2014-04-10, 17:35
Medlem
Det stämmer att de tre filmerna jag omnämnde inte officiellt är Giallo men indirekt baserat på kriteriet om eleganta skräckbetonade thrillers med våld och avklädda kvinnor från 60-80 talet men visst det är ju inte italienska eller ingår i den mycket snäva skaran som en docent inom italiensk filmvetenskap benämner som Giallo.

Slår ett litet slag för What Have They Done to Your Daughters? om det är ett frågetecken kring aktivitet ikväll, sevärd och bra musik.
Citera
2014-04-10, 18:00
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Suspiria är en grym rulle, men knappast en tvättäkta gillo om du nu söker en film för att bekanta dig med genren som sådan.

I ett par inlägg högre upp så nämns Red queens kills seven times. Det är en riktigt bra gillo film som definitivt tillhör de bästa alstren i genren.

Annars är det bara skumma igenom tråden, det finns många bra tips från flera skribenter.

Citat:
Ursprungligen postat av shitlist
Ta en titt på Argento's Profondo Rosso & Tenebrae, dessa är ju minst lika bra som Suspiria samt att de är mer giallo-aktiga, sen så är ju musiken betydligt bättre!
Kan även tipsa om Bava's Blood And Black Lace, trevlig film.

Okej, hade fått för mig att Suspiria var giallo. Har för mig att någon skrev det - eller så har jag inbillat mig (troligen det sista).

Profondo Rosso såg jag som sagt lite av men blev inte klok på blandningen av italienska och engelska, men en chans till kan den väl få.

Ska kolla in alla tips!
Citera
2014-04-10, 18:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Okej, hade fått för mig att Suspiria var giallo. Har för mig att någon skrev det - eller så har jag inbillat mig (troligen det sista).

Om du ska se Suspiria så kolla även in den indirekta uppföljaren Inferno ifrån 1980!
Citera
2014-04-10, 19:05
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Om du ska se Suspiria så kolla även in den indirekta uppföljaren Inferno ifrån 1980!

Det ska jag göra!
Citera
2014-04-11, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Okej... Då struntar jag i att se den, det störde mig något enormt. Tänkte i alla fall se Suspiria någon dag, den ska ju tydligen vara riktigt bra och den verkar passa mig så den får leda mig in i giallons värld.
Spana även in Sergio Martinos giallo, en av dom bästa när det kommer till den genren!

Har gjort ett inlägg där jag rankar mina favoriter av honom;
(FB) Giallo-tråden: italiensk kriminal-skräck med stil
Citera
2014-04-11, 15:52
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Spana även in Sergio Martinos giallo, en av dom bästa när det kommer till den genren!

Har gjort ett inlägg där jag rankar mina favoriter av honom;
(FB) Giallo-tråden: italiensk kriminal-skräck med stil

Tusen tack för tipsen!
Citera
2014-06-04, 23:25
Medlem
ConjureMes avatar
Såg något så udda som en Turkisk giallo ikväll; Thirsty for Love, Sex and Murder som var en scen för scen kopia av Blade of the Ripper gjord endast ett år efter Martinos rulle. Alla skådisar var lite fulare, våldscenerna töntigare och det enda som var annorlunda i storyn var några extra twists på slutet samt ett snabbt tempo då filmen klockade in på strax under timmen. Rekommenderas till den som vill se obskyr giallo och det vill man ju... kanske.
Citera
2014-06-06, 21:22
Medlem
Citat:

Men för guds skull undvik tredje delen Mother of tears, hemsk dålig film.
Citera
2014-06-06, 23:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenbergsmannen
Men för guds skull undvik tredje delen Mother of tears, hemsk dålig film.

Skriver jag under på!
Citera
2014-06-07, 00:28
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Skriver jag under på!
Ser Mother of Tears som hans 3:e sämsta film med Dracula 3D i botten och Phantom of the Opera som näst sämst. Efter de tre blir de mycket bättre i listan hos mig!
Drastisk ökning från svaga tvåor och etta till tre uppåt fem .
Citera
2014-06-07, 00:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Ser Mother of Tears som hans 3:e sämsta film med Dracula 3D i botten och Phantom of the Opera som näst sämst. Efter de tre blir de mycket bättre i listan hos mig!
Drastisk ökning från svaga tvåor och etta till tre uppåt fem .

Tragiskt nog var Phantom of the Opera den första filmen som jag såg av Argento, men har en speciell relation till den.
Citera
2014-07-13, 05:52
Medlem
Punklivs avatar
Om ni skulle göra en topp fem eller topp tio lista, hur skulle den se ut? Sätt gärna ut betygen också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in