Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Eller bössan, så gör du sverige en tjänst din slöfock.
Alltid lika intressant att se angrepp på folk som faktiskt försöker. Hade motsvarande fras yttrats till någon som var stolt över att inte jobba utan leva på att snylta på samhället hade jag gladeligen instämt, men att göra samma angrepp på någon som faktiskt anstränger sig, som vill jobba, men som dessvärre inte har någon framgång just nu är bara oerhört lågt.
Vad är poängen Schnitzel Fritz? Ser du inte skillnad på bidragssnyltande och ofrivillig arbetslöshet? Skall du sparka på någon så sparka på någon som faktiskt inte anstränger sig. Att sparka på någon som redan är nere pga avsaknad av arbete är bara fantastiskt fjantigt. Jag får lite vibbar från killen i 3an i lågstadiet som mobbar 1or för att trycka ner andras självförtroende under sin egen låga nivå och därmed åtminstone uppnå någon form av komparativt högre status.
Har lyckligtvis själv aldrig suttit i sitsen, men en av mina bästa vänner gick arbetslös i 5 månader efter sin civilingenjörsexamen och satan vad det tärde på honom. Att då trycka ner honom vore ju rent ut sagt skamligt.
Det finns gott om stolta bidragssnyltare på FB du kan angripa. Att ge sig på någon som söker jobb men inte är alltför självsäker kommer knappast öka hans framgång, eller hur? Ser du på det lite pragmatiskt är ditt agerande alltså fullständigt kontraproduktivt - du ökar sannolikheten för en förlängd arbetslöshet och därmed ett ökat skattetryck på dina surt intjänade kronor. Konsekvensanalys rekommenderas, och månne lite folkvett.
Mvh
g