Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
dr caligari cabinet kan man ju säga att båda är mördare ”monstret ” och doktorn som styr monstret
1920
Citat:
Ursprungligen postat av
pumahunter
Alltså den filmen, fotot och kulisserna, den dyker upp i hjärnan hela tiden, så sjukt bra. Brukar hänvisa folk som börjar intressera sig cineastiskt för skräckfilm till att börja med det mästerverket. En av dom bästa någonsin ihop med båda versionerna av IoTBS och Nosferatu.
Nu ska jag unna mig en giallo,
The perfume of the lady in the black från 1974. Har ingen aning om hur många mördare det är, men det är en giallo från 1974, det räcker för att jag skulle betala för att få se den.

Citat:
Ursprungligen postat av
SadEyes
Bra film, men knappast en gialli enligt mig.
Hmm, det stod att det var en, och den känns som i dom regionerna. Såg nu att den nämnts flertalet gånger i denna tråden. Ska ses oavsett.
Håller på och plöjer allt gammalt godis på Amazon's Prime Video i kronologisk ordning under två gratis-månader. Det består mycket av Shaw Brothers, spagettiwesterns, italiensk skräck, kannibaler, thrillers och polisfilmer, Bud Spencer och Terence Hill-filmer, en svensk-amerikansk scifi-film om rymdvarelser i Lappland, lite australiensiskt från 70-talet, The Italian Job, Witchfinder General, amerikanskt 50-tals sci-fi, Reefer Madness, plus Nosferatu och Metropolis. Även massa indiska filmer, som jag tyvärr har svårt för. Är framme vid 1974 nu.
Man får scrolla lite men här är Prime's katalog från 1999 och bakåt(förvisso inte helt komplett, en del saknas).
https://www.justwatch.com/se/leveran...y=release_year
Utbudet känns egentligen som en guldgruva jämfört med det mer moderna slätstrukna på Viaplay och CMore, där antalet klassiker från 80-talet och äldre inte överstiger två dussin. Netflix däremot har hyfsat till sig med det rejält stora klassiker-utbudet(20-80talet) från England/Italien/Frankrike.