2008-06-29, 15:02
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bech
Har inte läst andras inlägg här men prova söka jobb på Mcdonnadls eller liknande resturangkedja. lätt att få jobb.. sen med förskottsbetalning vet jag inte riktigt hur det fungerar där, var inga problem på mitt jobb ialf.

tack alla för er hjälp, ska som sagt kolla upp de SMK tippsade om, ett rivningsföretag.
Citera
2008-06-29, 16:00
Medlem
Arcanas avatar
kan ingen stänga denna tråd??
Senast redigerad av Arcana 2008-06-29 kl. 16:21.
Citera
2008-06-29, 16:02
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
Fel. Inte varje gång. Ja medger att det ja gjorde var dåligt, hemskt, taskigt, omoget.

Men ja tänker inte ta skit från ett företag som bara tänker på siffror och skiter i sin personal.

Hur länge till ska ni fortsätta argumentera om detta? Är det de enda ni har att komma med?

TS gjorde så bla bla bla..

Kul namn, TS. Skrattar så jag nästan trillar baklänges.

EDIT: haha trodde ni hade gett mig namnet TS från Transcom..hahah fattade att det betyder trådskaparen, inte sant?
Citera
2008-06-29, 16:35
Medlem
GoE: Visst, du kan leva i din fantasivärld med fördomar. Jag lever hellre i verkligheten och har förståelse för hur en människa kan reagera under svåra förhållanden.

Som sagt, eftersom du bara upprör trådskaparen och inte har något vettigt att komma med kan du hålla tyst.

Man borde inte ens tillåtas att skriva skitsaker som inte är till hjälp för TS.

Holly Golight: Självklart är det bättre att försöka gå vidare, men en del drabbas av t.ex. PTSD och då kan de inte bara gå vidare hur som helst. Jag känner en tjej som har förlorat hela sitt liv pga PTSD. Hon har gått på behandling och kämpar, men det funkar ändå inte.
Hon var en helt normal tjej, men har blivit totalt förstörd nu. Det är tråkigt att se och inte kunna hjälpa.

Arcana: Hehe! Det är bra att du vet vad TS betyder nu Berätta gärna hur det går för dig, så att vi kan glädjas med dig när det ordnar sig! Är man en kämpe som du är så tror jag med största sannolikhet att man får ett jobb till slut. Som någon annan skrev så stötta din tjej också. Ni fixar det här tillsammans!
Jag måste däremot gå emot din uppfattning att invandrare lättare får jobb. Undersökningar har många gånger visat att det inte är så. Man önskar ju att alla skulle ha samma chanser.
Citera
2008-06-29, 16:43
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlzone1985
GoE: Visst, du kan leva i din fantasivärld med fördomar. Jag lever hellre i verkligheten och har förståelse för hur en människa kan reagera under svåra förhållanden.

Som sagt, eftersom du bara upprör trådskaparen och inte har något vettigt att komma med kan du hålla tyst.

Holly Golight: Självklart är det bättre att försöka gå vidare, men en del drabbas av t.ex. PTSD och då kan de inte bara gå vidare hur som helst. Jag känner en tjej som har förlorat hela sitt liv pga PTSD. Hon har gått på behandling och kämpar, men det funkar ändå inte.
Hon var en helt normal tjej, men har blivit totalt förstörd nu. Det är tråkigt att se och inte kunna hjälpa.

Arcana: Hehe! Det är bra att du vet vad TS betyder nu Berätta gärna hur det går för dig, så att vi kan glädjas med dig när det ordnar sig! Är man en kämpe som du är så tror jag med största sannolikhet att man får ett jobb till slut. Som någon annan skrev så stötta din tjej också. Ni fixar det här tillsammans!
Jag måste däremot gå emot din uppfattning att invandrare lättare får jobb. Undersökningar har många gånger visat att det inte är så. Man önskar ju att alla skulle ha samma chanser.

