Men snälla Arcana. Jag har på alla sätt och vis varit dig behjälplig, och jag har tillrättavisat någon mindre artig person som endast var ute efter att vara elak. Men du får lugna ner dig med påhoppen och antaganden om att jag är en ond och elak person, och att jag är fullständigt oempatisk.
Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
På vilket sätt det är fel???
Jag tycker alla ovasett utbildning o skit, ska ha lika stor chans. Och då menar ja dem som är jävligt duktiga på saker och ting, men som de kanske inte gått så jävla bra för i skolan.
Det är inte alltid ens eget fel nej, det är inte alltid man gör sina egna val när det gäller saker och ting.
Vill du veta varför jag var tvungen att göra som ja gjorde?
Jag bodde med en farsa på 22 kvd som söp varenda jävla kväll. Ja kunde inte fokusera mig på skolan i överhuvudtaget, eftersom han tyckte de var roligare att jävlas.
Är det mitt fel då?
När jag läser ditt inlägg så mår ja rent ut sagt illa.. Det är så fruktansvärt uppenbart att många här på FB inte vet någonting om livet, men försöker så tappert att motbevisa de ena efter det andra.
Vad empati har att göra med det? Jo, för ja ser med helt andra ögon än vad du exempelvis gör.
Ja känner en stark medkänsla för dem som inte får en bra chans i livet när dem är jävligt dukiga på de dem gör.
Alla erbjuds samma chans att gå i skola. Vad menar du med att alla oavsett utbildning skall ha samma chans? Du kan aldrig utföra mitt jobb utan min utbildning. Var du inte duktig i skolan klarar du inte min utbildning, och du kommer inte in på den. Anser du verkligen att du skall ha samma chans hos min arbetsgivare som mig?
Min poäng med att det är individens ansvar att gå ut gymnasiet är att det
är det. Man kan inte skylla ifrån sig hela livet, och man kan inte anse att en dålig start alltid förklarar allt.
Nej, det är inte ditt fel att du hade ett svin till farsa. Jag förstår helt solklart att det var problematiskt att klara gymnasiet under de förhållandena. Och nej, det är mycket man inte själv bestämmer över, livet startar orättvist.
Men det är ditt val att inte ta tag i gymnasiet idag. Din situation var inte den bästa, men du har idag valet att förändra situationen. Att du hade det dåligt då innebär inte att du är bränd för livet. Det är ditt val.
Vi föds med olika förutsättningar. Vissa är bra på matte, andra inte. Vissa får slita lite mer för att få in samma kunskap, eller bli lika bra på fotboll. Vissa föds med bra levnadsförhållanden hemma och har helt klart en enklare start och grundförhållanden. Men att du inte gått ut gymnasiet är ditt ansvar, trots att dina förhållanden har varit sämre än andra. Din far har försämrat din situation, men han har inte omöjliggjort den. Idag har du alla möjligheter.
Du är väldigt snabb på att dra slutsatser och döma ut mig som någon som inte vet något om livet och är fullständigt empatilös. Jag är också djupt imponerad av folk som startat med tuffa förhållanden och klarat sig väl. Men för eller senare måste man sluta lasta sin startplåt för alla motgångar och inse att man själv kan påverka sin situation. Återigen, du har haft det tufft och jag lider med dig för att du dessvärre fått en sämre start än vad man förtjänar när man föds. Men du och endast du bestämmer om du skall färdiggöra gymnasiet. Möjligheten är inte förbigången bara för att du missade det då, det går fortfarande att göra.