Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-22, 17:17
Medlem
Om mördaren bodde vid Fyrklövern när hon gick på Bjurslättsskolan samt vid mordet när hon var 17 år gammal, bodde hon rimligtvis där även under sin högstadietid. Har inte sett att det tagits upp i tråden på vilken skola hon gick i högstadiet?
Bjurslättsskolan är och var en F-6 skola, så där kan hon inte gått ur 9:an (som någon skrev i tidigare inlägg).
Citera
2023-02-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag skiter fullständigt om hon knullat runt, men du har tydligen svårt för läsförståelse och du har en väldigt otrevlig attityd!
Det som spelar roll är om föräldrarna valde att göra henne några år yngre eller inte då de kom till Sverige.
Det har såklart betydelse för preskribering av mord!

Det är ju du som uppenbarligen inte kan läsa. Du hänvisar mig till en kommentar jag själv skrivit för att du trodde den var skriven av någon annan. Och jag har ju aldrig motsagt något av det du påstår här… Antingen blandar du ihop mig med nån annan, alternativt har du druckit eller så har du nån form av medelsvår utvecklingsstörning.
Citera
2023-02-22, 23:19
Medlem
Ha! Skyddad identitet för butiksmörderskan! Precis som brutala knivmörderskor som hon skulle behöva det.. det är ändå för löjligt!! Sådana brutala typer brukar skaffa sig mjuka och snälla parters, som dom kan styra och ställa med! Det är säker hennes ex som skulle behöva skyddas mot henne istället!! Smart av henne att lura sig till skyddad identitet av dom blåögda, naiva svenskarna, som gick på det...självklart passar det utmärkt med skyddad identitet när man är så kriminell som hon är....sitter förstås och hånflinar åt hela svenska folket nu, inklusive Flashback!...gulligt att bry sig om folk med skyddsbehov...men det är skillnad på riktiga offer och på brutala knivmördare!!
Citera
2023-02-23, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Inte konstigt alls att du ställer frågor , men jag förstår mycket väl att du inte hittar något som har samband med mörderskans namn eller dyligt,
det har funnits både hennes namn , hennes initialer och videoklipp med henne här i tråden , men allt är borttaget p g a att vi får inte outa henne då hon har skyddad identitet.
Jag läste om hennes skyddande identitet men fann inte hennes namn utan om pappan
Citera
2023-02-23, 08:42
Medlem
Det verkar klart vem vem som avses. Antag att andra har vetat vem hon är, hon kom hem efter mordet och var blodig osv.
Kan inte brottet skyddande av brottsling bli aktuellt. Jag vet att preskriptionen för detta är lika lång som "grundbrottet", är det orimligt att tänka att den vuxne som skyddat henner har "evig" preskriptionstid som för andra mord?
Citera
2023-02-23, 09:27
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Det verkar klart vem vem som avses. Antag att andra har vetat vem hon är, hon kom hem efter mordet och var blodig osv.
Kan inte brottet skyddande av brottsling bli aktuellt. Jag vet att preskriptionen för detta är lika lång som "grundbrottet", är det orimligt att tänka att den vuxne som skyddat henner har "evig" preskriptionstid som för andra mord?
Detta mord belyser Sveriges oförmåga att hantera utländska mördare som mördar helt oskyldiga skötsamma svenskar.

Om vi vänder på steken och antar att en svensk hade huggit ned en skötsam invandrare i en butik. Hur hade fallet hanterats av Polis, åklagare och fram för allt SVT & DN?

När "den sista utposten för yttrandefrihet" även har valt att censurera vem mördaren är då är det riktigt illa.

Mördarens krets, dvs vänner, bekanta och fram för allt familj vet givetvis om vad hon har gjort. Men med hjälp av total mörkläggning av hennes ID, så kan hennes nära och kära känna att de själva gör rätt att mörklägga allt. Inte yppa ett ord till någon. Vi gör som media, myndigheter och *lashback, vi mörkar och skyddar henne.
Citera
2023-02-23, 11:27
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Detta mord belyser Sveriges oförmåga att hantera utländska mördare som mördar helt oskyldiga skötsamma svenskar.

Om vi vänder på steken och antar att en svensk hade huggit ned en skötsam invandrare i en butik. Hur hade fallet hanterats av Polis, åklagare och fram för allt SVT & DN?

När "den sista utposten för yttrandefrihet" även har valt att censurera vem mördaren är då är det riktigt illa.

Mördarens krets, dvs vänner, bekanta och fram för allt familj vet givetvis om vad hon har gjort. Men med hjälp av total mörkläggning av hennes ID, så kan hennes nära och kära känna att de själva gör rätt att mörklägga allt. Inte yppa ett ord till någon. Vi gör som media, myndigheter och *lashback, vi mörkar och skyddar henne.
Jepp, håller med fullständigt.
Och det har tyvärr gått så långt så berättigad kritik inte får framföras ens. Snacka om censur...
Citera
2023-02-23, 13:03
Medlem
Från nedan låsta artikel:
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ikea-sk%C3%A5pet-som-avsl%C3%B6jade-den-misst%C3%A4nkta-m%C3%B6rdaren-1.92811350

kommer några citat:

"-...På eftermiddagen den 26 november förra året gick familjen (kvinnan, en man & ett litet barn: min anmärkning) fram till en av självskanningskassorna inne på Ikea Bäckebol..."

"...- Jag såg att det stod 2 000 någonting på hennes skärm och att hon hade en Brimnes, de kostar en del, vittnade personal om... Brimnes är ett klädskåp för 1 995 kronor: - Jag kollade på hennes kvittokopia och såg att Brimnes inte var med, fortsatte personalen..."

