Efter några veckor i Italien så kan jag konstatera att de som håller på Milan och Juventus äntligen på allvar verkar tro på att just deras lag kan erövra lo scudetto. Gli Interisti har såklart kvar det mesta av det självförtroende som de byggt upp under de senaste åren, men trots Mourinho så tycker inte jag att de verkar helt övertygade. Medan Roma-anhängarna ligger ganska lågt. Längre sträcker sig inte min psykologiska analys av de italienska supportrarna.
Trupperna verkar till stor del vara färdigformerade, även om enstaka spelare naturligtvis fortfarande kan tillkomma eller försvinna.
Mitt tips från den 30:e maj i år, som jag förövrigt upprepade i början av denna tråden, ser jag ingen större anledning till att justera.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Mitt tips är att Juventus och Milan kommer att kämpa om scudetton nästa år, där Milan till slut hamnar överst. Naturligtvis kommer Inter och Roma att kunna utmana, men om Zlatan stannar kvar i Inter så tror jag att han får en helt ny upplevelse. Att inte vara i laget som slutar överst i tabellen.
Sånt här är naturligtvis egentligen omöjligt att nu sitta och sia om, men jag går på hur klubbledningarna beter sig och viljeförklaringarna. Vi får se hur mercaton utvecklar sig.
Orosmomenten i Milan är att Ronaldinho och Pato slösar bort sin tid i Kina istället för att vara med och spela ihop laget, samt Borriellos skada och Nestas bräcklighet. Framförallt saknas en riktigt bra målvakt.
Cagliari fullföljer sin strategi från förra året, dvs att försvaga laget och byta tränare. Men om de lyckas komma upp i närheten av den nivån de hade i andra halvan av förra året, så ser jag ingen egentlig anledning till oro. Det positiva är att de ska bygga en ny arena och verkar ha supportrarnas, stadens och sponsorernas stöd för detta. Det visar på en långsiktighet som trots allt bådar gott inför framtiden.