2023-02-13, 21:18
Medlem
Nyfikenpalasts avatar
Någon som har information?
Vart ifrån, från vilket land härstammar mördaren & IKEA-tjuven. Är hon född i Sverige? Helsvensk, eller med utländska föräldrar?
Vart växte hon upp, hur såg hennes inledande 17 år ut?
Hur har hon levt, och vart har hon bott fram tills nu?
Citera
2023-02-13, 21:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Jag har ingen aning om det var hon men kan det ha varit artikeln nedan du syftar på?
Artikeln publicerades den 19/12.

Några väl valda citat:

Ja den artikeln var det. Men det verkar vara någon annan. Tack för googlande.
Citera
2023-02-13, 21:20
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om det var hon men kan det ha varit artikeln nedan du syftar på?

Några väl valda citat:

Vilken jubelidiot. Konsekvenser kan hon knappt stava till

Förstår inte att de sociala inte har omhändertagit hennes avkommor

Såg dock att artikeln var skriven utifrån en händelse ifrån Ikea Älmhult dvs inte samma då x snodde på bäckebol
Citera
2023-02-13, 21:20
Medlem
Citat:

Några väl valda citat:

Tror att den händelsen inträffade på IKEA i Älmhult
Citera
2023-02-13, 21:21
Medlem
JymdKjams avatar
Kanske någon i släkten (som har åldern inne…) kan åtalas för skyddande av brottsling? Vad är preskribtionstiden för det brottet om huvudbrottet var mord?
Citera
2023-02-13, 21:23
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuidNovi
Tror att den händelsen inträffade på IKEA i Älmhult
Ja, det är riktigt. Jag har inte riktigt hängt med i tråden, så jag visste i hastigheten inte vilket IKEA som eftersöktes.

Skedde den för tråden aktuella stölden inte i Älmhult, så var mitt Expressen-inlägg ett felspår.
Citera
2023-02-13, 21:26
Medlem
Jag har stött på många kosovoalbaner i mitt liv och min erfarenhet att de uteslutande är lite korkade och gärna skyller ifrån sig osv och aldrig tar sitt ansvar för saker de har gjort oavsett om de blir överbevisa

Frågan är om det är drag de har generellt ?
Citera
2023-02-13, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Jag har också hört detta och la in länken idag men jag undrar om detta verkligen stämmer.
Har polisen mordvapnet eller svamlar den gamle alkisen?

Har även hört på en podd där de pratar om vapnet och att det var på detta som man fann DNA ifrån x

Jag har försökt att få klarhet i mordvapnet. Men det finns väldigt lite information kring det.

Mordvapnet har inte återfunnits men är troligen en sax. (https://www.allas.se/relationer/mord...-teknik/325281)

2005 vill Polisen inte avslöja vapnet. (https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...rdet-1.1177269)

Men måste de inte ha mordvapnet om de är så säkra på att DNA och fingeravtryck är just mördarens?
Citera
2023-02-13, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdolfFittler
Jag har försökt att få klarhet i mordvapnet. Men det finns väldigt lite information kring det.

Mordvapnet har inte återfunnits men är troligen en sax. (https://www.allas.se/relationer/mord...-teknik/325281)

2005 vill Polisen inte avslöja vapnet. (https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...rdet-1.1177269)

Men måste de inte ha mordvapnet om de är så säkra på att DNA och fingeravtryck är just mördarens?

Jag undrar också detta. Väldigt underligt

Var det kanske t om samma sax som hon använde för att klippa ut tungbiten med?

För om det bara var en sax som låg i affären kunde ju vem som helst ta tagit i den. Jag antar att DNA-t kommer ifrån blod som mördaren avsatt på vapnet isåfall
Citera
2023-02-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ja, det är riktigt. Jag har inte riktigt hängt med i tråden, så jag visste i hastigheten inte vilket IKEA som eftersöktes.

Skedde den för tråden aktuella stölden inte i Älmhult, så var mitt Expressen-inlägg ett felspår.

Leta efter något som inträffat på bäckebol
Citera
2023-02-13, 21:56
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Leta efter något som inträffat på bäckebol
Jag hittade dessvärre inget där. Någon annan kanske?
Citera
2023-02-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Ja, vi ska vara glada att retroaktiv lagstiftning är omöjligt. Det är något som tillhör diktaturer, inte demokratier. Ni hör ju själva hur det låter. Någon är inte straffbar idag enligt lagstiftningen, men är det imorgon... Trevligt samhälle. Hur skulle man förutse att något blir olagligt? Inte särskilt vänligt mot medborgarna.

Och nej, att börja göra undantag för brott som är av "vidrig grad" - preskriptionstider för våldsbrott mm som hanteras i denna tråd - skulle rubba grundprinciperna i hur ett rättsamhälle funkar.

Att i detta fall gräva i vem personen som polisen haft inne baserat på DNA är och dennes identitet, och publicera hintar eller detaljer om vem det är verkar riskabelt. Förutom att det sannolikt är olagligt och uppmuntrar till vigilantism är det också missriktat.

Istället för att kasta bort energi på detta bör en annan fråga ställas: varför rättsmaskineriet inte agerade i tid när man tydligen hade alla verktyg på bordet och en rödflagg på det, och hur brister i arbetsflödet hos myndigheterna som hanterar detta kan rättas till. Är inte första gången något som liknar detta händer, tyvärr.

"Lex Marie" - ny benämning på JO-anmälan för brottsfall som preskriberats i onödan?

Man kan lägga till att även om hon skulle åtalas och dömas, så skulle väl straffet bli 4 års ungdomsvård, eftersom hon var 17 och det var det straff ett mord innebar för en 17-åring då.
Eftersom hon är vuxen nu kan det straffet inte verkställas så kanske hade hon gått fri ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in