2008-07-23, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Är inte Mutu på väg till roma?
Fiorentina kommer släppa han om han vill spela för Roma så vi får väl se. Montella är tydligen tillbaka i Roma nu iallafall.
Citera
2008-07-23, 07:48
Medlem
91:an Karlssons avatar
Till skillnad mot en del andra anhängare av olika lag ska jag som då starkt sympatiserar med Internazionale vara objektiv när jag ger min analys på topplagen i serie a och deras chanser att vinna scudetton.

Roma har förlorat en otroligt viktig spelare i Mancini. Även om den kontroversielle brassen har haft dippar i sin form under hans år i Roma så har han ändå, bakom Totti, varit den som varit mest inflytelserik i Romas anfallsspel de senaste åren. En god vän till mig är romasupporter sedan barnsben och gillar inte heller att Mancini lämnar, samtidigt som han inte ska spela för klubben om han har tankar på annat håll. Precis som Totti säger - man måste göra ett par drag på transfern för att ha ens en chans att nå toppplaceringar nästa säsong. Giuly har också lämnat och den spelaren man hitills inhandlat är Riise, som nötte bänk stora delar av förra säsongen i Liverpool. Mutu tror jag inte heller är svaret på alla problem.

Juventus har inte gjort någon extremt imponerande mercato dom heller hitills och nu säger presidenten att det är slutvärvat. Om det är så eller om han bara drar en rövare vet man inte. Det laget dom har nu är inte ett särskilt mycket starkare lag än förra säsongen. Inte alls.

Fiorentina har förlorat några spelare men också inhandlat nytt och fräscht. Eller jag vet inte om man kan kalla Gilardino för ny och fräsch efter flera års missär i Milan men han kunde ju göra riktigt mycket mål en gång i tiden. Fiorentina har ett starkare lag på papperet än förra säsongen och fortfarande en av italiens bästa tränare, dom kan gå långt tror jag.

Inter, ny tränare i Mourinho, ny trix-fix-ubersnabb-bråkstake-ytter i Amantino Mancini, en ny supertalang, Coutino, från brasilien (som dock inte kommer att spela förrän om två år då han bara är 16), Adriano tillbaka på lån samt att man köpt upp sista delen av Aquafresca (som dock stannar på lån i Calgiari). Cesar (mittfält), Solari, Maniche och Recoba har lämnat, inga större förluster men för att Recobafan som mig svider det väl lite. Spelare som är diehardfans för klubben och verkligen vill göra allt för att dra på sig tröjan växer inte på träd längre.

Lampard verkar förövrigt lämnas åt sidan för nu och det är kanske lika bra. Quaresma är närmare än någonsin. Jag känner på mig att Moratti kommer låna en mittmittfältare, liknande Lampard, i ett år, för att sedan få engelsmannen gratis nästa sommar. Hur som helst, Inter har på papperet Serie A's starkaste lag i nuläget och får man åtminstonde en stor spelare innan September (Moratti har lovat en 100års-present) så blir det ännu klarare. Inter kan inte skylla på truppen eller ekonomin i år, det har man iofs inte kunnat tidigare år heller. Det som på riktigt kan stoppa laget är skadorna. Just nu finns Chivu, Stankovic, Samuel, Zlatan, Dacourt och Cordoba på den listan. Förra året var det bara en tre-fyra spelare i hela laget som klarade sig utan ett uppehåll av skador på hela säsongen. Jag vet inte om jag ska gnabba om det för mycket, men Samuel har varit knäskadad sen i december, Cordoba sen februari, Materazzi var borta i fem månader, Stankovic sammanlagt i över ett halvår, likaså Figo. Alla vet vad Zlatan haft för problem. Det är inget skönt scenario att spela Champions League (tydligen upp till bevis på riktigt den här gången för Inter) med 5-6 nyckelspelare borta. Det oroar.

