Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-05-28, 13:29
Medlem
Mattelols avatar
Hej Flashback.

Under ca ett år har har jag haft problem med min näsa, jag har varit ständigt täppt i ena näsborren och det har varit ett tillstånd som har pågått månad efter månad, morgon som kväll. Nu på senare tid har dock min näsa börjat bättra sig och jag är inte täppt alls lika ofta, jag har dock ett annat problem - mina lymfkörtlar.

Samtliga utav mina lymfkörtlar, de under hackan, de på halsen och framför allt de i ljumsken är väldigt svullna. Har varit såhär i säkert ett halvår, trodde först att det hade och göra med någon form av infektion i näsan (om det nu inte orsakades av allergi vilket skulle innebära att svullnaderna är ett helt oberoende symptom), men nu när näsan blivit mycket bättre så är körtlarna precis lika svullna.

Lymfkörtlarna är inte ömma överhuvudtaget. Jag har varit på vårdcentralen där en läkare kände på lymfkörtlarna och sedan tog de ett blodprov i samband med att de undersökte min näsa utan resultat. Fick ett brev hem där det stod att mina värden var normala och att jag inte behövde oroa mig. Lyckades otroligt nog släppa det men nu när svullnaden verkar stanna börjar jag bli orolig, kan man verkligen utesluta cancer endast genom ett blodprov?

Hjälp Flashback, hjälp...
Citera
2013-05-28, 18:00
Medlem
Tjenare, det du ska göra är att lyssna på läkarnas råd. Sluta oroa dig.

Om det skulle vara cancer borde du ju känna en massa andra symptom än just körtlarna. Jag vet att det kommer vara svårt att sluta oroa dig men tänk såhär, ifall det hade varit något annat så hade du känt det.

Klarar du av att jobba, träna och leva ett normalt liv så är det ju ingen fara. Sedan om du är trött och seg kan det ju vara långvarig stress om själva körtlarna som är problemet.
Citera
2013-05-28, 20:03
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahurath
Tjenare, det du ska göra är att lyssna på läkarnas råd. Sluta oroa dig.

Om det skulle vara cancer borde du ju känna en massa andra symptom än just körtlarna. Jag vet att det kommer vara svårt att sluta oroa dig men tänk såhär, ifall det hade varit något annat så hade du känt det.

Klarar du av att jobba, träna och leva ett normalt liv så är det ju ingen fara. Sedan om du är trött och seg kan det ju vara långvarig stress om själva körtlarna som är problemet.

Tack så mycket för ditt svar Ahurath! Jag tänker i ungefär samma banor som dig, skulle jag ha en allvarlig sjukdom skulle jag ju förmodligen inte må så bra annars som jag gör.
Citera
2013-05-29, 00:00
Medlem
ParadiseRoads avatar
Om du fortfarande har rejält svullna ickeömmande lymfkörtlar skulle jag rekommendera finnålsbiopsi, alternativt att man plockar bort en körtel och ser efter vad det är för vävnad som finns där.
Citera
2015-06-18, 21:49
Medlem
KnaazMannens avatar
Vill låna här. Har i flera år (minst 4 år) haft svullna lymfkörtlar(tror jag?) Har knölar under hakan, ibland större ibland mindre. Har även en knöl på ena sidan av halsen. Dem är rätt små inte ens en cm i diameter. JAg mår mycket bra i övrigt. Jag har varit förut hos skolsköterska samt pratat med en doktorvän. Båda säger att det inte är någon fara men jag undrar om det finns nån mer doktor här som kan lugna mig eller ge mig en förklaring? Annars, bör jag söka riktigt vård eller. Har en del på gång och vill därför inte dö än.
Citera
2015-06-20, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseRoad
Om du fortfarande har rejält svullna ickeömmande lymfkörtlar skulle jag rekommendera finnålsbiopsi, alternativt att man plockar bort en körtel och ser efter vad det är för vävnad som finns där.

Om OP har generell lymfadenit så måste man väl biopsiera alla körtlar för att utesluta?
Citera
2015-06-21, 19:59
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnaazMannen
Vill låna här. Har i flera år (minst 4 år) haft svullna lymfkörtlar(tror jag?) Har knölar under hakan, ibland större ibland mindre. Har även en knöl på ena sidan av halsen. Dem är rätt små inte ens en cm i diameter. JAg mår mycket bra i övrigt. Jag har varit förut hos skolsköterska samt pratat med en doktorvän. Båda säger att det inte är någon fara men jag undrar om det finns nån mer doktor här som kan lugna mig eller ge mig en förklaring? Annars, bör jag söka riktigt vård eller. Har en del på gång och vill därför inte dö än.

Ring till VC om du är orolig, men jag kan nästan lova dig att du inte kommer att dö inom en överskådlig framtid. Jag har tagit vävnadsprov på mina lymfkörtlar och trots svullnaden så fann de inget alarmerande. Jag skapade tråden 2013 efter att ha haft symtomen ett bra tag och jag lever än.
Citera
2015-06-21, 21:52
Medlem
Valsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bmedlem
Om OP har generell lymfadenit så måste man väl biopsiera alla körtlar för att utesluta?

Uhm låter ganska dumt..
Allihopa ?

Så dessa fyller ingen funktion ? skitsamma om patienten får ödem efter vi tagit bort dessa körtlar ?
Citera
2015-06-22, 14:27
Medlem
Jag har med lite olika körtlar som jag kan känna runt om på kroppen. Har haft dom där i 10år och läkare har känt på den större jag har på halsen men sagt att dom har blivit permanent förstorade efter en infektion.
Citera
2015-06-24, 17:49
Medlem
KnaazMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Ring till VC om du är orolig, men jag kan nästan lova dig att du inte kommer att dö inom en överskådlig framtid. Jag har tagit vävnadsprov på mina lymfkörtlar och trots svullnaden så fann de inget alarmerande. Jag skapade tråden 2013 efter att ha haft symtomen ett bra tag och jag lever än.

Ok, länge leve Livet men frukta inte döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in