2008-06-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
Vad ska du göra? anmäla mig eller?

Men snälla, varför är du så aggressiv? Vad skulle jag anmäla dig för? Jag tänker inte ta ansvar eller bry mig om vad du gör med ditt liv och jag blir inte ett dugg provocerad av vad du skriver till mig. Vill du skita i mina råd är det helt upp till dig men jag förstår inte annars vad du ville ha för slags råd.

Jag förstår inte heller varför du blev så provocerad av vad jag skrev.

Jag kunde skrivit något om hur synd det är om dig men det hjälper ju inte dig ett dugg. Eller hur?

Jag kommer ju istället med tips till hur du kan förbättra din situation! Tycker du att jag har fel i mitt resonemang så förklara gärna varför så kan jag utveckla. Vad föreslår du istället för de råd jag gav?

Jag förstår att du haft det jä*ligt jobbigt i ditt liv men det ligger på dig att göra något åt det. Jag säger inte att det är lätt men det är det enda sättet, vare sig du vill det eller ej. Det är den bistra sanningen. Det finns inget annat att göra än att göra en felsökning, bita ihop och spotta i nävarna. Så är det för alla men en del har sämre grundförutsättningar.

Själv har jag slitit med tidningsutdelning, med krogjobb och på fabrik under sju somrar. Jag är fortfarande inte där jag vill vara men jag vet att det finns bara en väg dit.

Lycka till!
Citera
2008-06-28, 22:17
Bannlyst
Citat:
Alltså vad i helvete, NU GÖR DU MIG RIKTIGT FÖRBANNAD!!!!

NÄR FAN HAR JA SAGT ATT JA TYCKER DET ÄR JOBBIGT ATT ARBETA DIN FITTA???

Lugn nu! Skit i idioterna! Du verkar i allafall försöka och det räcker för mig. Kämpa på! Glöm för alldel inte att ge cred till tjej som sliter för er båda just nu.

Men testa mitt förslag som jag gav tidigare. Rivningsbranchen borde kunna ge dig jobb. Speciellt i dessa tider då dom ofta har svårt at hitta folk eftersom många byggen är igång på sommaren. Du kan till och med tjäna bra med pengar inom den branchen om du är beredd att skita ned och slita på.
Citera
2008-06-28, 22:20
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Lugn nu! Skit i idioterna! Du verkar i allafall försöka och det räcker för mig. Kämpa på! Glöm för alldel inte att ge cred till tjej som sliter för er båda just nu.

Men testa mitt förslag som jag gav tidigare. Rivningsbranchen borde kunna ge dig jobb. Speciellt i dessa tider då dom ofta har svårt at hitta folk eftersom många byggen är igång på sommaren. Du kan till och med tjäna bra med pengar inom den branchen om du är beredd att skita ned och slita på.

Ditt förslag var kanon, ska ringa till varenda företag på måndag!

tack!
Citera
2008-06-28, 22:21
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluttanbla
Men snälla, varför är du så aggressiv? Vad skulle jag anmäla dig för? Jag tänker inte ta ansvar eller bry mig om vad du gör med ditt liv och jag blir inte ett dugg provocerad av vad du skriver till mig. Vill du skita i mina råd är det helt upp till dig men jag förstår inte annars vad du ville ha för slags råd.

Jag förstår inte heller varför du blev så provocerad av vad jag skrev.

Jag kunde skrivit något om hur synd det är om dig men det hjälper ju inte dig ett dugg. Eller hur?

Jag kommer ju istället med tips till hur du kan förbättra din situation! Tycker du att jag har fel i mitt resonemang så förklara gärna varför så kan jag utveckla. Vad föreslår du istället för de råd jag gav?

Jag förstår att du haft det jä*ligt jobbigt i ditt liv men det ligger på dig att göra något åt det. Jag säger inte att det är lätt men det är det enda sättet, vare sig du vill det eller ej. Det är den bistra sanningen. Det finns inget annat att göra än att göra en felsökning, bita ihop och spotta i nävarna. Så är det för alla men en del har sämre grundförutsättningar.

Själv har jag slitit med tidningsutdelning, med krogjobb och på fabrik under sju somrar. Jag är fortfarande inte där jag vill vara men jag vet att det finns bara en väg dit.