Milan är det lag som hotar Inter när det gäller scudetton, dels spelare dom inte i CL i år och dels så har dom gjort två bra nyförvärv i Ronaldinho och Zambrotta. Dessutom en nygammal målvakt som jag iofs inte är svaret på hur man löser en målvaktskris, men vi får se. Milans mittfält är jävligt bra, Gattuso, Pirlo, Kaká, Ronaldinho, Ambrosini, Emerson, Seedorf, Flamini - en helt ok bredd med världstjärnor på samma positioner om man säger så. Skönt då för mig som inte önskar Milan lycka någonstans att deras anfall och försvar är relativt mycket sämre. Borriello, Inzaghi och Pato är bra spelare men det finns så mycket bättre anfallstrupper ute i världen att det är ofrånkomligt att kalla det för en svag punkt hos milan.

Försvaret är inte heller av det bästa slaget. Dida är ingen målvakt längre, Kalac är en stabil, men bara stabil ersättare och Abbiati är bra, men inte som Buffon/Frey/Cesar. I mitten finns Nesta som är en av världens bästa, Maldini som är en av världens största (men långt ifrån bästa) och Kaladze som är en lagomt tråkig och stabil mittback av hög kvalité. Det är dom tre mittförsvarana som är värda att nämna. Kanterna är bättre med Oddo, Jankulovski och Zambrotta. Kanske kan några försvarare höja sig nästa säsong, jag har ingen aning, men det är inte ett extremt bra försvar dom har. Favalli? Bonera? Ska dom göra milan till grande milan?

Serie A 2008/2009 - slutplacering:
1. Inter
2. Milan
3. Roma
4. Fiorentina
5. Juventus
Citera
2008-07-23, 10:18
Medlem
4522s avatar
Serie A 2008/2009 - slutplacering:
1. Inter
2. Juventus
3. Milan
4. Roma
5. Fiorentina

Där har ni topp fem i slutet av kommande säsong. Juventus har en riktigt imponerande trupp och så länge man kan kvarvara någon sorts harmoni hos spelare som inte får lira så kan det bli en riktigt fin säsong. Milan tror jag inte speciellt mycket på, det som talar för gamlingarna är att de inte spelar i CL. Men samtidigt känns anfallet väldigt uddlöst och att värva en anfallare ser jag som ett måste. Pato kommer inte blomma ut den här säsongen, Inzaghi är väldigt ojämn och då står hoppet till Borriello...
Senast redigerad av 4522 2008-07-23 kl. 10:24.
Citera
2008-07-23, 10:51
Medlem
De Miros avatar
Som Laziale måste jag ändå pusha Lazio i år. Grymt bra värvningar med tanke på den minimala budgeten man jobbar med.
Det räcker dock inte till en toppstrid men jag tror man kommer att hamna precis utanför topp 4. Som jag ser det kommer denna säsong bli jämnare än någonsin.

Inter - klara favoriter pga de spelarna man besitter kombinerat med en ny tränare som tillskillnad från föregångarna faktiskt är en tränare av världsklass. Enda faran är väl att de skulle råka ut för Real Madrid-syndromet, för mycket stjärnor och för lite kamp helt enkelt.

Juventus – Känns stabila och har byggt laget bra, saknar kreativa spelare på mittfältet.

Milan – Helt klart intressantaste att följa, kan gå precis hursomhelst.

Roma – För svagt lag för att kunna utmana, har tappat mer än de värvat, klarar topp 4, värvar de Mutu nu som det snackas om är det en helt annan femma däremot.

Fiorentina – kommer bli årets fiasko, det här laget kommer inte orka med CL, ligaspel och cupen. Det såg man redan på slutet av förra säsongen. Tappar de Mutu blir det riktigt tungt.
Citera
2008-07-23, 11:25
Medlem
zzwampens avatar
Varför tjatar alla om att Juventus saknar kreativa spelare på mittfältet?