Det där med invandrare, ja rörde ihop det...ja satt och skrev på msn me den polare och så skulle ja kopiera en sak men kopierade de min polare o ja satt o diskutera haha...så glöm det..Dessutom var det han som skrev det, och inte jag:P

Ja det är jävligt lätt att börja bråka om pengar eftersom vi hela tiden måste tänka på vad vi köper för mat. Men vi ska klara det här, ja stöttar inte henne så mycket som ja skulle vilja göra tyvärr..svårt att stötta ngn när man sj mår dåligt.

Jag ska ringa direkt till den där rivningsfirman i morgon
Citera
2008-06-29, 16:50
Medlem
Arcanas avatar
Citat:

Btw..jävligt tråkigt med din vän..stod hon nära dig?
Citera
2008-06-29, 17:05
Medlem
h4cked4lifes avatar
Ja det är precis detta som man har vänner till för, sånna som ställer upp på en. Jag skulle lätt kunna låna några K åt en vän.

Men vafan det är väl bara att skita i att ta semester ? Deltid är ju fan inge jobbigt.

hm, Varför får inte din tjej Betald semester ? Jag får alltid betald semester, vad är det, 2 dagar per månad ? 2 * 12 = 24 dagar ... 24 dagar betald semester. Sen kan man ju flörta lite med chefen så får man lite mer.

Hoppas det löser sig för dig, annars är det väl bara att panta burkar, klippa grannens gräsmatta, gå ut med deras hund, vakta deras kidz när de åker på semester.
Handtvätta grannens BMW som han är så rädd om, (handtvätta för att inte sabba lacken). Jadu!

Den finns en jävla massa man kan göra om man bara vill.

Tex om du röker så kan du ju sluta med det i en månad där har du ca 1400 kr om du röker ett paket om dagen, drick vatten istället för öl,läsk Ät nudlar en månad eller tills du är nöjd. Etc.

Socialen borde vara den sista av den sista utvägen, blir tufft att få ett riktigt jobb om du vart hos socialen innan, eller om du får betalningsanmärkningar.

Ja det finns mycket du kan göra, allt handlar bara om du vill.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arcana
Det där med invandrare, ja rörde ihop det...ja satt och skrev på msn me den polare och så skulle ja kopiera en sak men kopierade de min polare o ja satt o diskutera haha...så glöm det..Dessutom var det han som skrev det, och inte jag:P

Ja det är jävligt lätt att börja bråka om pengar eftersom vi hela tiden måste tänka på vad vi köper för mat. Men vi ska klara det här, ja stöttar inte henne så mycket som ja skulle vilja göra tyvärr..svårt att stötta ngn när man sj mår dåligt.

Jag ska ringa direkt till den där rivningsfirman i morgon

Men tror du att det är invandrare som går först i kön när det gäller arbeten?
Citera
Medlem
Hon är inte en av mina närmsta vänner, men jag blir ändå jätteledsen för hennes skull. Alla försöker hjälpa henne, men det går inte vad vi än gör. Inte ens vården tycks kunna hjälpa henne. Jättetrist. Det värsta är att en del av hennes vänner sticker nu när hon mår så dåligt.
Man önskar att man kunde göra något för att få henne att bli bättre.
Citera
2008-06-29, 17:16
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h4cked4life
Ja det är precis detta som man har vänner till för, sånna som ställer upp på en. Jag skulle lätt kunna låna några K åt en vän.

Men vafan det är väl bara att skita i att ta semester ? Deltid är ju fan inge jobbigt.

hm, Varför får inte din tjej Betald semester ? Jag får alltid betald semester, vad är det, 2 dagar per månad ? 2 * 12 = 24 dagar ... 24 dagar betald semester. Sen kan man ju flörta lite med chefen så får man lite mer.

Hoppas det löser sig för dig, annars är det väl bara att panta burkar, klippa grannens gräsmatta, gå ut med deras hund, vakta deras kidz när de åker på semester.
Handtvätta grannens BMW som han är så rädd om, (handtvätta för att inte sabba lacken). Jadu!

Den finns en jävla massa man kan göra om man bara vill.

