2020-06-22, 05:04
Medlem
Ok ska kolla upp den med, tack.
Citera
2020-07-07, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Skulle inte kalla Deadly Sweet för giallo. Tycker det är en poliziotteschi mer än nåt annat.

Ser inte hur den passar in i pozliotteschi-facket om jag skall vara ärlig. Men smaken är som baken. För mig är det en solklar giallo!
Citera
2020-07-07, 18:50
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilNed
Ser inte hur den passar in i pozliotteschi-facket om jag skall vara ärlig. Men smaken är som baken. För mig är det en solklar giallo!

Nu var det ett tag sen jag såg den, men jag vill minnas att den hade väldigt mycket action i sig. Skjutningar, biljakter, mycket spring osv. Inte alls vad jag förknippar med giallo. Det är lite mer åt eurocrime-hållet.
Citera
2020-07-07, 19:18
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Nu var det ett tag sen jag såg den, men jag vill minnas att den hade väldigt mycket action i sig. Skjutningar, biljakter, mycket spring osv. Inte alls vad jag förknippar med giallo. Det är lite mer åt eurocrime-hållet.

Nja, Deadly Sweet är ingen poliziotteschi, den utspelas dessutom i swinging London. Jag tycker filmen är mer arthouse om något, men visst är det en giallo enligt konsensus.
Citera
2020-07-07, 22:53
Medlem
Citat:

Nej, inte riktigt. Tror du blandar ihop den med något annat?

Det är iofs en del spring, men handlingen och tempot är verkligen mycket mer åt giallo-hållet än någon form av actionfilm.

Den har vissa arthouse drag, som SadEyes säger, och skulle nog klumpa ihop den med Death Laid an Egg och A Quiet Place in the Country som några av giallo-genrens lite mer arthouse utsvävningar.
Citera
2020-08-20, 20:45
Medlem
skreks avatar
The House with Laughing Windows

Var riktigt bra, en av de bästa giallos jag sett. En man anländer till en liten by för att restaurera en morbid väggmålning som hittats i en kyrka. Det sägs att konstnären var galen. Någon börjar hota honom att lämna målningen ifred. Och så är mysteriet igång. Gillade handlingen mycket, och det är alltid trevligt med sån där sliten italiensk landsbygd som bakgrund. Bra och lagom knäpp upplösning också. Vissa kanske tycker det händer för lite, men jag gillade tempot. Det var lagom, och fanns lite knäppa inslag av den typ som gör att jag tycker vissa giallos närmar sig surrealism. Tillexempel tjejen han blir kär i visar att hon har kylskåpet fullt av levande snäckor som krälar runt men ingen mat. Något som inte har nåt med saken att göra utan blir en snurrig detalj.

Don't Torture the Duckling som utspelar sig på landsbygden, har för mig Sicilien, är en annan av mina favoriter. Det är härligt snustorr svettig sommarhetta vid Medelhavet i den filmen som passar med perversionerna och våldet i handlingen.

Finns det fler giallos som utspelar sig på italiensk landsbygd och småbyar? Death Laid an Egg har jag för mig men jag minns inte så mycket av den för det var väl en 20 år sen jag såg den.
Citera
2021-03-28, 19:13
Medlem
Adelaides avatar
Kom på att jag inte sett Death Laid An Egg ännu. Är den filmen värd en kväll? Har hört att den ska vara psykedelisk och jag gillar filmer med lite LSD-känsla över sig.
Citera
2021-03-28, 21:48
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Kom på att jag inte sett Death Laid An Egg ännu. Är den filmen värd en kväll? Har hört att den ska vara psykedelisk och jag gillar filmer med lite LSD-känsla över sig.

