 000 civila beordrades och genomfrdes av den osmanska staten".

Jag antar att ordern r dokumenterad och att gravplatserna grvts upp och liken identifierats?
Var r kropparna frn denna fantastiska amsaga?

Din kurd! k till Syrien i Deir zor och stoppa ner handen i sanden och s ska du f se vart liken ligger. 450000 mnniskor dog i Deir zor. Deir zor r vad Auschwitz var fr judarna.
CBS 60 minutes gjorde ett reportage om just det.
Hr har du en lnk.

http://www.cbsnews.com/stories/2010/...n6246574.shtml
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här