2014-07-13, 06:06
Bannlyst
Synd att många filmer inte har swe sub till.
Citera
2014-07-13, 06:09
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullet

Många har dock engelsk text. Eller är i värsta fall dubbade till engelska... Tråkigt att det är svårt att få tag i rätt många dock!
Citera
2014-07-13, 06:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Många har dock engelsk text. Eller är i värsta fall dubbade till engelska... Tråkigt att det är svårt att få tag i rätt många dock!

Ja verkligen.
Citera
2014-07-13, 11:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullet

Du kan väl läsa engelska?
Citera
2014-07-13, 11:58
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Om ni skulle göra en topp fem eller topp tio lista, hur skulle den se ut? Sätt gärna ut betygen också.

1. Bird with the crystal plumage 5/5
2. Suspiria 5/5
3. Deep Red 5/5
4. Don't torture ā duckling 4/5
5. What have you Done to Solange? 4/5
6. A blade in the Dark 4/5
7. All the Colors of the Dark 4/5
8. Tenebre 4/5
9. Case of the Scorpion's tail 4/5
10. The New York Ripper 4/5

Osäker på om jag skulle ta med Suspiria, då vissa inte anser att det är en Giallo men tycker själv att den har tillräckligt med element och är gjord utav mästaren så, den får allt vara med ändå. Slår ett slag för don't torture ā duckling, riktigt jäkla bra rulle och är oerhört nära en femma för mig.
Citera
2014-07-13, 15:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Osäker på om jag skulle ta med Suspiria, då vissa inte anser att det är en Giallo men tycker själv att den har tillräckligt med element och är gjord utav mästaren så, den får allt vara med ändå. Slår ett slag för don't torture ā duckling, riktigt jäkla bra rulle och är oerhört nära en femma för mig.

Suspiria är ingen giallo!
Citera
2014-07-13, 16:59
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Suspiria är ingen giallo!

Misstänkte att folk inte håller med om det, men den innehåller ändå väldigt snarlika element och är en galet bra film som är värd att omnämnas ändå.
Citera
2014-07-13, 18:49
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
1. Bird with the crystal plumage 5/5
2. Suspiria 5/5
3. Deep Red 5/5
4. Don't torture ā duckling 4/5
5. What have you Done to Solange? 4/5
6. A blade in the Dark 4/5
7. All the Colors of the Dark 4/5
8. Tenebre 4/5
9. Case of the Scorpion's tail 4/5
10. The New York Ripper 4/5

Fin lista! Jag hade lite svårt för giallo i början och gillar det mer och mer för varje film, så jag tror att många treor kommer höjas till fyror när jag ser om dem i framtiden.
Citera
2014-07-13, 19:28
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Fin lista! Jag hade lite svårt för giallo i början och gillar det mer och mer för varje film, så jag tror att många treor kommer höjas till fyror när jag ser om dem i framtiden.
Det är verkligen en sanning! Men när man väl formats in i estetiken och "förstår" genren och upplägget faller fan allt på plats. Något av de bästa man kan uppleva genom TV-rutan rent formmässigt.

Återkommer med en liten favvo-lista, även om den lär vara snarlik de listor man hittar runtomkring.

Har du ett Cinemageddon konto Punkliv?
Citera
2014-07-13, 19:33
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Har du ett Cinemageddon konto Punkliv?

Nej, jag har ju tyvärr inte det. Förstått att det finns mycket giallo där, så drömmen om att en dag ha det lever vidare!
Citera
2014-07-13, 19:57
Medlem
JoeL431s avatar
Har för jävla svårt att göra rankningslistor, särskilt på kort varsel men kommer ändå med en lista i betygsordning. Ordningen har dock ingen rankningsbetydelse!

5/5
The Strange Vice of Mrs. Wardh (1971)
Deep Red (1975)

4/5
Tenebre (1982)
All the Colors of the Dark (1972)
Murder to the Tune of the Seven Black Notes (1977)
The Perfume Of The Lady In Black (1974)
Case of the Scorpion's Tail (1971)
The Bird with the Crystal Plumage (1970)
Your Vice Is a Locked Door and Only I Have the Key (1972)
What Have You Done to Solange? (1972) (med uppföljaren lika bra) -
What Have They Done to Your Daughters? (1974)
Five Dolls for an August Moon (1970)
Opera (1987)
Paranoia (1970)
Who Saw Her Die (1972)
The Fifth Cord (1971)
Four Flies on Grey Velvet (1971)
Blood and Black Lace (1974)
A Blade in the Dark (en giallo hyllning av Bava Jr.)
Don't Torture a Duckling (1972)
A Lizard in a Woman's Skin (1971)

Andra svinbra giallos (även här är det ordningslöst): Bay of Blood, Bloodstained Shadow, Eyeball, The Cat O'Nine Tails, Delirium (-72), Death Laid an Egg, Giallo a Disco, Knife of Ice, Black Belly of the Tarantula, Spasmo, Puzzle, Seven Bloodstained-Orchids, Short Night of the Glass Dolls, Sleepless, The Case of the Bloody Iris, The House with the Yellow Carpet, The House with the Laughing Windows, The New York Ripper, Torso, Trauma, An Ideal Place to Kill.

Alla ovan ligger i min mening från betyg 3 till stark 3. Hoppas det är till hjälp.

Edit: Du har PM om 1 min.
Citera
2014-08-29, 20:26
Medlem
ConjureMes avatar
Såg Luigi Cozzis enda(?) giallo The Killer Must Kill Again. George Hilton och hans fru tillhör den sedvanliga dekadenta överklassen men han är trött på kärringen vars familj står för kulorna. När han av en händelse ser en mördare dumpa ett lik tar han tillfället i akt, och med hjälp av lite knep, tvingar han mördaren att mörda hans fru men ingenting går som planerat när väl planen iscensätts. Schysst Hitchcockinfluerad thriller som går lite i stå i en trög mittfas men annars sevärd. Plus för mördarens sjuka utseende och den knallgula lägenheten.

http://www.imdb.com/title/tt0072662/?ref_=fn_al_tt_1

Förresten så vet ni väl om att Cozzi och Argento driver en butik tillsammans i Rom. Profondo Rosso, Via dei Gracchi, 260 00192 Roma är adressen om ni skulle ha vägarna förbi.

Hemsidan: http://www.profondorossostore.com/en...spiti-illustri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in