Den är jättebra, lagom utflippad, helt klart lite psykedelisk. Dessutom har den ju Jean-Louis Trintignant i huvdrollen samt Gina Lollobrigida och vår egna Ewa Aulin som extra ögongodis.
Citera
2021-10-20, 17:11
Medlem
skreks avatar
Får nämna Footprints on the Moon som jag såg igår för första gången. Hade höga förhoppningar, som ovanligt nog när man har det mer än infriades. Detta är nog den bästa giallo jag sett. Udda - inte direkt några mord men bara ett långsamt berättat mysterium. Väldigt suggestivt och närmast surrealistiskt, hypnotiskt och meditativt. Inte för den som gillar action direkt, men den håller hela tiden intresset uppe med vackra miljöer, snyggt foto och en ovanligt bra story för att vara giallo. Ganska simpel story iofs men otroligt elegant i sin enkelhet och väldigt väl presenterad. (Klaus Kinski är också med som stirrande gaphals i totalt ca 1-2 minuter)

Se den om du gillar snygga och långsamma konstigheter som Jean Rollin-filmer, Blood Spattered Bride, Lisa and the Devil etc.
Citera
2021-12-26, 21:11
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Får nämna Footprints on the Moon som jag såg igår för första gången. Hade höga förhoppningar, som ovanligt nog när man har det mer än infriades. Detta är nog den bästa giallo jag sett. Udda - inte direkt några mord men bara ett långsamt berättat mysterium. Väldigt suggestivt och närmast surrealistiskt, hypnotiskt och meditativt. Inte för den som gillar action direkt, men den håller hela tiden intresset uppe med vackra miljöer, snyggt foto och en ovanligt bra story för att vara giallo. Ganska simpel story iofs men otroligt elegant i sin enkelhet och väldigt väl presenterad. (Klaus Kinski är också med som stirrande gaphals i totalt ca 1-2 minuter)

Se den om du gillar snygga och långsamma konstigheter som Jean Rollin-filmer, Blood Spattered Bride, Lisa and the Devil etc.

Såg den för kanske 2 år sen. Snygga miljöer absolut men jag hade lite svårt att förstå tvisten i slutet. Coolt dock med astronauter.
Citera
2022-01-31, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
dr caligari cabinet kan man ju säga att båda är mördare ”monstret ” och doktorn som styr monstret

1920

Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Alltså den filmen, fotot och kulisserna, den dyker upp i hjärnan hela tiden, så sjukt bra. Brukar hänvisa folk som börjar intressera sig cineastiskt för skräckfilm till att börja med det mästerverket. En av dom bästa någonsin ihop med båda versionerna av IoTBS och Nosferatu.

Nu ska jag unna mig en giallo, The perfume of the lady in the black från 1974. Har ingen aning om hur många mördare det är, men det är en giallo från 1974, det räcker för att jag skulle betala för att få se den.

Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Bra film, men knappast en gialli enligt mig.
Hmm, det stod att det var en, och den känns som i dom regionerna. Såg nu att den nämnts flertalet gånger i denna tråden. Ska ses oavsett.

Håller på och plöjer allt gammalt godis på Amazon's Prime Video i kronologisk ordning under två gratis-månader. Det består mycket av Shaw Brothers, spagettiwesterns, italiensk skräck, kannibaler, thrillers och polisfilmer, Bud Spencer och Terence Hill-filmer, en svensk-amerikansk scifi-film om rymdvarelser i Lappland, lite australiensiskt från 70-talet, The Italian Job, Witchfinder General, amerikanskt 50-tals sci-fi, Reefer Madness, plus Nosferatu och Metropolis. Även massa indiska filmer, som jag tyvärr har svårt för. Är framme vid 1974 nu.

Man får scrolla lite men här är Prime's katalog från 1999 och bakåt(förvisso inte helt komplett, en del saknas).

https://www.justwatch.com/se/leveran...y=release_year

Utbudet känns egentligen som en guldgruva jämfört med det mer moderna slätstrukna på Viaplay och CMore, där antalet klassiker från 80-talet och äldre inte överstiger två dussin. Netflix däremot har hyfsat till sig med det rejält stora klassiker-utbudet(20-80talet) från England/Italien/Frankrike.
Citera
2022-01-31, 01:24
Medlem
Tenebre (Unsane): Väldigt bra giallo som rekommenderas starkt. Svårläst och skickligt utförd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in