2008-12-14, 20:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag har för mig att de senaste rönen sammanfattningsvis går ut på att ägg innehåller mycket kolesterol, men kroppen tar inte upp det i så hög grad som man trodde förut.
Det är korrekt. Det finns tydligen något i äggvitan som neutraliserar äggulans kolesterolhalt (eller dess negativa påverkan).

~Paul~
Citera
2008-12-14, 23:43
Medlem
Silverturks avatar
I Silverturkens kök brukar det lagas omelett till frukost!

Först fräses skinka/bacon och gärna lite champinjoner i lite smör, och läggs åt sidan. Därefter vispas två ägg och två matskedar mjölk samman, tillsammans med salt/vitpeppar, och hälls ned i stekpannan.

När det bara är ett tunnt lager flytande "omelettsmet" överst läggs de frästa godbitarna på ena halvan, och när det stelnat helt på toppen viks den över, gärna med en skiva greveost mellan. Sedan får den stå ett tag på eftervärme, så osten smälter och det får stelna helt.

Blir som en gömma med champinjoner, skinka och ost. Helt okej!
Citera
2008-12-14, 23:47
Medlem
Dra gärna ner lite aromat i smeten också blir riktigt gott!
Citera
2009-01-19, 17:19
Medlem
Necrobutchers avatar
En riktigt god omelett (för två pers) innehåller 15 ägg, ett kilo färska champinjoner, jalapeno samt 200 gram spenat.

Recept:
Skiva champinjonerna och fräst ur vattnet ur dem. Hacka sedan i ett gäng jalapenos och fräs detta tillsammans med spenaten i margarin. Krydda med chili, salt och peppar.
När detta är klar tar du av stekpannan från spisen.
Sedan separerar du äggvitan och äggulan. Vispa upp äggvitan till ett hårt "marängskum" och vänd sedan i äggulorna. Därefter tar du en (oftast två) stekpanna och sätter spisen på "mellanvarmt". Häll i hälften av äggsmeten och häll därefter i fyllningen. Sedan häller du på resten av äggsmeten i stekpannan. Tillaga c:a 15 minuter på vardera sida.

Detta är mitt egenkompinerade omelettrecept och det är verkligen sjukt gott.
Uppfluffningen av äggvitan gör att omeletten blir väldigt god och får en härlig konsistens.

Lycka till!
Citera
2009-01-21, 06:22
Medlem
Säger också omelett

Min lilla, enkla och anspråkslösa omelett, men ack så goda:

Euroshoppers små färdiga bitar av bacon+ purjolök(ej för grön sådan+ mer bacon i förhållande t. purjo)+ lite salt och liiiiiiite vitpeppar.
Citera
2009-01-21, 23:32
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher
En riktigt god omelett (för två pers) innehåller 15 ägg, ett kilo färska champinjoner, jalapeno samt 200 gram spenat.

Recept:
Skiva champinjonerna och fräst ur vattnet ur dem. Hacka sedan i ett gäng jalapenos och fräs detta tillsammans med spenaten i margarin. Krydda med chili, salt och peppar.
När detta är klar tar du av stekpannan från spisen.
Sedan separerar du äggvitan och äggulan. Vispa upp äggvitan till ett hårt "marängskum" och vänd sedan i äggulorna. Därefter tar du en (oftast två) stekpanna och sätter spisen på "mellanvarmt". Häll i hälften av äggsmeten och häll därefter i fyllningen. Sedan häller du på resten av äggsmeten i stekpannan. Tillaga c:a 15 minuter på vardera sida.

Detta är mitt egenkompinerade omelettrecept och det är verkligen sjukt gott.
Uppfluffningen av äggvitan gör att omeletten blir väldigt god och får en härlig konsistens.

Lycka till!

Är det ett recept för 2 skogshuggare eller?
Citera
2010-08-12, 01:44
Medlem
pillowtalks avatar
Gjorde en riktigt god till middag idag vill jag lova. Denna delikatessen bestod av ägg, mjölk, röd paprika, majs, svamp, purjolök, gul lök. Ovanpå ruccolasallad. Kryddade med chili, svartpeppar och stark curry! Låter inte alltför gott, men smakade som sagt desto bättre
Citera
2010-08-12, 02:49
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag brukar fräsa hackade färska halapeños, slantad salladslök, finhackad rödlök med en hackad vitlöksklyfta i litet matolja.
Sedan så vispar jag upp ett par stora ekologiska ägg med litet salt, paprikapulver, cayennepeppar, stötta korianderfrön, grovmalen svartpeppar och spiskummin.
Sedan lägger jag några skivor bifftomat över hacket och slår på smeten.
Till sist så strör jag över litet riven god ost (av hårdpipig typ. Vällagrad prästost el Västerbotten t.ex) och låter omeletten steka. De sista paret minuter så lägger jag ett lock över pannan så att ytan stelnar.
När omeletten är färdig så strör jag över litet finhackad bladpersilja och ev litet mera svartpeppar.

Omeletten avnjutes sedan helst med litet gräddfil och en iskall Corona
Citera
2010-12-01, 22:10
Medlem
ScarletPimps avatar
Jag dras till omeletten för att den är god, billig och näringsrik. Följande omeletter smakar väl och är billiga:

Den värmesnåla Fransmannens enkla omelett:

3-4 ägg (inget vatten)
Vispa äggen tillsammans med salt och peppar
Stek omeletten
När den nästan är färdig, bred över lite creme fraiche och strö över franska örter efter behag. Vik och njut.

Tidelagsomelett med selleri:

Hacka selleri och vitlök. Stek en stund, lägg åt sidan, blanda med creme fraiche.
I samma panna gör en omelett av 3-4 ägg
Smeta på smeten och vik omeletten.

Satans monsteromelett:
500 ägg
En ko
Citera
2010-12-03, 02:17
Medlem
Finns det någon tumregel för vilka proportioner man bör ha av ägg och mjölk per portion? Har aldrig gjort en omelett förut men ska nog försöka mig på det imorrn tänkte jag.
Citera
2010-12-04, 18:36
Medlem
Jag gör ibland omelett efter min Mormors recept. Verkar vara typiskt Bohuslän, och blir underbart fluffig, även om man inte tror det när man läser receptet som är mycket enkelt.

3 ägg
4 dl mjölk
1 msk vetemjöl
salt och peppar

Vispas ihop och hälls i lämplig form, in i ugnen på ca 175 grader tills den reser sig och stelnar, ca 20 min. Servera gärna med stuvad blandsvamp, lättkokt sparris, prinskorvar och solmogna tomater direkt från trädgården. Passar bra som brunch en lördag.
Citera
2011-01-18, 01:49
Medlem
2dopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Jag brukar dessutom, när den i stort sett är klar, lägga på några skivor ost samt några tomatskivor och sedan vika ihop halva omeletten så att osten får smälta för någon minut. Glöm inte att salta och peppra också. Smarrigt.....

testade just med ostbitar på omeletten jag stekte nyss och de vart faktist riktigt nice
Hade dock ingen tomat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in