Tex om du röker så kan du ju sluta med det i en månad där har du ca 1400 kr om du röker ett paket om dagen, drick vatten istället för öl,läsk Ät nudlar en månad eller tills du är nöjd. Etc.

Socialen borde vara den sista av den sista utvägen, blir tufft att få ett riktigt jobb om du vart hos socialen innan, eller om du får betalningsanmärkningar.

Ja det finns mycket du kan göra, allt handlar bara om du vill.

Okey ja kan lika gärna säga vad min tjej arbetar med.

Hon är servitris på en pizza restaurang där ägarna är fruktansvärt snåla och inte det minsta öppna för vad hon tycker och tänker.

Hon har inget avtal och ägarna vet inte vad en lönespec är för något. Dem är fyra anställda där, min tjej, två pizzabagare och en kärring.

Vad som borde vara rimligt är att min tjej och kärringen delar på tiderna, alltså så de blir jämt.
Men icke..Kärringen som arbetat där i 4 år har tydligen mer att säga till om, vilket hon absolut inte har eftersom på en arbetsplats så ska det gå shysst till och alla ska få lika mycket av kakan.
I vilket fall som helst så får alltid gamlingen dagarna, och kvällarna lämnas till min tjej.
När hon ifrågasätter ägarna varför inte hon och kärringen kan byta dagar, så säger dem bara att hon ska prata med gamlingen så dem kan komma övererns om något.
Det är ju ägarna, cheferna som ska bestämma det..I alla fall så får min tjej typ aldrig vara sjuk, eftersom den förbannade kärringen typ aldrig arbetar och dem inte har råd att anställa fler personal.

Så nej hon får heller ingen betald semester.
Citera
2008-06-29, 17:18
Medlem
Arcanas avatar
Citat:
Hon är inte en av mina närmsta vänner, men jag blir ändå jätteledsen för hennes skull. Alla försöker hjälpa henne, men det går inte vad vi än gör. Inte ens vården tycks kunna hjälpa henne. Jättetrist. Det värsta är att en del av hennes vänner sticker nu när hon mår så dåligt.
Man önskar att man kunde göra något för att få henne att bli bättre.

förstår det..Det är ju hemskt..vad hände med henne?
Citera
2008-06-29, 17:24
Medlem
goE-s avatar
Citat:

Var vänlig konkretisera vad i mina påståenden som är baserat på fantasi alternativt fördomar.

Det är fullständigt omöjligt att diskutera med dig om du fullständigt vägrar läsa alternativt förstå vad jag säger. Vad jag gång på gång påpekat är att
1) Folk kan ha olika startförhållanden. Dåliga yttre omständigheter som man själv inte kan påverka kan omöjliggöra vissa saker (exempelvis slutföra gymnasiet)
2) Man är dock sin egen lyckas smed, och själv ansvarig för att göra det bästa av sitt liv. Har de yttre omständigheterna förbättrat sig och man vill genomföra gymnasiet i efterhand är det ens eget ansvar, ingen annans.

Att få ett arbete är tudelat. Först skall arbete sökas, det gör TS frekvent och flitigt, vilket han skall ha, och har fått, en eloge för. Nummer två är att faktiskt få ett jobb. Gör man det inte kan man inte svära sig fri från ansvar, det är inte samhällets fel in absurdum. Samhällets uppgift är inte att skapa arbete anpassat efter dig, det är ditt ansvar att se till att ha kompetensen som efterfrågas. Man bör här analysera varför man inte fått sökta arbeten, och försöka åtgärda just detta. Är det månne det faktum att gymnasiekompetens saknas? Då bör det eventuellt övervägas att åtgärdas. Detta är vad jag gång på gång påpekat, man är själv ansvarig för att skapa sin egen lycka, oavsett hur tufft man har det. Ingen annan tar ansvar för den.

Vänligen läs igenom vad jag skrivit ett flertal gånger. Läs även mina tidigare poster i tråden så inser du säkerligen mitt budskap, och kan säkerligen instämma i det. Det är ofantligt svårt att föra en konversation om du fullständigt vägrar läsa vad jag skriver och kommer med obefogade påhopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in