2024-11-15, 18:23
Medlem
Timeouts avatar
Tycker personligen att det är för jävligt att hon inte ens kunde förhöras för hon var bara 17 år vid mordet och det är för länge sedan preskriberat.
Hoppas det blir en ändring på den lagen snart.

Många är arga pga det här mordet men många verkar missa vad det står när vi postar.
Hon har skyddade uppgifter och vi får inte ens skicka namnet i pm.

Detta står när vi ska posta.
Personen som diskuteras verkar ha skyddade uppgifter, vilket innebär att namnet inte får skrivas ut i tråden. Inte ens i maskad form.
Man får inte ens efterfråga dem.

Ur regel 1.12:
Citat:
Det är förbjudet, oavsett syfte, att efterfråga eller sprida uppgifter om personer med skyddade personuppgifter, om dessa uppgifter kan användas för att skada vederbörande. Exempel på sådana uppgifter är boende- eller vistelseort. Undantag är uppgifter som är allmänt kända, eller om det rör sig om uppgifter som personen själv spridit.
Citera
2025-01-20, 12:27
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Redan 2018 hade GM kunnat identifierats om polisens normala rutiner med topsning av misstänkta hade följts, alltså innan preskriptionstiden gått ut.

https://sverigesradio.se/artikel/akl...kriptionstiden

Citat:
Ursprungligen postat av Klappmyts
Svensk polis, vad ska man säga om den egentligen? ”Suck”? Mörderskan måste ju själv undra över hur inkompetent den är...

Citat:
Ursprungligen postat av Life4left
Wtf! Du som fattade beslut om att inte topsa fanskapet redan 2018 efter misshandeln. Hoppas du mår skit, din misslyckade inkompetenta slarver.
Samma med Billdalsvåldtäkten 1995. Där kunde man topsa gärningsmannen redan 2008 när denne dömdes för grov fridskränkning. Men det gjordes inte. Som tur var så hade preskriptionstiden i det fallet inte infallit, men det var på håret att preskriptionstiden inföll (alltså ett år efter att de hittade GM)

Svensk polis kan dra åt helvete.

Samma med politikerna som inte ändrade på lagstiftningen kring preskriptionstid för förövare som var under 21 år. Jag efterlyste själv förändringar kring detta för längesedan och påtalade orimligheten. Men det är först skadan sker som regeringen och politikerna lyfter på arslet och går fram med förändrad lagstiftning.
Senast redigerad av sardinisardinien 2025-01-20 kl. 12:29.
Citera
2025-03-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Naturligtvis litar jag på det. Men det i sig bevisar inte att hon är mördaren. Hon kunde exempelvis ha försökt stoppa mordet och blivit skadad själv. Mördaren behövde inte lämnat spår som gick att knyta till mordet. Det är en butik så det är klart att där i övrigt finns fingeravtryck och hårstrån och annat från en massa människor.

Men kanske är bevisen sådana att hon faktiskt kan knytas till själva gärningen. Som jag tidigare diskuterat i tråden kan det exempelvis handla om att offret har hudrester med hennes DNA under naglarna efter att ha försvarat sig. Det vet vi inte.
Precis, jag håller med dig. Att hennes DNA finns på platsen i sig behöver inte betyda att hon är mördaren, särskilt inte i en butik där många människor rör sig. Men som du säger, om det finns bevis som direkt knyter henne till gärningen – som DNA under offrets naglar – förändrar det förstås saken. Utan att veta mer om den typen av bevis blir det svårt att dra några säkra slutsatser.

Sen tycker jag också att det är för tidigt att döma någon utan att ens få höra henne och hennes berättelse. Alla har rätt att försvara sig innan man drar slutsatser.

