2017-08-12, 00:49
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilNed
Om du gillar psykadeliskt lär du älska Lizard... Den är rätt trippy.

Giallokungen tycker jag, tråkigt nog, helt enkelt är Dario Argento. Han har gjort många bra och har en jävligt hög lägsta nivå. Efter honom skulle jag stoppa Umberto Lenzi vars filmer ALLTID är underhållande - även om ambitionsnivån är mycket lägre än Argentos. Jag har sett 5 av hans 8 giallos och de är tamefan riktigt roliga allihop.

Sergio Martino är bra men det är lite för mycket gubbsjukt snusk för att jag ska placera det högst upp. Men hans The Strange Vice of Mrs Wardh kan vara den bästa giallon någonsin. Det var hans första och han nådde aldrig riktigt dit igen tyvärr - enligt mig i alla fall.

Mario Bava är alltid underhållande också. Aldo Lada är en klippa. Massimo Dalamano gjorde tre giallos, dock har jag bara sett 2. De var båda bra!

Jag såg A Lizard in a Woman's Skin (1971) tidigare ikväll och ja den var rätt trippy, kort och gott du hade en bra beskrivning.

Av det jag sett än så länge får jag också säga att det helt klart är Argento som är Giallokungen och i ärlighetens namn tvivlar jag på att det lär ändras. Många av hans filmer är helt enkelt väldigt kompletta med bra mordgåtor och detektivarbete samtidigt som de är oerhört underhållande och snygga. Jag tror att jag nämnt det tidigare i tråden också men det är en form av humor i hans filmer som jag verkligen gillar, lite av glimten i ögat som jag ändå saknade hos t.ex. Fulci. Men av det du säger låter det nog som att jag skulle uppskatta Umberto Lenzi bra mycket, ska nog ge mig på något av honom efter jag sett The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971) av Martino.
Citera
2017-08-12, 14:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
ska nog ge mig på något av honom efter jag sett The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971) av Martino.

Sagt det väldigt många gånger tidigare och ja, det tåls faktiskt att tas upp igen, men musiken (minns inte namnet på kompositören, var typ Orlandi) är otroligt fin, bra och höjer stämningen i filmen till högre nivåer. Edwige Fenech tillika Ivan Rassimov gör stabila roller i filmen och ja, Rassimovs karaktär är en av mina favoriter inom giallo-genren.

Plus att Fenech alltid är bra oavsett vad hon är med i, som Five Dolls for an August Moon av Bava sr. som jag inte gillade så mycket (sorry SadEyes) men hon var bra. Och även bra i Hostel 2 i sin lilla cameo-roll.
Citera
2017-08-12, 23:07
Medlem
skreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Har du sett filmen Berberian Sound Studio? Den är visserligen brittisk, men har en stark koppling till Giallo bara genom miljö.
Själv gillar jag den skarpt, särskilt utan undertexter för italienskan, vilket ytterligare förstärker vår möjlighet att ta del av huvudkaraktärens perspektiv.

Japp. Jag gillade Berberian Sound Studio. Tyvärr förväntade jag mig mer giallo och/eller skräck av den och därför uppskattade jag den kanske inte lika mycket som den var värd.

Kom att tänka på att jag borde skrivit det här inlägget i den här tråden istället:

(FB) Den stora kusliga tråden om skräckfilmer

Det kan ju kanske roa nån som är intresserad av en neo-giallo som faktiskt var helt okej.

Eyes of Crystal (2004) är det alltså.
Citera
2017-08-12, 23:47
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Japp. Jag gillade Berberian Sound Studio. Tyvärr förväntade jag mig mer giallo och/eller skräck av den och därför uppskattade jag den kanske inte lika mycket som den var värd.

Kom att tänka på att jag borde skrivit det här inlägget i den här tråden istället:

(FB) Den stora kusliga tråden om skräckfilmer

Det kan ju kanske roa nån som är intresserad av en neo-giallo som faktiskt var helt okej.

Eyes of Crystal (2004) är det alltså.

Det är väl att anse vara mer av en psykologisk skräck, med betoning på psykologisk. Jag tycker däremot att det visar på en lovande karriär gällande Peter Strickland, någon jag finner vara mer intressant än den oftare omnämnda Ben Wheatley. Det sagt, är jag glad att de båda är verksamma och gillar det jag sett från nyare regissören från England.

En giallorulle jag tänker ofta på nuförtiden är La Sindrome di Stendhal, en film jag inte gillade när jag såg den, men av någon anledning skänker jag den en tanke ofta ändå. Funderar på att se om den och se om jag ändrat uppfattning. Det kanske är mer att räkna som en vanlig thriller?
Citera
2017-08-13, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips

En giallorulle jag tänker ofta på nuförtiden är La Sindrome di Stendhal, en film jag inte gillade när jag såg den, men av någon anledning skänker jag den en tanke ofta ändå. Funderar på att se om den och se om jag ändrat uppfattning. Det kanske är mer att räkna som en vanlig thriller?