"...Följdes efter av personalen. Samtidigt betalade kvinnan 2 245 kronor för shoppingturen och lämnade därefter kassan med det manliga sällskapet och det lilla barnet..."

"...Polisen larmades. Erkänner sitt misstag I förhör sa paret att det varit mycket folk och att detta gjort dem stressade. Samtidigt grät sonen. Medan kvinnan skötte handlandet tog mannen hand om barnet..."
"...Även mannen kallade det misstag. Han berättade att det var hans kort som använts vid betalningen och menade att det fanns pengar så det även räckte till skåpet..."

"... Vi åkte för att köpa just den men hon hittade massa andra saker som hon ville ha..."

"...För Ikea var det okej att de trots allt köpte skåpet. När varan till slut lastades in i bilen var den betald..."

"...Den 34-åriga kvinnan dömdes för automatbedrägeri till villkorlig dom och dagsböter..."

Jag tycker det är lite "märkligt" att man glömmer att scanna just produkt som var huvudanledningen till att man besökte IKEA. Det BRIMNES klädskåp (3 dörrars) som kostar just 1995 kr består av 3 stycken förpackningar på 31 kg, 31 kg samt 25 kg. Nog borde man scannat i alla fall en av dessa förpackningar.

Själv har jag vid självscanning på IKEA varit med om att jag inte uppmärksammat att en produkt består av flera delar. Den informationen påmindes jag om vid självscanningen. Påtalade detta för IKEA personal så jag fick parkerat min vagn och inköp så att jag kunde hämta del 2/2.
Citera
2023-02-23, 15:26
Medlem
Ur GP 23 februari 2023

Gäller ärendet av stölden på Ikea Bäckebol

Topsning missas ofta

Förundersökningsledaren A*exander M*lmgren var den på Hisingspolisen som fattade beslut om topsning av kvinnan.

– Det ska göras rutinmässigt vid misstanke om den här typen av brott. Men om jag ska vara lite självkritisk så är vi ganska dåliga på detta inom polisen. Det är vanligt att det missas.

Vad fick dig, i det här fallet, att besluta om topsning?

– Jag fick nys om att hon skulle träffa utredaren för slutdelgivning och då tänkte jag att vi samtidigt skulle passa på att ta det här provet.

Kvinnan var alltså kallad för att får ta del av utredningen och hade ingen anledning att tro att hon skulle topsas och därmed hålla sig undan?

– Hon var kallad för slutdelgivning och ingenting annat.

Hur känns det att det var genom ditt beslut som mordet på Marie Johansson kunde lösas, som polisen ser det?

– Om det stämmer så är vi förstås glada och stolta över att ha vi bidragit till att klargöra vad som hände. Det är ju ett lagarbete. Personal på Ikea griper, en patrull kommer dit och tar över och en utredare fångar upp det.

"Kunde löst det här fallet tidigare”
Den 34-åriga kvinnan är tidigare straffad, då för trafikbrottslighet samt för att inte ha scannat alla varor vid ett Ica-besök.

– Jag hade tyckt att det vore väldigt intressant att få en granskning av hur många tillfällen som polisen haft att topsa den här kvinnan genom åren. Jag är tyvärr övertygad om att vi kan bli mycket bättre på det området. Det finns en oro inom mig att om polisen skött sitt arbete så hade man kanske kunna lösa det här fallet tidigare och fått till en fällande dom, säger A*exander M*lmgren.
Senast redigerad av Trulse53 2023-02-23 kl. 15:32.
Citera
2023-02-24, 17:01
Medlem
Nej säkert kan man inte veta man kan egentligen bara spekulera omkring det på de fakta man har tillgång till. Och hon kommer från en kriminell familj. Så jag antar att både arv och miljö spelar stor roll här. Sen tror att hon först och främst drogs till tygerna, som någon psykologiskt insiktsfull beskrev tidigare här i tråden. Stölden av kassan kom hon på när Marie redan var röjd ur vägen för hennes ha-begär. Hon har ju uppenbarligen ofta stulit varor under årens lopp utan att åka dit på topsning. Lite märkligt att polisen inte reagerat på henne tidigare då flera av hennes bröder är kriminella. Tror tre av dem finns i DNA registret.
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nu i efterhand när mer blivit känt om GM kan jag nog hålla med om att du kan ha rätt.

Även om man förstås aldrig kan veta med säkerhet hur andra tänker och vad de eventuellt grubblar över ger det (förvisso lilla) vi vet om henens liv efter 2005 inte direkt bilden av någon som besvärats av svåra samvetskval.
Citera
2023-02-24, 17:05
Medlem
Hon är kanske ändå inte fullt så skyddad här ändå, för jag fick fram vem hon var genom denna tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08

Citera
2023-02-24, 17:10
Medlem
Det ska finnas en obekräftad kommentar i en tråd i GP att hon befunnit sig utomlands i flera år. Om det stämmer kan det väl mycket väl vara så att familjen skickade iväg henne för att hon skulle komma undan straff.
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Det borde gå då fram info om vad J A sysslat med mellan 2005 och 2023 om vi här i tråden hjälps åt att söka.

Kan hon ha bott utomlands under delar av de 18 åren?

Om i Sverige under alla 18 åren i åldern 17-35 år så borde hon väl ha haft ett jobb under något år?

Om inget jobb alls under de åren så säger det i sig det mesta om hur naiva de styrande politikerna är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in