Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-07-30, 22:33
Medlem
Orolig får svar på min röntgen imorgon. Ang om mun bihålecaner. Täppt ständigt i ena näsborren sedan något år tillbaka kan vara vanliga polyper men läkaren på röntgen sa att jag skulle kontakta min läkare så snabbt som möjligt så visst fasen blir man lite skraj
Citera
2013-08-03, 13:14
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbsugen
Orolig får svar på min röntgen imorgon. Ang om mun bihålecaner. Täppt ständigt i ena näsborren sedan något år tillbaka kan vara vanliga polyper men läkaren på röntgen sa att jag skulle kontakta min läkare så snabbt som möjligt så visst fasen blir man lite skraj

https://www.flashback.org/t2152064

Välkommen till klubben... Väntar svar på cellprov från min svullna lymfkörtel...
Citera
2013-08-10, 20:56
Medlem
Legimitations avatar
Lever med hjärntumör i höger frontallob, oligodendrogliom grad 2. Opererades i nov. 2008. Neurokirurgerna karvade bort så mycket de kunde. Lite blev kvar. Går på regelbunden kontroll. Tumörresterna började vakna till liv våren 2011 och fick fyra omgångar med cellgifter hela hösten 2011. Sedan dess har den hållit sig på mattan.
Citera
2013-10-14, 10:22
Medlem
taskigs avatar
Och så verkar det som man kommer med i klubben igen. När jag var elva år var jag den då yngsta i Sverige som diagnosticerades för testikelcancer som senare spred sig till aortan på grund av läkare som inte tyckte cytostatika var nödvändig. Friskförklarades (de kollar i tio år på barn) för exakt tio år sedan +- någon månad.

För någon vecka sedan fick jag enormt ont i magen och efter ultraljud i förra veckan fick jag beskedet 'avvikelse på vänstra njuren'. Livsglädjen verkligen spritter i en medan jag sitter här och väntar på att timmarna ska dra sig fram till den akuta datortomografin klockan två.
Citera
2013-10-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taskig
Och så verkar det som man kommer med i klubben igen. När jag var elva år var jag den då yngsta i Sverige som diagnosticerades för testikelcancer som senare spred sig till aortan på grund av läkare som inte tyckte cytostatika var nödvändig. Friskförklarades (de kollar i tio år på barn) för exakt tio år sedan +- någon månad.

För någon vecka sedan fick jag enormt ont i magen och efter ultraljud i förra veckan fick jag beskedet 'avvikelse på vänstra njuren'. Livsglädjen verkligen spritter i en medan jag sitter här och väntar på att timmarna ska dra sig fram till den akuta datortomografin klockan två.

Kände att jag hade två extra knölar i pungen när jag var 12 år vilket var för 4 år sedan.. Vet inte hur jag ska tolka detta idag då jag inte verkar ha några seriösa problem ännu förutom att det kan göra ont då och då i hjärtat/bollarna. Inte kollat upp mig hos läkaren om detta problemet ännu vilket suger för mig..
Antar att jag är rädd för att få reda på resultatet plus att en del av mig kanske vill dö med tanke på det liv jag lever. /EMOCUT
Citera
2013-10-14, 22:51
Medlem
fy fan när man läser den här tråden blir man jävligt tacksam. Ni är fan hjältar som kämpar vidare.
Citera
2013-10-15, 10:11
Medlem
Ronilles avatar
Citat:

Håller tummarna för att allt ska gå bra!
Citera
2013-10-15, 10:27
Medlem
Retsinas avatar
Jag ångrar att jag kollade i denna tråd. Min exfru fick cancerbesked för några månader sedan.
Önskar allt gott åt alla här i tråden och att ni klarar kampen.
Citera
2013-10-15, 11:35
Medlem
taskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orakelmirakel
Kände att jag hade två extra knölar i pungen när jag var 12 år vilket var för 4 år sedan.. Vet inte hur jag ska tolka detta idag då jag inte verkar ha några seriösa problem ännu förutom att det kan göra ont då och då i hjärtat/bollarna. Inte kollat upp mig hos läkaren om detta problemet ännu vilket suger för mig..
Antar att jag är rädd för att få reda på resultatet plus att en del av mig kanske vill dö med tanke på det liv jag lever. /EMOCUT

Var det för fyra år sedan var det inte cancer. Du skulle mått betydligt värre nu. När jag fick testikelcancer är det starkaste minnet att det gjorde ont SÅ IN I HELVETE i kulorna. Tror de flesta män kan skriva upp på att de har haft ont någon gång rent allmänt. Oroa dig inte. Du skulle fått andra sympton.

Själv fick jag nyss reda på att jag faktiskt hade en 4x2x4 tumör i ena njuren. Man får se de ljusa sidorna att det upptäckts tidigt, inte har spridit sig sig och att den enligt läkaren satt väldigt bra till.
Men det känns ju lite som att den jävla cancer låg och lurade i femton år för att plötsligt komma tillbaka och slutföra vad den inte lyckades med sist. Lite svårt att sitta på jobbet och försöka hitta inspiration till att programmera menlösa kampanjer åt idiotiska företag. Sjukt glad att jag inte har barn som de flesta andra i min ålder börjar få.
Citera
2014-10-26, 18:57
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Var det för fyra år sedan var det inte cancer. Du skulle mått betydligt värre nu. När jag fick testikelcancer är det starkaste minnet att det gjorde ont SÅ IN I HELVETE i kulorna. Tror de flesta män kan skriva upp på att de har haft ont någon gång rent allmänt. Oroa dig inte. Du skulle fått andra sympton.

