2012-12-17, 14:42
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Oj, 6 av 10. Mindes den inte alls som så bra. Även lite lång för att hålla mig vaken. Får ta och se den igen någon vacker dag bara för det.

"Hyena, Hyena!" är det finaste minnet jag har av filmen

Det är dekadensen och den hyfsat stilfulla cinematografin som håller upp betygen. Som helhet är filmen tämligen medioker. Dock är jag svag för dekadens och synd på film, så betygen blir ibland högre än filmen förtjänar. Hellre fria än fälla...

Hahaha, ja det sög verkligen i skämmas tarmen när jag såg just den scenen.
Citera
2012-12-25, 12:55
Medlem
StefPhoenixs avatar
Såg i morse Alibi perfetto aka Circle of Fear (1992) av Aldo Lado. Översteg helt klart förväntningarna och förtjänar definitivt högre betyg på IMDb. Men man får väl ta in i beräkningen att det iofs bara är 26 personer som röstat. Med tanke på att den laddats ner 80 gånger på CG så skulle det inte förvåna mig om majoriteten av rösterna kommer från några typiska Cinemageddon gore- och sleazehounds som inte fann filmen tillbörligt tillfredsställande.

Burt Young är dessutom med.
Citera
2012-12-26, 21:17
Medlem
SadEyess avatar
Ytterliggare en 80-tals giallo att lägga till handlingarna då jag i helgen sett Michele Soavis Stage Fright (1987). Klart sevärd film som är både snygg och välgjord. Historien är minst sagt banal och temat "instängda med en galen mördare" känns inte unikt på något sätt, men det hela är gjort med glimten i ögat och med en stor portion finess.

Stage Fright tillhör helt klart en av de bättre giallis från 80-talet som jag hittills sett. Jag tänkte ta mig an Soavis övriga filmer och se om det finns mer att hämta då jag inte sett något ifrån honom tidigare.

Betyget blir starka 7 kattuggle huvuden av 10 möjliga.

http://www.imdb.com/title/tt0092576/

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=hs7PHsWzvwE
Citera
2012-12-26, 21:31
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Ytterliggare en 80-tals giallo att lägga till handlingarna då jag i helgen sett Michele Soavis Stage Fright (1987). Klart sevärd film som är både snygg och välgjord. Historien är minst sagt banal och temat "instängda med en galen mördare" känns inte unikt på något sätt, men det hela är gjort med glimten i ögat och med en stor portion finess.

Stage Fright tillhör helt klart en av de bättre giallis från 80-talet som jag hittills sett. Jag tänkte ta mig an Soavis övriga filmer och se om det finns mer att hämta då jag inte sett något ifrån honom tidigare.

Betyget blir starka 7 kattuggle huvuden av 10 möjliga.

http://www.imdb.com/title/tt0092576/

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=hs7PHsWzvwE
Stage Fright tycker jag mycket om! Var ett bra tag sedan jag såg den senast, men "det enkla är ibland det svåra" eller något liknande passar bra in som du också säger.

Min favorit är helt klart The Church, tempelriddarmassaker ligger till grund för en fördömd kyrka och gates to hell faderullan ligger till plan för handligen. Stämningen är helt klart oslagbar, något som Soavi fångar med finess i de mesta av sina verk.
Tycker faktiskt att The Church är en fullpoängare, mycket för en fin scen som jag inte vill avslöja.
En ung Asia Argento, en fantastisk kyrka där domedagskänsla och historiska monument tillger stor tillfredsställelse.

Sedan vet jag dock att Rakii var besviken på filmen efter att jag glorifierat den, men ge den en chans helt klart.

Dellamorte Dellamore har du såklart hört tillräckligt om, och The Sect gillar jag fast jag anser den vara för upptalad. Blev faktiskt lite besviken då jag hade The Church och de andra två nämna att luta mig tillbaka på inför titten.
Citera
2012-12-26, 21:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Sedan vet jag dock att Rakii var besviken på filmen efter att jag glorifierat den, men ge den en chans helt klart.

Ja, det stämmer att jag blev besviken på den men man kanske borde ge den en ny chans, kanske köpa den nu på SubDVD's julrea.
Citera
2012-12-26, 21:41
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, det stämmer att jag blev besviken på den men man kanske borde ge den en ny chans, kanske köpa den nu på SubDVD's julrea.
Gör gärna det, köpte BU's dvd och minns hur besviken jag blev att just den scenen jag älskar inte uppenbarade sig, men kanske missade den helt enkelt. För det är verkligen en viktig scen:

Minns att jag tankade .mkv versionen på CG och var supernöjd! Det var precis när mkv var nytt vill jag minnas, och jag bara dregglade mig igenom den.
Ska kolla om jag hittar en annan version av filmen att köpa!
Citera
2012-12-26, 22:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ska kolla om jag hittar en annan version av filmen att köpa!

Finns en svensk utgåva vet jag, har dock ingen aning om hur bra den är.
Citera
2012-12-26, 23:37
Medlem
StefPhoenixs avatar
Ingen av er som sett Circle of Fear av Aldo Lado? Manuset av Dardano Sachetti är rätt bra och Annie Girardot är underbar i sin roll. Det enda som saknades var att inte helt alla element i storyn fulländades och fullföljdes.
Senast redigerad av StefPhoenix 2012-12-26 kl. 23:39.
Citera
2012-12-27, 16:49
Medlem
Citat:
The Sect gillar jag fast jag anser den vara för upptalad. Blev faktiskt lite besviken

Köpte den på DVD för några månader sedan och kan hålla med om att den var en besvikelse trots mäktiga Herbert Lom som var anledningen till att jag köpte den från första början.

F.ö brukar jag kalla Stage Fright för slasher men antar att giallo går det med
Citera
2012-12-27, 16:57
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:

Haha sjukt, har också tagit det för en slasher. Först igår tänkte jag till när jag såg titeln här, men den kvalificerar väl in sig i båda när det ena lagts mot det andra.
Citera
2012-12-27, 19:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Ser den också som en slasher, egentligen spelar det för min egen del ingen roll då jag har minst lika svårt för slashers som för giallo.
Citera
2012-12-27, 19:56
Medlem
SadEyess avatar
Jag anser också att filmen mer går att härleda till en slasher, men valde att lägga den i denna tråd då nivån är bland de högsta för detta forum just i befintlig tråd.

Du säger ofta att du inte gillar slasher eller giallo. Fast du gillar ju ändå väldigt många verk inom nämnda genrer ändå Rakki.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in