2014-03-11, 14:27
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mack_attack
Flygare är ju egentligen bara känd tack vare att han var större än Zlatan i ung ålder. Men grejen är ju att Zlatan inte var en supertalang när Flygare var en talang. Robin Söder och John Guidetti är ju senare exempel på spelare som vid 17-års ålder var större talang än Zlatan vid samma ålder. Skillnaden är ju att Zlatan har varit unik på det sättet att han, bortsett från andra säsongen i Juventus, blivit bättre för varje säsong som har varit.

Tack för att det bara skrev större

Större Talang som TS skriver är annars något jag kan störa mig på.
Det är ungefär som dom som tror att Robin Söder skulle bli bättre än Tobias Hysén.... Söder var en Chadwick hade vissa råkvaliteer som gick att omsätta upp till en viss ålder, sedan blev det svårare....

Jag kan radda upp ett tiotal 80talist spelare ur MFFs Pojkallsvensk/Juniorallsvensk lag som var som 16-17åringar "större" än Zlatan. Men bara där och då.

Kanske kan max finnas en som på sin höjd anses ha samma talang (ordet måste ändå var en sammaslagning mellan nuvarande nivå sett till jämngammla och potentiell nivå som man kan nå)
Citera
2014-03-11, 15:29
Medlem
the_mack_attacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Större Talang som TS skriver är annars något jag kan störa mig på.
Det är ungefär som dom som tror att Robin Söder skulle bli bättre än Tobias Hysén.... Söder var en Chadwick hade vissa råkvaliteer som gick att omsätta upp till en viss ålder, sedan blev det svårare....

Är väl snarare så att Söder hade talangen att han var snabb med boll, vilket försvann efter hans skada. Utan den talangen så är han en normal Allsvensk spelare, med den hade han nog kunnat nått längre än Hysen redan nu. Går väl att i mininivå jämföra med Michael Owen, som mycket väl hade kunnat vara sin generations största spelare, hade det inte varit för skadorna.

Och Guidettis långvariga uppehåll har ju knappast varit bra för hans utveckling heller.

Så just båda dem hade nog kunnat nå en högre nivå än vad de spelar på idag.

Däremot finns det ju andra som haussas för att de är bra vid en viss ålder, när de i själva verket bara har blommat ut väldigt tidigt - Romelu Lukaku är ju typexemplet på någon som nästan är sämre idag än vad han var som 17-åring. Hade han haft samma utvecklingskurva som Ronaldo eller Zlatan hade han antagligen varit bäst i världen idag.
Citera
2014-03-11, 15:44
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Är väl snarare så att Söder hade talangen att han var snabb med boll, vilket försvann efter hans skada. Utan den talangen så är han en normal Allsvensk spelare, med den hade han nog kunnat nått längre än Hysen redan nu. Går väl att i mininivå jämföra med Michael Owen, som mycket väl hade kunnat vara sin generations största spelare, hade det inte varit för skadorna.

Jo men detta stämmer ju inte bara för Söder och Owen utan en drös spelare som är onaturligt snabba med gazzelkroppar, många av dessa klarar smällar dom får som juniorer och u21 spelare bättre. Både för att de har mjukare kroppar (ledband, skelett mdfl) men framför allt för att motståndaren har det.

Blir ju problematiskt när man åker på smällar på seniornivå. Skador är också en del av fotbollen och något du måste ha med i beräkningen. Ser en spelare ut att ha ett skelett av tändstickor känns det ganska självklart att något kommer brytas.

Fanns ju bler Odonkor, Walcott, Makinwa osv

Pierre Aubanmeyang och Biabiany är väl de senaste exemplerna där jag tycker den ena har växt i St Ettiene och Dortmund. Medan Parma killen mest kör sparka och spring

Henrik Larsson levde ju också mycket på snabbhet kring 92 men utvecklade senare sitt spel och blev en av de mest mångsidiga och intelligenta anfallarna i svensk fotbollshistoria (och med en av de längsta karriärerna).
Citera
2014-03-11, 16:50
Medlem
anteri17s avatar
Bra inlägg hela vägen av L-Illuminato.
Citera
2014-03-12, 14:44
Medlem
Citat:
Flygare är ju egentligen bara känd tack vare att han var större än Zlatan i ung ålder. Men grejen är ju att Zlatan inte var en supertalang när Flygare var en talang. Robin Söder och John Guidetti är ju senare exempel på spelare som vid 17-års ålder var större talang än Zlatan vid samma ålder. Skillnaden är ju att Zlatan har varit unik på det sättet att han, bortsett från andra säsongen i Juventus, blivit bättre för varje säsong som har varit.

Skall vi prata om supertalanger, så hade det varit 100 gånger mer intressant att läsa en bok om Häckens Bosko Orovic och veta varför han valde bort att bli större än Maradona och Pele tillsammans.

Honom har jag missat. Kom igen större än maradona? Berätta gärna mer om Bosko Orovic, aldrig ens hört talas om honom trots att jag är en fotbollsfantast
Citera
2014-03-12, 15:07
Medlem
Citat:

Och Guidettis långvariga uppehåll har ju knappast varit bra för hans utveckling heller.