Det kan vara av sublima skäl du tänker på den. Blue Underground har ju precis släppt en ny BluRay av filmen som blivit uppmärksammad. Kanske du scrollat förbi något FB inlägg om den?

I af, minns den knappt. Jag gillade den inte så mycket heller. Men Michael J. Koven räknar den som en giallo i sin bok "La dolce morte". Kanske värd att se om iaf?

Vad tycker folk om Oscarsvinnaren Investigation of a Citizen Above Suspicion (1970)? Kanske inte en regelrätt giallo, men den delar definitivt beröringspunkter och intertextualitet med genren.
Citera
2017-08-14, 16:08
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Sagt det väldigt många gånger tidigare och ja, det tåls faktiskt att tas upp igen, men musiken (minns inte namnet på kompositören, var typ Orlandi) är otroligt fin, bra och höjer stämningen i filmen till högre nivåer. Edwige Fenech tillika Ivan Rassimov gör stabila roller i filmen och ja, Rassimovs karaktär är en av mina favoriter inom giallo-genren.

Plus att Fenech alltid är bra oavsett vad hon är med i, som Five Dolls for an August Moon av Bava sr. som jag inte gillade så mycket (sorry SadEyes) men hon var bra. Och även bra i Hostel 2 i sin lilla cameo-roll.

Hon heter visst Nora Orlandi och enligt IMDb vid liv men slutade med komposition för film redan 1973 efter att ha gjort ett tiotal under 60-talet. Det var iallafall ett magiskt ljudspår och som du säger höjde verkligen stämningen i The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971) till högre nivåer, en mycket underhållande film får jag säga.

Det var sjukt kul när jag insåg att det var den "oerhört ömsinta kärleksakten i störtregn"-scenen man gjorde en vansinnigt rolig parodi av i The Editor (2014). Det här var ju på den tiden då en kvinnas nej betydde ja och alla drack J&B whisky och rökte Astor cigaretter!
Citera
2017-08-14, 17:24
Medlem
Citat:
Det var sjukt kul när jag insåg att det var den "oerhört ömsinta kärleksakten i störtregn"-scenen man gjorde en vansinnigt rolig parodi av i The Editor (2014). Det här var ju på den tiden då en kvinnas nej betydde ja och alla drack J&B whisky och rökte Astor cigaretter!

Jag tror snarare denna scen skall reflektera ett otroligt destruktivt förhållande, snarare än en våldtäkt. Tro mig, såna här scener händer än idag utan att för den sakens skull vara på något sätt ofeministiska. Sadister, sado-masochister och allehanda destruktivt folk tycker om såna här utageranden.
Citera
2017-08-14, 18:43
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilNed
Jag tror snarare denna scen skall reflektera ett otroligt destruktivt förhållande, snarare än en våldtäkt. Tro mig, såna här scener händer än idag utan att för den sakens skull vara på något sätt ofeministiska. Sadister, sado-masochister och allehanda destruktivt folk tycker om såna här utageranden.

Nej absolut visst är det så, det tror inte jag heller att det var tänkt att föreställa, sado-masochism och sadism är ju trots allt tydliga teman i filmen. Det var mer att jag tyckte det var roligt eftersom jag hade sett The Editor (2014) först, det var ingen djupare analys än så hehe.

Jag funderar på om man först ska se Una sull'altra (1969) av Fulci eller Spasmo (1974) av Lenzi. Ack vilka i-lands problem man har men eftersom jag inte har sett något av Lenzi får det nog bli han.
Citera
2017-08-23, 22:49
Medlem
Neofytens avatar
Jag tänker skriva ett par rader om fyra filmer jag sett på sistone, en av Lucio Fulci och övriga av Umberto Lenzi.

Favoriten av de är nog ändå Una sull'altra (1969) sedan kommer Orgasmo (1969), båda får väl anses vara tidiga giallos, det är inte den där okänd mördare med läderhandske och rakblad/stiletto typen utan det är thrillers med en sexig mystisk stämning. I Spasmo (1974) tycker jag att Robert Hoffmann gjorde en mycket bra insats i en ganska okonventionell film till skillnad från Eyeball (1975) som kändes rätt standard.
Citera
2017-08-24, 13:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Haha ja, så sant som det är sagt! Och stackars Edwige Fenech som fick stå ut med Ivan där i regnet...
Citera
2017-08-24, 15:37
Medlem
Insåg precis att jag varken sett Orgasmo, Spasmo eller Eyeball. Förvånansvärt och ska åtgärdas snarast.
Citera
2017-08-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Insåg precis att jag varken sett Orgasmo, Spasmo eller Eyeball. Förvånansvärt och ska åtgärdas snarast.

Skäms.

Glöm inte So Sweet, So Perverse när du ändå är igång.

Orgasmo och ovannämnd finns på Youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in