2010-10-30, 11:59
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Recoba är ett klockrent exempel.

Honom hade jag glömt, men det var ett riktigt bra exempel. Jag tog upp Adriano, som hade både fysiken och tekniken, medan Recoba väl inte var den mest atletiska, men herregud vilken lirare och vilken vänsterfot. Riktigt skön spelare (för alla utom en tränare).
Citera
2010-10-30, 14:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjukka
Honom hade jag glömt, men det var ett riktigt bra exempel. Jag tog upp Adriano, som hade både fysiken och tekniken, medan Recoba väl inte var den mest atletiska, men herregud vilken lirare och vilken vänsterfot. Riktigt skön spelare (för alla utom en tränare).

Recoba platsar på Top 10-listan över alla tiders favoritspelare för undertecknad. Tyvärr mycket skadeproblem sista åren, och vare sig på slutet i Inter eller reträttplatsen Torino fick lille Alvaro visa den rena magin han hade under storhetsåren. Han gjorde även mycket bra ifrån sig i VM 2002, där Uruguay blev utslagna med ett fitthår efter en mycket underhållande 3-3-match mot Senegal. I VM fick han ta en mer utpräglad nr 10-roll än i Inter, och bar i princip hela Uruguays lag genom sin bollskicklighet och genialiska framspelningar. El Chino spelar faktiskt än, nedvarvat, hemma i Uruguay. Vilken begåvning...
Citera
2010-10-30, 16:14
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Recoba platsar på Top 10-listan över alla tiders favoritspelare för undertecknad. Tyvärr mycket skadeproblem sista åren, och vare sig på slutet i Inter eller reträttplatsen Torino fick lille Alvaro visa den rena magin han hade under storhetsåren. Han gjorde även mycket bra ifrån sig i VM 2002, där Uruguay blev utslagna med ett fitthår efter en mycket underhållande 3-3-match mot Senegal. I VM fick han ta en mer utpräglad nr 10-roll än i Inter, och bar i princip hela Uruguays lag genom sin bollskicklighet och genialiska framspelningar. El Chino spelar faktiskt än, nedvarvat, hemma i Uruguay. Vilken begåvning...

Det var nyheter. Kul att höra Men som du säger, en fantastisk begåvning och jag skriver under på att han är en av de skönare lirarna på senare tid.
Citera
2010-10-30, 16:56
Medlem
Bobby Gillespies avatar
Citat:

Kul att han fortfarande håller igång.

Han var onekligen en enorm bollbegåvning och en härlig profil, men jag tror aldrig att jag har sett någon spelare vara så enormt jävla lat och totalt ointresserad av defensivt hemjobb.
Citera
2010-10-30, 17:04
Medlem
Mkt intressant tråd. Det gäller som sagt att ha ett stort driv för att bli någonting. Det har man ju lärt sig, att många som är bra i pojkåren kan tappa otroligt när det blir dags för junior och A-lagsfotboll. Det mentala är nog i många fall den avgörande faktorn för att lyckats.

Citat:

Kul att Recoba nämns, en favorit. Han var som sagt ruggig i VM 2002 (Uruguay var ju ett öppet mål ifrån att möta Sverige i åttondelen).
Citera
2010-10-30, 17:10
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Gillespie
Kul att han fortfarande håller igång.

Han var onekligen en enorm bollbegåvning och en härlig profil, men jag tror aldrig att jag har sett någon spelare vara så enormt jävla lat och totalt ointresserad av defensivt hemjobb.

Vilket bara bidrog till att man tyckte så mycket om honom. En sådan lirare ska inte bry sig ett dugg om defensiven
Citera
2010-10-30, 17:13
Medlem
4522s avatar
Har du två jättetalanger i ett juniorlag så kan man nästan sätta en årslön på att det är den näst bästa som lyckas. Varför då? Jo, av den enkla anledningen att han, trots sin talang, tvingats slita som ett djur för att hävda sig i laget. Samtidigt som den bästa glider på en räkmacka vilket är relativt enkelt i juniorlagen.
Citera
2010-10-31, 00:13
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Haha, Gattuso är given på den listan. Livrädd varje gång han har bollen. Fast kötta, det kan han.

Jo, fast man kan ju ha hygglig känsla för spelet och bollsinne även om man är köttare. Men är det på backen kanske vi har merparten som börjar som mediokra spelare? Jag menar man kan ju ha både träben och blyfot och ändå ta sig en bra bit om man lär sig positionsspelet bra, är stabil och sliter som ett djur.

Citat:
Ursprungligen postat av zzwampen
Recoba är ett klockrent exempel.

Intressant exempel helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Har du två jättetalanger i ett juniorlag så kan man nästan sätta en årslön på att det är den näst bästa som lyckas. Varför då? Jo, av den enkla anledningen att han, trots sin talang, tvingats slita som ett djur för att hävda sig i laget. Samtidigt som den bästa glider på en räkmacka vilket är relativt enkelt i juniorlagen.

Fast det känns som det finns många variabler i det hela. Vissa utvecklas tidigt, och vissa klarar kanske inte övergången till seniorfotboll särskilt bra av olika anledningar. Men visst ligger säkert det en hel del i det du säger.

Men det är intressant. Bör man då ta de som har det för lätt och flytta upp mot svårare motstånd så de hela tiden får kämpa eller hur bör man i så fall göra för att inte slösa bort talanger.
Citera
2010-11-18, 23:07
Medlem
Hade en polare som spelade i samma lag som herr flygare. Skulle tydligen vara rätt utflippad den mannen.

Han ska ha spänt på någon i bunkeflos damlag också...
Citera
2010-12-19, 12:57
Bannlyst
Stor artikel om Tony

http://www.sydsvenskan.se/sport/fotb...larerdquo.html
Citera
2010-12-19, 13:47
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Stor artikel om Tony

Ska man sätta ett ansiktet på bitterheten så är det väl Tony Flygare i den artikeln. Det tycks ha gått rakt åt helvete. Ingen utbildning, uppenbart fet och enormt bitter vilket man iofs kan förstå, även om det hela tycks ha varit hans eget fel och han kanske inte är så bra som han tror.

Flygare tycks ju ha varit bra tidigt. Zlatan utvecklades vad jag förstår väldigt mycket rätt sent så det kan ju vara så att Flygare aldrig riktigt haft vad som krävts för att spela ute i Europa på hög nivå även om han ett tag var bättre än Zlatan.
Citera
2010-12-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Stor artikel om Tony

Grym intervju, anmärkningsvärt att han och Zlatan inte hörts på så länge. De var ju som sagt bästa vänner under hela mfftiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in