Lycka till!

Sorry..lackade ur

ska lugna ned mig nu.

Tack för ditt tips!
Citera
2008-06-28, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ditt förslag var kanon, ska ringa till varenda företag på måndag!

tack!

http://www.gulex.se/firmainfo/betongborrarn_i_sollentuna_ab/931130798682.htm

Denna firma vet jag behöver folk. Dom driver två firmor från samma adress. Den andra heter Riv och sanering, den firman letar också efter folk med ljus och lykta. Iof så vill dom ha folk med maskinvana men ring för tusan och kolla! Det behövs alltid folk som jobbar för hand.

Edit: Det är två bra firmor dessutom. Lite speciellt dock, men det är så inom rivningsbranchen. Men du märker snart vad jag menar om du börjar där.
Citera
2008-06-28, 22:35
Medlem
Arcanas avatar
Citat:

Denna firma vet jag behöver folk. Dom driver två firmor från samma adress. Den andra heter Riv och sanering, den firman letar också efter folk med ljus och lykta. Iof så vill dom ha folk med maskinvana men ring för tusan och kolla! Det behövs alltid folk som jobbar för hand.

Edit: Det är två bra firmor dessutom. Lite speciellt dock, men det är så inom rivningsbranchen. Men du märker snart vad jag menar om du börjar där.

Fan vad snällt, ska kolla upp de direkt!
Citera
2008-06-28, 22:37
Medlem
Arcanas avatar
Citat:

heter det Betongborrarn i Sollentuna AB? Tänkte bara så de är rätt!
Citera
2008-06-28, 22:41
Medlem
Arcanas avatar
Citat:

Ska ringa direkt på mån!!

ngt förslag på vad ja ska säga? Har ingen erfarenhet av det, ska ja bara säga att ja är intresserad av det yrket och att ja inte är rädd att ta i:P
Citera
2008-06-28, 22:50
Medlem
goE-s avatar
Men snälla Arcana. Jag har på alla sätt och vis varit dig behjälplig, och jag har tillrättavisat någon mindre artig person som endast var ute efter att vara elak. Men du får lugna ner dig med påhoppen och antaganden om att jag är en ond och elak person, och att jag är fullständigt oempatisk.
Citat:
På vilket sätt det är fel???

Jag tycker alla ovasett utbildning o skit, ska ha lika stor chans. Och då menar ja dem som är jävligt duktiga på saker och ting, men som de kanske inte gått så jävla bra för i skolan.

Det är inte alltid ens eget fel nej, det är inte alltid man gör sina egna val när det gäller saker och ting.

Vill du veta varför jag var tvungen att göra som ja gjorde?

Jag bodde med en farsa på 22 kvd som söp varenda jävla kväll. Ja kunde inte fokusera mig på skolan i överhuvudtaget, eftersom han tyckte de var roligare att jävlas.

Är det mitt fel då?

När jag läser ditt inlägg så mår ja rent ut sagt illa.. Det är så fruktansvärt uppenbart att många här på FB inte vet någonting om livet, men försöker så tappert att motbevisa de ena efter det andra.

Vad empati har att göra med det? Jo, för ja ser med helt andra ögon än vad du exempelvis gör.
Ja känner en stark medkänsla för dem som inte får en bra chans i livet när dem är jävligt dukiga på de dem gör.
Alla erbjuds samma chans att gå i skola. Vad menar du med att alla oavsett utbildning skall ha samma chans? Du kan aldrig utföra mitt jobb utan min utbildning. Var du inte duktig i skolan klarar du inte min utbildning, och du kommer inte in på den. Anser du verkligen att du skall ha samma chans hos min arbetsgivare som mig?

Min poäng med att det är individens ansvar att gå ut gymnasiet är att det är det. Man kan inte skylla ifrån sig hela livet, och man kan inte anse att en dålig start alltid förklarar allt.

Nej, det är inte ditt fel att du hade ett svin till farsa. Jag förstår helt solklart att det var problematiskt att klara gymnasiet under de förhållandena. Och nej, det är mycket man inte själv bestämmer över, livet startar orättvist.

Men det är ditt val att inte ta tag i gymnasiet idag. Din situation var inte den bästa, men du har idag valet att förändra situationen. Att du hade det dåligt då innebär inte att du är bränd för livet. Det är ditt val.

