Zlatan har sin pappa att tacka för mycket. Det är han som pushade på Zlatan när det behövdes som mest. Flygare kanske inte hade sånt stöd? Zlatan ville ju sluta med fotbollen det är sant.
Men ett riktigt snack med tränarna och ansvariga så fick han motivationen tillbaka.
Men det blir så, det vet alla som har tränat något. Ibland tröttnar man bara på det.
Men det är just då som man ska ta sig i kragen och göra ännu bättre ifrån sig.
Jag är medveten om hur gammalt detta inlägg är men hur fel kan en människa ha? Zlatan fick inte stöd av sin pappa överhuvudtaget tills han tränade med MFF och det var först då som Zlatans farsa ens kollade på hans träning. Zlatan upprepar flera gånger i sin bok att han har fått klara sej själv och att det idag är många människor som hävdar att dom i tidigt skede såg hans talang när det i själva verket inte var så. Han tackar enbart Roland Andersson och Leo Beenhakker för just detta.
Sen ogillar han att folk åker snålskjuts på hans namn vilket är precis de Tony gör i och med boken.
Är det någon som vet vad Tony Flygare gör just nu? Jobbar han? Isåfall var?
Han kör budbil i Malmö. Är det bara jag som kommer beställa boken? Kan inte förstå hur Flygares karriär kunde gå så käpprätt åt skogen, på något sätt lider jag med killen.
Jag är medveten om hur gammalt detta inlägg är men hur fel kan en människa ha? Zlatan fick inte stöd av sin pappa överhuvudtaget tills han tränade med MFF och det var först då som Zlatans farsa ens kollade på hans träning. Zlatan upprepar flera gånger i sin bok att han har fått klara sej själv och att det idag är många människor som hävdar att dom i tidigt skede såg hans talang när det i själva verket inte var så. Han tackar enbart Roland Andersson och Leo Beenhakker för just detta.
Sen ogillar han att folk åker snålskjuts på hans namn vilket är precis de Tony gör i och med boken.
Visst det kanske han gör men det hade nog dom flesta gjort i hans sits. Ska bli spännande att läsa Tonys story, var nog inte bara hans fel att det gick som det gick. Efter straffmissen verkade han inte vara så poppis i Malmö FF.
Visst det kanske han gör men det hade nog dom flesta gjort i hans sits. Ska bli spännande att läsa Tonys story, var nog inte bara hans fel att det gick som det gick. Efter straffmissen verkade han inte vara så poppis i Malmö FF.
Han borde aldrig slagit straffen från första början, att lägga sån press på en junior är inte logiskt.
Han borde aldrig slagit straffen från första början, att lägga sån press på en junior är inte logiskt.
Fast jo, lite hans fel var det naturligtvis.
Håller med, man måste nog ha en del tur i avgörande lägen för att lyckas bli proffs tror jag. Fast det kanske är vanligt att en spelare är enormt duktig som junior men att seniortiden blir tuffare.
I samband med att det kom ut att han skulle släppa boken fick jag intresse för vem han är och hans historia. Har kollar runt en hel del och snappat upp större klubbar han provspelat för, utlåningar, hans landslagskarriär på juniornivå, att han kör budbil och att han bor hemma hos sin mamma. Ja självklart straffmissen också.
Men jag undrar om det finns någon som känner honom lite bättre som lite mer ingående kan förklara hur allt blev som de blev? Hur kunde han bara lalla runt i MFF några år utan att spela för att sedan bli utlånad till Luleå? Hur kunde han inte bli mer taggad av att den tidigare sämre Zlatan blivit såld till Ajax och att han satt på bänken i MFF?
Trodde han att allt skulle lösa sig och att intresse skulle komma från en större klubb utomlands? Skador? Fel umgänge?
Personligen tror jag inte på att en missad straff kan vara skillnaden på att bli stjärna eller ingenting. Det stämmer liksom inte att straffen ska ha varit hela anledningen tycker jag.
Vi lär ju säkert få veta en hel del svar på detta i boken, men finns det någon närstående betraktare som kan berätta lite innan boken släpps? Vi kommer ju få hans synvinkel på det hela i boken men det skulle vara intressant att få någon annans också.
Man kan inte låta bli att undra vad han själv skulle säga till Tony Flygare 20 bast idag om han fick chansen!
I samband med att det kom ut att han skulle släppa boken fick jag intresse för vem han är och hans historia. Har kollar runt en hel del och snappat upp större klubbar han provspelat för, utlåningar, hans landslagskarriär på juniornivå, att han kör budbil och att han bor hemma hos sin mamma. Ja självklart straffmissen också.
Men jag undrar om det finns någon som känner honom lite bättre som lite mer ingående kan förklara hur allt blev som de blev? Hur kunde han bara lalla runt i MFF några år utan att spela för att sedan bli utlånad till Luleå? Hur kunde han inte bli mer taggad av att den tidigare sämre Zlatan blivit såld till Ajax och att han satt på bänken i MFF?
Trodde han att allt skulle lösa sig och att intresse skulle komma från en större klubb utomlands? Skador? Fel umgänge?
