2008-06-29, 04:20
Medlem
goE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlzone1985
GoE: Fattar du att människor inte har samma förutsättningar? Du kanske borde vakna upp och se hur verkligheten ser ut. Om du t.ex. blir misshandlad under uppväxten så att du mår så dåligt att du inte kan koncentrera dig, är det ditt eget fel då? Har du hört talas om sjukdomar? Depression är bland de vanligaste. Det leder till minnesproblem, koncentrationsproblem och trötthet. Hur lätt är det att ”ta sig i kragen” i det fallet? Mediciner ger inte någon garanti för ett tillfrisknande. Själva uttrycket ”ta sig i kragen” används ofta av människor som vill lägga skulden på den drabbade.

Ska man jämföra t.ex. en rikemansson som fått allt serverat på silverfat, med någon som haft alkoholiserade föräldrar med ekonomiska problem? Man behöver inte två hjärnor för att förstå att den sistnämndas situation med största sannolikhet ger negativa resultat i skolan. Det finns även människor med kognitiva svårigheter. Hur mycket de än pluggar får de inte några bra resultat. Är det också deras eget fel? Yttre faktorer kan man inte rå för själv och därmed ska man inte beskyllas för dem heller. Hade man däremot haft en privilegierad uppväxt utan sjukdom och andra svårigheter och bara skitit i att studera enbart för att man tycker att det är tråkigt är det en annan sak, men jag är ganska säker på att TS haft problem som gjort att saker och ting har blivit som de blivit.

Så när man aktivt söker jobb och inte får något, så är det ens eget fel? De flesta får jobb via kontakter. Där är det inte den bäst lämpade som får jobbet, så du kan knappast beskylla de arbetslösa för att de inte får jobbet.
Du skriver att folk inte föds med kontakter. Det är klart att de inte gör det. De föds in i familjer med föräldrar som har kontakter. Där är det inte ditt eget hårda arbete som ger dig jobb, utan snarare turen att födas i just den familjen.

Vem har sagt att allt är kört? Men att gå omkring och inbilla sig att alla har samma förutsättningar och därmed borde klara av t.ex. gymnasiet och annat lika bra är att vara naiv.
Vet du vad den största bidragande orsaken till psykisk ohälsa är förutom de gener man föds med? Jo, svårigheter i livet. Är det självvalt också? Först har man oturen att drabbas av skitiga förhållanden som man inte kan rå för och sedan ska man beskyllas för dem också.
Lite medkänsla i den här kalla världen är inte helt fel.

Holly Golightly: Ja, det är ju så lätt att bara glömma bort en traumatiserad barndom och gå vidare. Har du hört talas PTSD?

Vilket sammanträffande! Nu såg jag att Arcana skrivit att han hade en alkoholiserad far. Det var just ett av mina ovanstående exempel för vad som kan leda till dåliga resultat i skolan. Ser ni hur nära verkligheten man kan komma om man bara har en förmåga att tänka sig in i andra människors situation? Jag visste att det var något skit i det förgångna som ställt till det för Arcana, eftersom jag har uppfattningen att människor föds till att kämpa och vill arbeta. Det är omständigheter runt omkring som gör att det skiter sig för vissa.

Och GoE, alla ni som bara är ute efter att uppröra TS eller förringa de svårigheter han gått igenom kan gott bespara honom era inlägg. Han startade tråden för att få hjälp, inte skäll. Det är tur att det finns vissa ibland oss som faktiskt försöker hjälpa honom.
Shit. Du föddes ju med en ordentlig dos PK i mungipan. Vi tar det i punktform och strukturerat.

Förringa/uppröra: Läser du tråden från början är jag den första som upplyser en annan forumsmedlem om att hans kritik är fullständigt missriktad, att TS faktiskt försöker få ett arbete och att påhopp är kontraproduktiva. Läs allt jag säger, och läs VAD jag säger innan du tolkar.