Vi föds med olika förutsättningar. Vissa är bra på matte, andra inte. Vissa får slita lite mer för att få in samma kunskap, eller bli lika bra på fotboll. Vissa föds med bra levnadsförhållanden hemma och har helt klart en enklare start och grundförhållanden. Men att du inte gått ut gymnasiet är ditt ansvar, trots att dina förhållanden har varit sämre än andra. Din far har försämrat din situation, men han har inte omöjliggjort den. Idag har du alla möjligheter.

Du är väldigt snabb på att dra slutsatser och döma ut mig som någon som inte vet något om livet och är fullständigt empatilös. Jag är också djupt imponerad av folk som startat med tuffa förhållanden och klarat sig väl. Men för eller senare måste man sluta lasta sin startplåt för alla motgångar och inse att man själv kan påverka sin situation. Återigen, du har haft det tufft och jag lider med dig för att du dessvärre fått en sämre start än vad man förtjänar när man föds. Men du och endast du bestämmer om du skall färdiggöra gymnasiet. Möjligheten är inte förbigången bara för att du missade det då, det går fortfarande att göra.
Citera
2008-06-28, 23:11
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Men snälla Arcana. Jag har på alla sätt och vis varit dig behjälplig, och jag har tillrättavisat någon mindre artig person som endast var ute efter att vara elak. Men du får lugna ner dig med påhoppen och antaganden om att jag är en ond och elak person, och att jag är fullständigt oempatisk.

Alla erbjuds samma chans att gå i skola. Vad menar du med att alla oavsett utbildning skall ha samma chans? Du kan aldrig utföra mitt jobb utan min utbildning. Var du inte duktig i skolan klarar du inte min utbildning, och du kommer inte in på den. Anser du verkligen att du skall ha samma chans hos min arbetsgivare som mig?

Min poäng med att det är individens ansvar att gå ut gymnasiet är att det är det. Man kan inte skylla ifrån sig hela livet, och man kan inte anse att en dålig start alltid förklarar allt.

Nej, det är inte ditt fel att du hade ett svin till farsa. Jag förstår helt solklart att det var problematiskt att klara gymnasiet under de förhållandena. Och nej, det är mycket man inte själv bestämmer över, livet startar orättvist.

Men det är ditt val att inte ta tag i gymnasiet idag. Din situation var inte den bästa, men du har idag valet att förändra situationen. Att du hade det dåligt då innebär inte att du är bränd för livet. Det är ditt val.

Vi föds med olika förutsättningar. Vissa är bra på matte, andra inte. Vissa får slita lite mer för att få in samma kunskap, eller bli lika bra på fotboll. Vissa föds med bra levnadsförhållanden hemma och har helt klart en enklare start och grundförhållanden. Men att du inte gått ut gymnasiet är ditt ansvar, trots att dina förhållanden har varit sämre än andra. Din far har försämrat din situation, men han har inte omöjliggjort den. Idag har du alla möjligheter.

Du är väldigt snabb på att dra slutsatser och döma ut mig som någon som inte vet något om livet och är fullständigt empatilös. Jag är också djupt imponerad av folk som startat med tuffa förhållanden och klarat sig väl. Men för eller senare måste man sluta lasta sin startplåt för alla motgångar och inse att man själv kan påverka sin situation. Återigen, du har haft det tufft och jag lider med dig för att du dessvärre fått en sämre start än vad man förtjänar när man föds. Men du och endast du bestämmer om du skall färdiggöra gymnasiet. Möjligheten är inte förbigången bara för att du missade det då, det går fortfarande att göra.

Japp idag har ja alla möjligheter. Nej ja kallar dig inte ond, snarare är det andra som är snabba på att döma, inte jag.

Ha en bra kväll
Citera
2008-06-28, 23:24
Bannlyst
Citat:
heter det Betongborrarn i Sollentuna AB? Tänkte bara så de är rätt!

Mjae...betongborrarn med adressen på Sulyvägen i Spånga är det nog som du ska ringa till..jag tror att det är samma firma..men den i Spånga är det som gäller.