Själv fick jag nyss reda på att jag faktiskt hade en 4x2x4 tumör i ena njuren. Man får se de ljusa sidorna att det upptäckts tidigt, inte har spridit sig sig och att den enligt läkaren satt väldigt bra till.
Men det känns ju lite som att den jävla cancer låg och lurade i femton år för att plötsligt komma tillbaka och slutföra vad den inte lyckades med sist. Lite svårt att sitta på jobbet och försöka hitta inspiration till att programmera menlösa kampanjer åt idiotiska företag. Sjukt glad att jag inte har barn som de flesta andra i min ålder börjar få.
Hur har det gått? Är den på tillbakagång?
Citera
2015-06-18, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Är bekymmrad, vilka på forumet som just nu läser vet att dom har cancer? Vill veta för vilka förvarningssymtom man har? Min vän hade inget, men bara pang på så fick han beskedet. Genom en svullen knöl i ljumsken, samt i halsen. Men är inte det lättbotat? Hur ska man stötta?

Jag har nyligen diagnosticerats med ovarialcancer. Den har inga symtom, i regel inte förrän det är för sent. I mitt fall fick jag liknande symtom av en stor, ofarlig cysta, som också var på plats och gjorde väsen av sig. Den tryckte på urinblåsan så att jag fick trängningar liknande de man får av en urinvägsinfektion men utan bakterier i urinen. Principen är densamma som när ett barn trycker på urinblåsan uppifrån och den gravida kvinnan springer på toa stup i kvarten för att hon känner sig nödig oavsett hur lite som är i blåsan. Jag fick också en mage som ser ut som en gravid kvinnas utan att vara gravid. Dessutom växte cystan så snabbt att den både kändes och syntes från utsidan. Det var läskigt. För övrigt beror på cancer mest troligt på att jag har haft endometrios.

Vid operationen såg det bra ut, men inuti min ena äggstock låg ändå en cancer och det fanns cancerceller löst i buken så jag genomgår nu en cellgiftsbehandling och håller precis på att tappa håret (och jag menar ÖVERALLT där man har hår på kroppen, stort som smått), dels tunnas det ut, dels kan jag rycka loss tussar utan att det känns alls.

Jag tror inte att man någonsin, någonstans kan säga att cancer är lättbotat... Om det upptäcks tidigt kan det ibland räcka med bara operation, men ofta behövs cellgiftsbehandling också, som i mitt fall och/eller strålning om det går att stråla (som vid bröstcancer). Detta hjälper dock inte alltid och även när det hjälper händer det ju att cancern kommer tillbaka, så din vän är nog inte så road av att du börjar snacka om hur cancer är så lätt att bota nu för tiden. Eftersom tråden är gammal är väl frågan inte så aktuell just nu längre för just dig TS, men det finns säkert någon som läser tråden och undrar samma sak, så jag svarar hur som. Det är lätt att tro att den typen av kommentarer är positiva och uppmuntrande, men jag skulle känna att det var nedvärderande mot situationens allvar. Man får ofta dödsångest och oro, olika mycket för olika människor, när man får en livshotande sjukdom och att då börja prata om att situationen är en baggis är inte så lämpligt.

För min egen del vill jag helst ha stöttning i form av att jag kan göra någon roligt, stort som smått, med mina vänner. Jag är rätt trött på att cancern tar över mitt liv och att jag ofta mår dåligt. Jag vill fika, gå på bio, ha kul! Helst att man bestämmer sig dagen före eller några dagar innan, med förståelse för att jag kanske mår dåligt just den dagen och måste ställa in. Jag fick krupp på mina kompisar senast igår som vill planera en resa till ett ställe och på allvar tror att jag klarar att sätta ett datum. Visst, om de fattar att det är preliminärt för mig så ok, men jag kan faktiskt inte kontrollera min hälsa som det är just nu. Idag till exempel är det så mycket som jag hade velat göra, men trots att jag mår rätt ok måste jag hålla mig undan folkmassor och människor som är sjuka (räkna alla barn, oavsett påstått hälsotillstånd) för att jag ligger på tok för lågt i vita blodkroppar. Hej, lägenheten, lär se mycket av dig. Jag gillar att vara aktiv, så detta känns som att bli placerad i fängelse. Jag vill bara känna att jag kan ha kul ibland, ha en livskvalitet, ett socialt liv etc. Så det är nog rätt lätt att stötta en kompis som har cancer bara genom att fortsätta vara där som kompis, men det är nog bra att prata med personen om hur livet förändrats, så att man fattar att livet efter kalendern inte är som förut och kan anpassa sig lite till det.

Jag tror dock tyvärr att det kommer att bli så att folk ringer mer och mer sällan, för man är ju inte lika rolig som förr, uppenbarligen.
Citera
2015-06-18, 20:34
Medlem
Jag har cancer i tjocktarmen. Genomgick en coloskopi i början av mars. Där hittades förändringar som man tog prover på. Därefter ännu flera undersökningar av tarmen och andra röntgenundersökningar. Biopsierna visade cancer.
Nu väntar operation den 29/6. Hoppas jag. Man hittade nämligen en förstorad binjure också. Massor med olika prover tagna med anledning av den. Risken finns att man inte kan söva mej pga risken för kraftig blodtrycksstegring. Provsvaren har inte kommit ännu.
Jobbig väntan. Ska till sjukhuset den 24/6 för inskrivning. Då får jag förhoppningsvis veta mer om den där binjuren också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in