2013-04-17, 16:52
Medlem
JoeL431s avatar
L'arma l'ora il movente (1972)

En okänd (antar jag ) liten gul thriller av Francesco Mazzei, som inte regisserat någonting annat än denna film. Däremot så har han en handfull producent-poster på andra italienska projekt under -60 och -70 talet. Bl.a. en äventyrsrulle som inte låter allt för ointressant Il sergente Klems (http://www.imdb.com/title/tt0067389/)

I vilket fall, här har vi en plågad präst som inte kan hålla det sexuella levernet till det tillåtna.
En präst, två kvinnor. Han plågas som sagt och straffar sig i ensamhet med "religions-piskan" man whippar på ryggen (likt Da Vinci koden-scenen med blondie).

Men i samma skede som han bryter upp med en utav kvinnorna så blir han mördad i kyrkan.

Vad som är roligt med filmen är helt klart den adopterade familjelösa pojken som bor i ett rum vid vinden av kyrkan. Det är nunnorna som adopterat, och tar hand om honom. Han har ett titt-hål från taket i vinden och ser mordet vad det verkar som. Men tiger till en början.

Kul är, att jag för första gången hör en koppling eller antydning till litteraturverken "Giallo".
Pojken på vinden är oerhört ensam och när en kvinna kommer in så frågar han direkt och ivrigt:
- Did you bring the gialli?
- No. I didnt have time.
- I really like mysteries...

Sedan har vi en arrogant polis som utreder det hela kring kyrkan och driver lite med religionen och är allmänt rak på sak.
Så det finns en del trevligt innehåll helt klart. Annars kan jag tycka att den är ganska mordfattig, men historien är långt ifrån ointressant eller oengagerad så man kollar absolut av intresse. Dock lite för få giallo-mord och referenser till genren i stort.

Men filmen når upp till 3 präster med fria viljor av 5 möjliga.
Citera
2013-06-23, 20:26
Medlem
Rakiis avatar
Såg på The Fifth Cord nyss och blev positivt överraskad utav den, en av få giallos som jag verkligen har tyckt om och såg att det var samma regissör som gjort den som gjorde Footprints on the Moon som också den var en bra giallo. Franco Nero spelade ut sin roll som alkad journalist som blir misstänkt i en rad mordfall väldigt bra, fast å andra sidan är han alltid bra. Gillade den en del och gav den en trea (stark sådan) på Filmtipset, tror inte jag gett någon giallo en fyra ännu.
Citera
2013-07-06, 20:22
Medlem
SadEyess avatar
Una libélula para cada muerto (aka A Dragonfly for Each Corpse) (1974)

En spansk giallo av den ytterst produktive regissören León Klimovsky, som jag annars inte sett mycket av. Vi får se Paul Naschy i huvudrollen som Inspector Paolo Scaporella ta sig an en rad mystiska och brutala mord. Historien utspelas, trots den spanska produktionen, i Milano och följer standardupplägget vad gäller liknande filmer i genren.
En galning går lös, och som det verkar, tagit på sig det moraliskt tvivelaktiga ansvaret att rensa ut de mindre lyckosamma i samhället. Vi får se både yxade knarkare och en rad damer av den mer lösläppta sorten tas av dagen på diverse mer eller mindre blodiga tillvägagångssätt. Titeln kommer sig av att mördaren lämnar en gyllene och blodig trollslända vid alla sina offer.

En klassisk "vem är mördaren" historia som hade tjänat på att ha lite mer gore och blod. Trots en ovanligt hög body count, jag tror jag räknade till 5 st. mord bara första kvarten, så känns filmen ändå ganska tam vad gäller blod och guts. Sleaze faktorn var också tämligen låg och filmen är inte nämnvärt så tilltalande rent estetiskt som många av de italienska motsvarigheterna.