Vet någon vad hon gör nuförtiden? Bara ren nyfikenhet. Såg några bilder på henne och hon var fan snygg ;-)
Citera
2025-03-03, 01:48
Medlem
Varför ändrar man inte lagstiftningen för helvete så man kan döma människor som mördar andra människor?
Citera
2025-03-04, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Varför ändrar man inte lagstiftningen för helvete så man kan döma människor som mördar andra människor?
Jag håller helt med om att det är frustrerande när mördare inte får de straff de förtjänar. Det känns som att rättssystemet ibland är för svagt och att straffen kan vara för milda. Samtidigt är lagstiftningen inte alltid problemet i Sverige har redan livstidsstraff för mord. Frågan är snarare varför vissa domar känns för milda, om beviskraven är för höga eller om rättsväsendet är för ineffektivt.
Det här fallet är en stor kritik mot polisen och rättssystemet, särskilt eftersom det historiskt sett är ovanligt att en kvinnlig mördare kommer undan. Det hon gjorde var fruktansvärt och oförlåtligt, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna en nyfikenhet. Personligen skulle jag verkligen ha velat träffa henne och försöka förstå hennes psyke och vad drev henne till det hon gjorde? Hur rättfärdigade hon det för sig själv? Det är skrämmande men också fascinerande.;-)
Citera
2025-03-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Men kanske är bevisen sådana att hon faktiskt kan knytas till själva gärningen. Som jag tidigare diskuterat i tråden kan det exempelvis handla om att offret har hudrester med hennes DNA under naglarna efter att ha försvarat sig. Det vet vi inte.

Hudrester under naglar är inte heller konklusiv bevisning. Den sortens DNA-spår kan hamna där ändå.
Citera
2025-04-06, 18:22
Medlem
Nån som har en censurerad bild på kvinnan för jag antar att man inte får be om en ocensurerad?
Citera
2025-04-22, 15:50
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuVet86
Jag håller helt med om att det är frustrerande när mördare inte får de straff de förtjänar. Det känns som att rättssystemet ibland är för svagt och att straffen kan vara för milda. Samtidigt är lagstiftningen inte alltid problemet i Sverige har redan livstidsstraff för mord. Frågan är snarare varför vissa domar känns för milda, om beviskraven är för höga eller om rättsväsendet är för ineffektivt.
Det här fallet är en stor kritik mot polisen och rättssystemet, särskilt eftersom det historiskt sett är ovanligt att en kvinnlig mördare kommer undan. Det hon gjorde var fruktansvärt och oförlåtligt, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna en nyfikenhet. Personligen skulle jag verkligen ha velat träffa henne och försöka förstå hennes psyke och vad drev henne till det hon gjorde? Hur rättfärdigade hon det för sig själv? Det är skrämmande men också fascinerande.;-)

Jag tror hon och hennes psyke är väldigt ointressant. Hon rättfärdigar det förmodligen med att hon bara försvarade sig av en eller annan anledning. Kan vara så tråkigt att hon bara försvarade sin heder.
Citera
2025-04-22, 15:53
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Samma med Billdalsvåldtäkten 1995. Där kunde man topsa gärningsmannen redan 2008 när denne dömdes för grov fridskränkning. Men det gjordes inte. Som tur var så hade preskriptionstiden i det fallet inte infallit, men det var på håret att preskriptionstiden inföll (alltså ett år efter att de hittade GM)

Svensk polis kan dra åt helvete.

Samma med politikerna som inte ändrade på lagstiftningen kring preskriptionstid för förövare som var under 21 år. Jag efterlyste själv förändringar kring detta för längesedan och påtalade orimligheten. Men det är först skadan sker som regeringen och politikerna lyfter på arslet och går fram med förändrad lagstiftning.

Ja, att mord som begås av de under 21 år har preskriptionstid är ren ondska och det måste vara psykopater som bestämt att det ska vara så. Med ren ondska menar jag att ondskan slår åt alla håll, både offer och förövare drabbas av denna preskriptionstid.

Tänker sig myndigheter att de som mördat innan de fyllt 21 ska klara av att leva ett normalt liv efter det? Bara en psykopat kan tro att någon kan det.
Citera
2025-04-26, 22:44
Medlem
Slussenyaos avatar
Ja hur fick man fram henne? Om hon nu har skyddade uppgifter? Alltså polisen osv. Hon verkar inte allt för osynlig?
Sjukt i hur många trådar som helst skriver folk ut uppgifter om skyddade människor
Citera
2025-04-27, 17:15
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slussenyao
Ja hur fick man fram henne? Om hon nu har skyddade uppgifter? Alltså polisen osv. Hon verkar inte allt för osynlig?

Vad menar du?

Klart polisen har tillgång till personer med skyddade uppgifter. Trodde du annat?
Citera
2025-04-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slussenyao
Sjukt i hur många trådar som helst skriver folk ut uppgifter om skyddade människor

Polisen har som sagt tillgång. Och hon hoppades mest av en tillfällighet när hon greps för stöld eller snatteri på IKEA.
Även om det är för djävligt att det blivit så här så kan jag någonstans förstå att flashback inte tillåter att hennes identitet röjs.
Men att man inte tog fast henne så länge hon kunde dömas är givetvis en skandal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in