De har Nedved, Marchisio och Giovinco som alla är riktigt bra playmakers. Tiago är också en väldigt kreativ spelare även om han sög förra säsongen.

Är jag den enda som tror att Juventus vinner den här säsongen?
Citera
2008-07-23, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Är jag den enda som tror att Juventus vinner den här säsongen?
Avvaktar tills Inter värvat klart men i dagsläget så skulle jag skriva under på det. En tredjeplats är nästan underprestation med alla de bra spelarna som Juventus faktiskt förfogar över.
Citera
2008-07-23, 12:35
Bannlyst
Tror om Inter får chansen så kommer de nog satsa mer på CL än ligan men tror ändå de kommer vinna ligan
Citera
2008-07-23, 17:08
Medlem
Pumpkings avatar
Omöjligt att försöka spika en vinnare nu redan innan transferfönstret är stängt.

Några klasspelare till Roma, och de har gott slagläge med tanke på det sköna spel de presterar. De har gjort förbättringar på nödvändiga positioner. Cassetti-Tonetto-Cicinho behövde förstärkning på ytterbacksplats, vi fick Riise. Panucci-Juan-Mexes behövde förstärkning på mittbacksplats, vi fick Loria. Detta gör att den akuta nödsituationen är lite lugnare, vi har redan ett starkt lag, men det är ETT starkt lag, de flesta har i princip 2 elvor som de skulle kunna ställa på banan och prestera med.

Angående det defensiva mittfältet, så anser jag att det nu är dags för Aqulianis uppgift att helt enkelt konkurera ut Pizarro och visa att det är han som ska vara ordinarie. Alternativt att någon av dessa frivilligt tar ett steg upp till det offensivare tremannamittfältet. Där bör även Perotta-Taddei finnas, de fortsätter att prestera och håller hög kvalité för både cl och serie a. Det har vi sett på senaste säsongers resultat.

På topp är det Totti-Vucinic, och även Montella(!)?.. Lite trist för flygplanet att Vucinic redan har hunnit stjäla hans nummer

Detta laget, med Doni som självskriven längst bak, har goda chanser att utmana om serie a, men så kommer det alltid bli skador, och så vidare. Just nu känns det fördel för de andras breda trupper.

Inter, som klara favoriter. Juventus-Milan, efter dem. Fiorentina-Roma därpå. Hoppas på ytterliggare förstärkningar för Romas del, då jäklar
Citera
2008-07-23, 18:23
Medlem
Napoli är ute efter Bounanotte nu. Talangfull yngling från River som lirar strax bakom anfallarna.
De kan bli farliga denna säsong om Hamsik, Santacroce och Lavezzi tar ytterligare ett steg framåt i utvecklingen. Med deras grymma nyförvärv (Maggio, Denis och Russotto) kanske de inte är totalt värdelösa på bortaplan iår? På San Paolo kommer inte många lag slå Napoli, som vanligt.
Citera
2008-07-23, 18:41
Medlem
Pumpkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balotelli
Napoli är ute efter Bounanotte nu. Talangfull yngling från River som lirar strax bakom anfallarna.
De kan bli farliga denna säsong om Hamsik, Santacroce och Lavezzi tar ytterligare ett steg framåt i utvecklingen. Med deras grymma nyförvärv (Maggio, Denis och Russotto) kanske de inte är totalt värdelösa på bortaplan iår? På San Paolo kommer inte många lag slå Napoli, som vanligt.

Minns att Roma hade stora problem där. 3p där och scudetton hade varit vår :/ ...kanske.
Citera
2008-07-23, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking
Minns att Roma hade stora problem där. 3p där och scudetton hade varit vår :/ ...kanske.

Ja, slutstriden förra säsongen var ju spännande, ända in i sista omgången!
Citera
2008-07-23, 19:17
Medlem
rocchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpking

Serie A: Omgång 27
Napoli-Roma 0-2, 9/3 2008

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in