Så just båda dem hade nog kunnat nå en högre nivå än vad de spelar på idag.

Däremot finns det ju andra som haussas för att de är bra vid en viss ålder, när de i själva verket bara har blommat ut väldigt tidigt - Romelu Lukaku är ju typexemplet på någon som nästan är sämre idag än vad han var som 17-åring. Hade han haft samma utvecklingskurva som Ronaldo eller Zlatan hade han antagligen varit bäst i världen idag.

Har inte sett Lukaku spela som 17-åring men att han som 19-20-åring klarar av att hålla samma målsnitt i okej lag i Premier League som han som 17-åring gjorde i Belgiska ligans bästa lag kan man väl knappast kalla att nästan vara sämre...?
Citera
2014-03-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Jag är medveten om hur gammalt detta inlägg är men hur fel kan en människa ha? Zlatan fick inte stöd av sin pappa överhuvudtaget tills han tränade med MFF och det var först då som Zlatans farsa ens kollade på hans träning. Zlatan upprepar flera gånger i sin bok att han har fått klara sej själv och att det idag är många människor som hävdar att dom i tidigt skede såg hans talang när det i själva verket inte var så. Han tackar enbart Roland Andersson och Leo Beenhakker för just detta.

Sen ogillar han att folk åker snålskjuts på hans namn vilket är precis de Tony gör i och med boken.

Njaa...det där är ju inte riktigt sant. Visst pushade Z:s pappa honom och lotsade honom i den mån han kunde. Inte på svenne vis men på "Balkan-sätt". Farsan är hans största fan.

Jag tycker nog att Z:s i sin bok pekar ut sig själv som lite väl mkt offer. Hur många är vi inte som kommer från dysfunktionella familjer? Man kan ju välja hur man vill se på saker och ting. Jag kan välja att se och ta upp allt det negativa (misshandel, frånvarande förälder, gräl om pengar, press att utbilda sig till ett visst yrke, kritik som påverkat o kränkt en djupt etc etc) eller kan man välja att se det positiva och saker som format en ur ett mer objekt och icke-dömande sätt. Hans utveckling från 17 till 19 år var enorm. Visserligen såg några av hans medspelare på ungdomsnivå hans oerhörda bollsinne och det var nog mer hans temperament och attityd som hindrade honom då från att vara längre fram.
Citera
2014-03-19, 00:19
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Njaa...det där är ju inte riktigt sant. Visst pushade Z:s pappa honom och lotsade honom i den mån han kunde. Inte på svenne vis men på "Balkan-sätt". Farsan är hans största fan.

Jag tycker nog att Z:s i sin bok pekar ut sig själv som lite väl mkt offer. Hur många är vi inte som kommer från dysfunktionella familjer? Man kan ju välja hur man vill se på saker och ting. Jag kan välja att se och ta upp allt det negativa (misshandel, frånvarande förälder, gräl om pengar, press att utbilda sig till ett visst yrke, kritik som påverkat o kränkt en djupt etc etc) eller kan man välja att se det positiva och saker som format en ur ett mer objekt och icke-dömande sätt. Hans utveckling från 17 till 19 år var enorm. Visserligen såg några av hans medspelare på ungdomsnivå hans oerhörda bollsinne och det var nog mer hans temperament och attityd som hindrade honom då från att vara längre fram.
På vilket sätt pushade Zlatans pappa honom? Han brydde sej inte under hans uppväxt och såg inte ens en träning förrens Zlatan tränade med MFF`s A-lag. Hans farsa satt mest hemma själv drickandes och lyssna på juggemusik, Zlatan hävdar att det var bland annat då han brukade gå och kicka fotboll på gården så om det är det du menar med "pusha" har du väl rätt.

Att man återberättar delar av sitt liv och sin uppväxt innebär inte att man målar upp sej själv som offer.
Citera
2014-03-19, 08:29
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen

Såvitt jag kommer ihåg från boken är fadern mycket frånvarande när det gäller hans tidiga fotbollskarriär. I boken tycker jag inte att han målar upp sig själv som ett offer utan han berättar hur det var.
Citera
2014-03-21, 10:29
Medlem
Flygare med i Skavlan ikväll

http://www.aftonbladet.se/sportblade...cle18579831.ab
Citera
2014-03-21, 22:13
Medlem
ska verkligen bli intressant att läsa flygares bok. som med allting annat finns det ju säkert två sidor av historien. nu har man hört Zlatans version.
Citera
2014-03-22, 07:35
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Såvitt jag kommer ihåg från boken är fadern mycket frånvarande när det gäller hans tidiga fotbollskarriär. I boken tycker jag inte att han målar upp sig själv som ett offer utan han berättar hur det var.

Historien om när farsan besökte en träning för första gången är ju lite fin.

...
Jag tycker nästan det blivit löjligt hur han försöker slå mynt på historien "var en större talang än Zlatan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in