2012-11-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tisseltassel
Är ganska oinsatt i giallo faktiskt men Tenebrae är en stor favorit!

Vilka giallo-filmer ska man ha sett enligt tråden?

Sida 34 i denna tråden har allt du behöver!
Citera
2012-12-09, 18:23
Medlem
StefPhoenixs avatar
Insåg nyss att jag inte sett Il profumo della signora in nero. Är det något att ha? Vet inget mer än att det är samma regissör som gjort Pensione paura och den gillade jag ju väldigt mycket.

EDIT: Äsch, drar ner den nu hursomhelst..
Citera
2012-12-09, 18:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Insåg nyss att jag inte sett Il profumo della signora in nero. Är det något att ha? Vet inget mer än att det är samma regissör som gjort Pensione paura och den gillade jag ju väldigt mycket.

EDIT: Äsch, drar ner den nu hursomhelst..

Drar nog hem den jag med, ser oerhört intressant ut på förhand efter att jag läste plotsynopsis, som en korsning av Polanski och Argento.
Citera
2012-12-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
som en korsning av Polanski och Argento.

Stämmer bra. Polanskis paranoia blandas giallons vackra estetik. Otroligt sevärd men som borde ses med lite öppnare sinne än andra klassiska giallos.
Citera
2012-12-09, 19:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero
Stämmer bra. Polanskis paranoia blandas giallons vackra estetik. Otroligt sevärd men som borde ses med lite öppnare sinne än andra klassiska giallos.

Drar i skrivande stund hem en DVD-R av filmen och ska se den senare i kväll så fort den är nerladdad, ser oerhört stilig ut på förhand efter lite stillbilder av att döma.
Citera
2012-12-09, 19:15
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReturnToZero

En väldigt fin sammanfattning av The Perfume of the Lady in Black.

Det är väl inte så mycket giallo över filmen, men det är helt klart en av mina favoriter ifrån 70-talet. Filmen är osedvanligt snyggt gjord, även med Italienska mått mätt. Musiken är också knäckande bra.
Raro Video utgåvan är utsökt, ett givet köp för alla.

https://www.youtube.com/watch?v=GnpkeV0a6Zc
Citera
2012-12-09, 20:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Raro Video utgåvan är utsökt, ett givet köp för alla.

Just den utgåvan som jag drar hem på DVD nu ifrån CG. Väldigt förväntansfull på att se en ny, hittills okänd giallo då det senast var Footprints on the Moon (Le Orme) som var den giallo jag såg sist, och det var i somras någon gång.

På tal om Raro Video, har du sett Ubaldo Terzani Horror Show? Huvudrollsinnehavaren har en t-shirt med deras logga på i filmen och den flörtar en del med italiensk genrefilm men ingen direkt film som man höjer på ögonbrynen för i slutändan. Påminner lite om Argentos film Do you like Hitchcock?.
Citera
2012-12-10, 02:54
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På tal om Raro Video, har du sett Ubaldo Terzani Horror Show? Huvudrollsinnehavaren har en t-shirt med deras logga på i filmen och den flörtar en del med italiensk genrefilm men ingen direkt film som man höjer på ögonbrynen för i slutändan. Påminner lite om Argentos film Do you like Hitchcock?.
Inte sett, och tyvärr måste jag säga att all ny film som försöker att vara någon sorts giallo har i slutändan varit monumentala besvikelser, läs Amer...

Känns som en död genre numera...
Citera
2012-12-10, 03:04
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Inte sett, och tyvärr måste jag säga att all ny film som försöker att vara någon sorts giallo har i slutändan varit monumentala besvikelser, läs Amer...

Känns som en död genre numera...
Har inte sett Amer än men efter det här inlägget så blir man ju inte mer sugen. Har känt till filmen sen den kom..
Citera
2012-12-10, 03:26
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Har inte sett Amer än men efter det här inlägget så blir man ju inte mer sugen. Har känt till filmen sen den kom..

Se Amer för all del, framför allt för alla roliga blinkningar och övertydliga referenser gentemot de Italienska guld filmerna. Men annat än det så finns absolut inget att hämta av filmen ifråga.

Amer har till och med kopierat fulla kameraåkningar ifrån de äldre gialli filmerna... Vi skulle egentligen kunna hålla gissa lekar med filmen ifråga, vilken scen ur Amer är denna filmad rakt av eller inspirerad av?
Senast redigerad av SadEyes 2012-12-10 kl. 04:11.
Citera
2012-12-16, 12:50
Medlem
SadEyess avatar
Efter att ha samlat damm i hyllan ett tag så såg jag filmen Delirio caldo (aka Delirium) (1972) av Renato Polselli. Jag vill först tydliggöra att jag såg den Italienska/internationella versionen och ej den amerikanska. Den senare skiljer sig tydligen ganska markant gentemot den italienska.

Hur som haver så är filmen osedvanligt sleazig, även för en gialli. Kanske inte riktigt på samma nivå som låt säga Mario Landis Giallo a Venezia (1979), men bane mig inte långt ifrån.

I huvudrollen ser vi den gamle bodybuildaren Mickey Hargitay som spelar en sadistisk psykiatriker med grava styvhetsproblem. Annars har vi de gängse ingredienserna som förknippas med genren. Mycket naket, mördare med svarta handskar och en historia som emellanåt är både ologisk och fullspäckad med diverse plot twists och misstänkliggjorda figurer.

Delirio caldo är definitivt inget av de starkare bidragen till giallo genren, men bjuder ändå på en halvintressant historia. Filmen är också relativt snygg och Blue Undergrounds utgåva riktigt fin.

Jag ska någon dag ta mig tid och se den amerikanska versionen, men för nu så blir betyget fullt godkända, 6 blodiga stridsgisslar av 10 möjliga.

http://www.imdb.com/title/tt0068471/

Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=pfW7erVJA8Q
Citera
2012-12-16, 17:39
Medlem
Oj, 6 av 10. Mindes den inte alls som så bra. Även lite lång för att hålla mig vaken. Får ta och se den igen någon vacker dag bara för det.

"Hyena, Hyena!" är det finaste minnet jag har av filmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in