Filmens förtjänster är den sköne Paul Naschy i huvudrollen, en hyfsat tajt historia, all stulen musik, samt den skita looken som filmen begåvats med. Tycker ofta att de spanska filmerna, på gott och ont, är mer råa i sitt utseende. Finner den mer dokumentära känslan som omväxlande mot de mer flärdfulla italienska filmerna.

A Dragonfly for Each Corpse är ändå mer än en dagslända och jag kan trots allt rekommendera filmen då jag fann den väldigt underhållande.

Betyget blir 6 halshuggna pundare av 10 möjliga.

http://www.imdb.com/title/tt0070312/reference
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=mWnWvGyNrUY
Citera
2013-07-06, 20:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Una libélula para cada muerto (aka A Dragonfly for Each Corpse) (1974)

Lät bra på papperet i alla fall!
Citera
2013-07-06, 20:58
Medlem
Borghesias avatar
Kom nyligen över ett ex på DVD av på "Non Ho Sonno" eller "Sleepless" som den också kallas.

Blev väldigt positiv överrraskad av två orsaker. Det första att det var en relativ ny film av Argento som faktiskt var helt ok och det andra att Max Von Sydow var med i en roll.

Den får 6 tågvagnar av tio möjliga.
Citera
2013-07-06, 21:04
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borghesia
Kom nyligen över ett ex på DVD av på "Non Ho Sonno" eller "Sleepless" som den också kallas.

Blev väldigt positiv överrraskad av två orsaker. Det första att det var en relativ ny film av Argento som faktiskt var helt ok och det andra att Max Von Sydow var med i en roll.

Den får 6 tågvagnar av tio möjliga.

Jag håller med. Liksom du blev jag överraskad av att Sleepless var så pass bra. Det måste har varit ett olycksfall i arbetet vad gäller Argento. Karln har inte gjort något av värde sedan Phenomena (1985). Ovan film är det enda undantaget.
Citera
2013-07-06, 21:08
Medlem
Rakiis avatar
Snart dags att se om Sleepless!
Citera
2013-07-12, 15:50
Medlem
The Case of the Bloody Iris

Följer det klassiska giallo-mönstret med en cool mördaren med kniv, fint fotot, snygga tjejer som bjuder på sina bröst. Men filmen är inte så mycket mer än det, det är inget som sticker ut och den har inte det är lilla extra som gör att den sticker ut från mängden när det kommer till giallo.
Citera
2013-07-30, 19:53
Medlem
JoeL431s avatar
Nothing Underneath (1985)

Sen giallo av Carlo Vanzina, detta är enda filmen som gör mig bekant med mannen, både som författare och regissör.
Bob är en skogsväktare i Colorado som måste ta sig Milano efter en vision som hans får genom telepati med sin tvillingsyster där han ser henne bli mördad.
Systern är modell i Milano och Bob har svårigheter med att övertyga polisen om sina krafter med sin syster så han får ta utredningen i egna händer. Tråkigt nog så bor han med sin systers modellkollegor.. Stackarn.

Vi har en sliskig juvelhandlare i fläskkotlettsfrille-klubben, Donald Pleasence som gammal räv i poliskåren och en del modeller. Men filmen är absolut ingen tungviktare i genren och faller nog mest på att den känns föråldrad på det dåliga viset. Den är helt klart för sen för sitt eget bästa och ser lite för mycket disco 80-talig ut. Men den duger absolut till att ta sig igenom en eftermiddag.

http://www.imdb.com/title/tt0086343/

2,5 modellmord av 5 möjliga
Citera
2013-09-27, 23:56
Medlem
Nån som sett den danska filmen Nineteen Red Roses?

Kollade runt lite på CG och stötte på den, en dansk giallo låter väldigt intressant!
Citera
2013-09-28, 14:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Nån som sett den danska filmen Nineteen Red Roses?

Har inte sett den men verkar klart intressant!
Citera
2013-09-29, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har inte sett den men verkar klart intressant!
Det gör det verkligen, det är nå särskilt med danska filmer! Ska ta och se den imorgon om jag hinner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in