Edit: Såg att du frågat en annan sak. Säg som det är. Hej jag heter Arcana och jag söker jobb hos er. Jag är inte rädd för att ta i. Och jag kan lära mig fort. Jag har ingen direkt erfarnhet från rivningsbranchen men jag kan jobba och så vidare. Dvs dom vanliga klyshorna.

Men det som gäller är att du verkligen tar i början och visar dom att du vill jobba. Slit som ett djur och jag lovar dig att dom får upp ögonen för dig, du kommer att få bättre arbetsuppgifter med tiden. Men i början får räkna med skitjobb. Skyffla betongrester och sånt. Men om du arbetar hårt så får med tiden chansen att jobba med rivningsrobotar och bobcats.
Senast redigerad av SMK 2008-06-28 kl. 23:29.
Citera
2008-06-29, 03:10
Medlem
GoE: Fattar du att människor inte har samma förutsättningar? Du kanske borde vakna upp och se hur verkligheten ser ut. Om du t.ex. blir misshandlad under uppväxten så att du mår så dåligt att du inte kan koncentrera dig, är det ditt eget fel då? Har du hört talas om sjukdomar? Depression är bland de vanligaste. Det leder till minnesproblem, koncentrationsproblem och trötthet. Hur lätt är det att ”ta sig i kragen” i det fallet? Mediciner ger inte någon garanti för ett tillfrisknande. Själva uttrycket ”ta sig i kragen” används ofta av människor som vill lägga skulden på den drabbade.

Ska man jämföra t.ex. en rikemansson som fått allt serverat på silverfat, med någon som haft alkoholiserade föräldrar med ekonomiska problem? Man behöver inte två hjärnor för att förstå att den sistnämndas situation med största sannolikhet ger negativa resultat i skolan. Det finns även människor med kognitiva svårigheter. Hur mycket de än pluggar får de inte några bra resultat. Är det också deras eget fel? Yttre faktorer kan man inte rå för själv och därmed ska man inte beskyllas för dem heller. Hade man däremot haft en privilegierad uppväxt utan sjukdom och andra svårigheter och bara skitit i att studera enbart för att man tycker att det är tråkigt är det en annan sak, men jag är ganska säker på att TS haft problem som gjort att saker och ting har blivit som de blivit.

Så när man aktivt söker jobb och inte får något, så är det ens eget fel? De flesta får jobb via kontakter. Där är det inte den bäst lämpade som får jobbet, så du kan knappast beskylla de arbetslösa för att de inte får jobbet.
Du skriver att folk inte föds med kontakter. Det är klart att de inte gör det. De föds in i familjer med föräldrar som har kontakter. Där är det inte ditt eget hårda arbete som ger dig jobb, utan snarare turen att födas i just den familjen.

Vem har sagt att allt är kört? Men att gå omkring och inbilla sig att alla har samma förutsättningar och därmed borde klara av t.ex. gymnasiet och annat lika bra är att vara naiv.
Vet du vad den största bidragande orsaken till psykisk ohälsa är förutom de gener man föds med? Jo, svårigheter i livet. Är det självvalt också? Först har man oturen att drabbas av skitiga förhållanden som man inte kan rå för och sedan ska man beskyllas för dem också.
Lite medkänsla i den här kalla världen är inte helt fel.

Holly Golightly: Ja, det är ju så lätt att bara glömma bort en traumatiserad barndom och gå vidare. Har du hört talas PTSD?

Vilket sammanträffande! Nu såg jag att Arcana skrivit att han hade en alkoholiserad far. Det var just ett av mina ovanstående exempel för vad som kan leda till dåliga resultat i skolan. Ser ni hur nära verkligheten man kan komma om man bara har en förmåga att tänka sig in i andra människors situation? Jag visste att det var något skit i det förgångna som ställt till det för Arcana, eftersom jag har uppfattningen att människor föds till att kämpa och vill arbeta. Det är omständigheter runt omkring som gör att det skiter sig för vissa.

Och GoE, alla ni som bara är ute efter att uppröra TS eller förringa de svårigheter han gått igenom kan gott bespara honom era inlägg. Han startade tråden för att få hjälp, inte skäll. Det är tur att det finns vissa ibland oss som faktiskt försöker hjälpa honom.
Senast redigerad av carlzone1985 2008-06-29 kl. 03:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in