Olika startsituationer i livet: Lilla vän, du är bara för gullig när du kliver upp i predikstolen och domderar ut att jag inte har den blekaste om att folk föds med olika startlotter. Återigen, läs VAD jag skriver. Och läs det två, nej tre gånger. För du tycks vägra läsa det ordentligt, så tillåt mig att bokstavera det för dig.
  • Folk föds med olika startlotter. Vissa föds i stadgade familjer med gifta föräldrar som predikar vikten av utbildning. Vissa flyr ifrån krig i Jugoslavien.
  • Oavsett din startlott är du tvungen att spela de kort du har på handen. Du kan inte genom hela livet skylla på en dålig giv. Du måste acceptera att någon annan hade bättre flyt hos dealern men att du kan ge dig f-n på att göra det bästa möjliga av din hand.
  • Bara för att du har haft en dålig start innebär det inte att allt är skit därifrån och framåt. Och det innebär definitivt inte att du genom hela livet kan skylla all misär på din dåliga startlott. DU är din egen lyckas smed, ingen annan. DU bestämmer vad du vill göra med ditt liv från och med idag och framåt.

För att vara enormt övertydlig, då du tycks ha svårighet att uppfatta annan kommunikation än sådan - man rår inte för yttre omständigheter, men man är ansvarig för sitt eget liv, och man är ansvarig för att göra det bästa av det utifrån den lott man tilldelats.

Okunnigt snack om kontakter: Blä vad jag är trött på den valsen. De flesta får absolut inte jobb via kontakter. Hur många jobb som helst tillsätts varje dag av en rekryterare som inte känner den nyanställde. Det där är bara okunnigt bullshit och dåliga ursäkter. Jag har sedan jag var 14 år haft ett nytt sommarjobb varje sommar och aldrig fått något via kontakter. Allt baserat på att jag ansågs vara den bäst sökande. Jag har inte fötts in i en familj med kontakter, jag har fått mina jobb på egna meriter, precis som merparten av svenskarna.

Enligt ditt resonemang tycks det aldrig vara ens eget ansvar. Om man söker jobb och inte får något, är det samhällets fel eller kan du ens någonstans i horisonten föreställa dig att den arbetssökande kanske inte uppfyller kraven? För guds skull människa, du kan inte förvänta dig att någon annan tar ansvar för dig hela ditt liv, och att alla motgångar kan skyllas på "sämre lämpade som stjäl jobben via kontakter" eller någon motgång tidigare i livet. Du är tvungen att spela de kort du har fått, acceptera dem och acceptera ansvar för din egen lycka. Du blir bara parodisk i din politiska korrekthet.
Senast redigerad av goE- 2008-06-29 kl. 04:39.
Citera
2008-06-29, 11:19
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Shit. Du föddes ju med en ordentlig dos PK i mungipan. Vi tar det i punktform och strukturerat.

Förringa/uppröra: Läser du tråden från början är jag den första som upplyser en annan forumsmedlem om att hans kritik är fullständigt missriktad, att TS faktiskt försöker få ett arbete och att påhopp är kontraproduktiva. Läs allt jag säger, och läs VAD jag säger innan du tolkar.

Olika startsituationer i livet: Lilla vän, du är bara för gullig när du kliver upp i predikstolen och domderar ut att jag inte har den blekaste om att folk föds med olika startlotter. Återigen, läs VAD jag skriver. Och läs det två, nej tre gånger. För du tycks vägra läsa det ordentligt, så tillåt mig att bokstavera det för dig.
  • Folk föds med olika startlotter. Vissa föds i stadgade familjer med gifta föräldrar som predikar vikten av utbildning. Vissa flyr ifrån krig i Jugoslavien.
  • Oavsett din startlott är du tvungen att spela de kort du har på handen. Du kan inte genom hela livet skylla på en dålig giv. Du måste acceptera att någon annan hade bättre flyt hos dealern men att du kan ge dig f-n på att göra det bästa möjliga av din hand.
  • Bara för att du har haft en dålig start innebär det inte att allt är skit därifrån och framåt. Och det innebär definitivt inte att du genom hela livet kan skylla all misär på din dåliga startlott. DU är din egen lyckas smed, ingen annan. DU bestämmer vad du vill göra med ditt liv från och med idag och framåt.

För att vara enormt övertydlig, då du tycks ha svårighet att uppfatta annan kommunikation än sådan - man rår inte för yttre omständigheter, men man är ansvarig för sitt eget liv, och man är ansvarig för att göra det bästa av det utifrån den lott man tilldelats.

