Citat:
Om du gillar psykadeliskt lär du älska Lizard... Den är rätt trippy.
Giallokungen tycker jag, tråkigt nog, helt enkelt är Dario Argento. Han har gjort många bra och har en jävligt hög lägsta nivå. Efter honom skulle jag stoppa Umberto Lenzi vars filmer ALLTID är underhållande - även om ambitionsnivån är mycket lägre än Argentos. Jag har sett 5 av hans 8 giallos och de är tamefan riktigt roliga allihop.
Sergio Martino är bra men det är lite för mycket gubbsjukt snusk för att jag ska placera det högst upp. Men hans The Strange Vice of Mrs Wardh kan vara den bästa giallon någonsin. Det var hans första och han nådde aldrig riktigt dit igen tyvärr - enligt mig i alla fall.
Mario Bava är alltid underhållande också. Aldo Lada är en klippa. Massimo Dalamano gjorde tre giallos, dock har jag bara sett 2. De var båda bra!
Giallokungen tycker jag, tråkigt nog, helt enkelt är Dario Argento. Han har gjort många bra och har en jävligt hög lägsta nivå. Efter honom skulle jag stoppa Umberto Lenzi vars filmer ALLTID är underhållande - även om ambitionsnivån är mycket lägre än Argentos. Jag har sett 5 av hans 8 giallos och de är tamefan riktigt roliga allihop.
Sergio Martino är bra men det är lite för mycket gubbsjukt snusk för att jag ska placera det högst upp. Men hans The Strange Vice of Mrs Wardh kan vara den bästa giallon någonsin. Det var hans första och han nådde aldrig riktigt dit igen tyvärr - enligt mig i alla fall.
Mario Bava är alltid underhållande också. Aldo Lada är en klippa. Massimo Dalamano gjorde tre giallos, dock har jag bara sett 2. De var båda bra!
Jag såg A Lizard in a Woman's Skin (1971) tidigare ikväll och ja den var rätt trippy, kort och gott du hade en bra beskrivning.
Av det jag sett än så länge får jag också säga att det helt klart är Argento som är Giallokungen och i ärlighetens namn tvivlar jag på att det lär ändras. Många av hans filmer är helt enkelt väldigt kompletta med bra mordgåtor och detektivarbete samtidigt som de är oerhört underhållande och snygga. Jag tror att jag nämnt det tidigare i tråden också men det är en form av humor i hans filmer som jag verkligen gillar, lite av glimten i ögat som jag ändå saknade hos t.ex. Fulci. Men av det du säger låter det nog som att jag skulle uppskatta Umberto Lenzi bra mycket, ska nog ge mig på något av honom efter jag sett The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971) av Martino.