Personligen tror jag inte på att en missad straff kan vara skillnaden på att bli stjärna eller ingenting. Det stämmer liksom inte att straffen ska ha varit hela anledningen tycker jag.
Vi lär ju säkert få veta en hel del svar på detta i boken, men finns det någon närstående betraktare som kan berätta lite innan boken släpps? Vi kommer ju få hans synvinkel på det hela i boken men det skulle vara intressant att få någon annans också.
Man kan inte låta bli att undra vad han själv skulle säga till Tony Flygare 20 bast idag om han fick chansen!
Ska bli riktigt spännande att läsa boken sen. Är också nyfiken på om någon kan berätta mer om Tony?
Flygare är ju egentligen bara känd tack vare att han var större än Zlatan i ung ålder. Men grejen är ju att Zlatan inte var en supertalang när Flygare var en talang. Robin Söder och John Guidetti är ju senare exempel på spelare som vid 17-års ålder var större talang än Zlatan vid samma ålder. Skillnaden är ju att Zlatan har varit unik på det sättet att han, bortsett från andra säsongen i Juventus, blivit bättre för varje säsong som har varit.
Skall vi prata om supertalanger, så hade det varit 100 gånger mer intressant att läsa en bok om Häckens Bosko Orovic och veta varför han valde bort att bli större än Maradona och Pele tillsammans.
Flygare är ju egentligen bara känd tack vare att han var större än Zlatan i ung ålder. Men grejen är ju att Zlatan inte var en supertalang när Flygare var en talang. Robin Söder och John Guidetti är ju senare exempel på spelare som vid 17-års ålder var större talang än Zlatan vid samma ålder. Skillnaden är ju att Zlatan har varit unik på det sättet att han, bortsett från andra säsongen i Juventus, blivit bättre för varje säsong som har varit.
Skall vi prata om supertalanger, så hade det varit 100 gånger mer intressant att läsa en bok om Häckens Bosko Orovic och veta varför han valde bort att bli större än Maradona och Pele tillsammans.
Robin Söder och John Guidetti är också exempel på spelare som råkat ut för potentiella karriärsdödande skador.
Mycket battre reportage om Bosko kan det nog inte bli an det som Offside skrev.
Han kör budbil i Malmö. Är det bara jag som kommer beställa boken? Kan inte förstå hur Flygares karriär kunde gå så käpprätt åt skogen, på något sätt lider jag med killen.
Citat:
Ursprungligen postat av emil200
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Fast jo, lite hans fel var det naturligtvis.
JAg tror problemet är att många grova missar i scoutingen. Vissa kvaliteer är det väldigt bra att ha på juniornivå som senare raderas helt på seniornivå pga av antingen fysik eller rutin. Där måste man särskilja begreppen nuvarande talang & potential.
Fysik
Ligger du 3-4 år framför de andra fysikt i utvecklingen likt många afrikaner (både lokalt ålderfuskande men även de som har päron i Sverige som slentrian drar 3-4 år på alla sin barns åldrar för att få banrdbidrag längre). Klart att ställer du en 21åring mot en 17åring (U17 allsvenskan) så är det en jävla stor skillnad i vissa fysiska egenskaper, inte lika extremt med en 23åring mot 19åringar. Ska den 23åringen (som är 19 på pappret) sedan debtuera i senior sammanhang och ställs mot jämngammla då blir det inte lika roligt.
Rutin
Vissa moment mottagningar, finter, ryck osv kan du bara uträtta på en plan när spelarna är naiva och gör så kallade "juniormisstag". Dessa går inte hem lika lätt på seniornivå. "Häcken Paulinho (senare ÖSK)" dominerade i Allsvenskan en höst då han hade massa fina kvaliteer (bra teknik, ruskigt skruvat skott osv). Dock som många scouter/sportchefer poängtera hade spelaren en total avsaknad av ryck/explosivitet. Tog en halvsäsong innan motståndar backarna slutade att "tjuvrusa" mot han och istället vänta in honom....
Finns många fundamentala tekniska brister som man kan komma undan med på juniorsidan som straffar sig på senior.
Det sagt visst var Tony Flygare en talang men han hade aldrig i närheten av den potential som Zlatan Ibrahimovic eller till och med Labinot Habruzi....
Tony Flygare om han hade haft totalflytt och skött allting 100 då kanske han skulle kunnat bli en ny Jonny "Brottom" (där pratar vi om en spelare med begränsad förmåga som maxa karriäreren).
Men troligtvis skulle han landat någonstanns där Daniel Larsson är nu, en vindsnabb forward som kan avsluta i flykten. Men ändå aldrig lyckats omsätta sin snabbhet med likvärdig speluppfattning och teknik för att få upp en extrordinärt bolltempo.
Sedan att lekmän & andra pojklagstränare och motståndarbackar uppfattade Tony som det större hotet där och då det kan jag köpa, men det har inget med potential att göra.
För att använda FM Termer bara för att den ena talangen ligger på 80 och den andra på 100 betyder inte det att den på 100 alltid kommer ligga högre än den på 80. Han på 80 har kanske möjligt att nå 190 medan 100 spelaren kanske som mest kan nå 150
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!