Okunnigt snack om kontakter: Blä vad jag är trött på den valsen. De flesta får absolut inte jobb via kontakter. Hur många jobb som helst tillsätts varje dag av en rekryterare som inte känner den nyanställde. Det där är bara okunnigt bullshit och dåliga ursäkter. Jag har sedan jag var 14 år haft ett nytt sommarjobb varje sommar och aldrig fått något via kontakter. Allt baserat på att jag ansågs vara den bäst sökande. Jag har inte fötts in i en familj med kontakter, jag har fått mina jobb på egna meriter, precis som merparten av svenskarna.

Enligt ditt resonemang tycks det aldrig vara ens eget ansvar. Om man söker jobb och inte får något, är det samhällets fel eller kan du ens någonstans i horisonten föreställa dig att den arbetssökande kanske inte uppfyller kraven? För guds skull människa, du kan inte förvänta dig att någon annan tar ansvar för dig hela ditt liv, och att alla motgångar kan skyllas på "sämre lämpade som stjäl jobben via kontakter" eller någon motgång tidigare i livet. Du är tvungen att spela de kort du har fått, acceptera dem och acceptera ansvar för din egen lycka. Du blir bara parodisk i din politiska korrekthet.

Precis som Carlzone nämnde så skapade jag denna tråd för att få hjälp.

Du hjälpte mig med ditt första inlägg, men varför ens skriva det andra inlägget?

Det jag och Carlzone menar är att om vi nu tar min situation som exempel, så valde jag att kämpa mot farsan, men efter ett tag blev det för mycket. Han lyckades knäcka mig tillslut och jag, vare sig ja ville eller inte, blev tvungen att flytta.

Så det var mitt val att kämpa, men inte mitt val att flytta. Det såg han till, eftersom jag inte pallade längre. Så alltså var det inte mitt fel att ja flytta, inte mitt val.
Ja tar abslut inte för givet att ngn annan ska ta ansvar för mig, har alltid klarat mig själv.

Man har inte alltid en massa vägar att välja, och det kan ja acceptera.

Kontakter är inte bullshit, flera av mina brors kompisar har på ett eller annat sätt, fått jobb via deras farsor eller kusiner.

Har heller aldrig skyllt ifrån mig, utan ja försökte göra allt för att kunna stanna kvar i skolan.

Sen om ja skriver här att farsan är de och att ja har kassa förusättningar, det är ju bara ren fakta ffs precis som du sa att du har en strålande utbildning.

Jag är lycklig, även fast det inte verkar så. Jag är glad och tacksam för att ja lyckats att inte bli som mina föräldrar, att inte knäckas utav en motgång.
Senast redigerad av Arcana 2008-06-29 kl. 11:45.
Citera
2008-06-29, 11:20
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Mjae...betongborrarn med adressen på Sulyvägen i Spånga är det nog som du ska ringa till..jag tror att det är samma firma..men den i Spånga är det som gäller.

Edit: Såg att du frågat en annan sak. Säg som det är. Hej jag heter Arcana och jag söker jobb hos er. Jag är inte rädd för att ta i. Och jag kan lära mig fort. Jag har ingen direkt erfarnhet från rivningsbranchen men jag kan jobba och så vidare. Dvs dom vanliga klyshorna.

Men det som gäller är att du verkligen tar i början och visar dom att du vill jobba. Slit som ett djur och jag lovar dig att dom får upp ögonen för dig, du kommer att få bättre arbetsuppgifter med tiden. Men i början får räkna med skitjobb. Skyffla betongrester och sånt. Men om du arbetar hårt så får med tiden chansen att jobba med rivningsrobotar och bobcats.

Då ringer ja dit de första jag gör i morgon. tack som fan för hjälpen!
Citera
2008-06-29, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
Precis som Carlzone nämnde så skapade jag denna tråd för att få hjälp.

Du hjälpte mig med ditt första inlägg, men varför ens skriva det andra inlägget?

Det jag och Carlzone menar är att om vi nu tar min situation som exempel, så valde jag att kämpa mot farsan, men efter ett tag blev det för mycket. Han lyckades knäcka mig tillslut och jag, vare sig ja ville eller inte, blev tvungen att flytta.

Så det var mitt val att kämpa, men inte mitt val att flytta. Det såg han till, eftersom jag inte pallade längre. Så alltså var det inte mitt fel att ja flytta, inte mitt val.
Ja tar abslut inte för givet att ngn annan ska ta ansvar för mig, har alltid klarat mig själv.

Man har inte alltid en massa vägar att välja, och det kan ja acceptera.

Kontakter är inte bullshit, flera av mina brors kompisar har på ett eller annat sätt, fått jobb via deras farsor eller kusiner.

Har heller aldrig skyllt ifrån mig, utan ja försökte göra allt för att kunna stanna kvar i skolan.

Sen om ja skriver här att farsan är de och att ja har kassa förusättningar, det är ju bara ren fakta ffs precis som du sa att du har en strålande utbildning.

Jag är lycklig, även fast det inte verkar så. Jag är glad och tacksam för att ja lyckats att inte bli som mina föräldrar, att inte knäckas utav en motgång.

Herregud, klart det är delvis samhällets fel!! Hur mycket hjälp får man från exempelvis från Arbetsförmedlingen eller SOC??

INGENTING. Dem hjälper bara dem som knarkar och alla invandrare, alla vet att det är ett faktum.

Invandrarna går först i kön. Och nej ja är inte Rasist eller nasizist, det är ren fakta.

Sen är det absolut mitt fel om ja inte aktivt söker arbete, men som sagt så har ja inte sökt ARBETE UNDER ETT ÅR, det har ja skrivit tidigare.

Skulle annars säga att det är tvärtom.. Bevisa gärna att jag har fel!
Citera
2008-06-29, 11:39
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlzone1985
Holly Golightly: Ja, det är ju så lätt att bara glömma bort en traumatiserad barndom och gå vidare. Har du hört talas PTSD?

Lätt eller inte, vad är alternativet?

För övrigt håller jag med goE angående snacket om kontakter. Det är något man hör från folk utan jobb eller med mycket dåliga jobb, det är inget annat än en dålig ursäkt. Jag har haft dåligt betalda lågstatusjobb under studietiden (högstadium, gymnasium och univeristet) och jag har idag ett välbetalt högstatusjobb. Inget har jag fått genom kontakter. Däremot har jag alltid varit uppskattad på mina arbetsplatser och ansetts jobba hårt.
Citera
2008-06-29, 11:45
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Skulle annars säga att det är tvärtom.. Bevisa gärna att jag har fel!

nu kommer vi ifrån de vi pratar om
Senast redigerad av Arcana 2008-06-29 kl. 11:53.
Citera
2008-06-29, 11:54
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holly Golightly
Lätt eller inte, vad är alternativet?

För övrigt håller jag med goE angående snacket om kontakter. Det är något man hör från folk utan jobb eller med mycket dåliga jobb, det är inget annat än en dålig ursäkt. Jag har haft dåligt betalda lågstatusjobb under studietiden (högstadium, gymnasium och univeristet) och jag har idag ett välbetalt högstatusjobb. Inget har jag fått genom kontakter. Däremot har jag alltid varit uppskattad på mina arbetsplatser och ansetts jobba hårt.

Dåliga jobb eller inte, så får dem ju jobb. Dessutom så behöver det inte vara dåliga, hade en polare en gång som fick jobb på ett lager. Tjänade as bra.
Citera
2008-06-29, 12:13
Medlem
Holly Golightlys avatar
Citat:
Dåliga jobb eller inte, så får dem ju jobb. Dessutom så behöver det inte vara dåliga, hade en polare en gång som fick jobb på ett lager. Tjänade as bra.

Så mycket bättre!

Men det jag skrev var ett svar på snacket om att man skulle behöva kontatker.
Citera
2008-06-29, 12:17
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holly Golightly
Så mycket bättre!

Men det jag skrev var ett svar på snacket om att man skulle behöva kontatker.

Citera
2008-06-29, 13:00
Medlem
KaptenKlaennings avatar
Citat:
Men springa runt i sthlm?? Hur ska ja veta vart alla företag finns?

Kolla företagen på internet. Bara att Googla eller kolla Eniro.
Citera
2008-06-29, 13:40
Medlem
Rivningsbranschen ,däckmontör, flyttfirma, lager arbetare, affärsbiträde Vet dock inte hur det är med förskottsbetalning i dessa branscher men tidigare erfarenheter krävs nog inte direkt.
Citera
2008-06-29, 14:48
Medlem
Har inte läst andras inlägg här men prova söka jobb på Mcdonnadls eller liknande resturangkedja. lätt att få jobb.. sen med förskottsbetalning vet jag inte riktigt hur det fungerar där, var inga problem på mitt jobb ialf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in