• 1
  • 2
2005-09-15, 16:07
Bannlyst
Det blir fan alltid äggröra

Hur gör man?
Citera
2005-09-15, 16:23
Medlem
Dennos avatar
Gör den i ugnen.
Citera
2005-09-15, 16:48
Medlem
embras avatar
Omelett, lätt som en plätt!

Slå (dvs vispa) äggen lite o vispa sen ner lite vatten (eller mjölk om man så vill, jag tycker att det blir luftigare med vatten. Se till att pannan är varm (men inte skållhet)och välsmord. Häll i blandningen och låt den i stort sett klara sig själv. Man ska inte hålla på o röra runt för mycket, kolla dock så att den inte bränns vid.
Citera
2005-09-15, 18:28
Medlem
pentrys avatar
Jag brukar dessutom, när den i stort sett är klar, lägga på några skivor ost samt några tomatskivor och sedan vika ihop halva omeletten så att osten får smälta för någon minut. Glöm inte att salta och peppra också. Smarrigt.....
Citera
2005-09-15, 18:31
Medlem
embras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Jag brukar dessutom, när den i stort sett är klar, lägga på några skivor ost samt några tomatskivor och sedan vika ihop halva omeletten så att osten får smälta för någon minut. Glöm inte att salta och peppra också. Smarrigt.....
Nä just det, inte glömma salt o peppar!!!

det bästa med omelett är att man , typ som med pizza, kan lägga på vad som helst som man gillar.
Citera
2005-09-15, 18:59
Medlem
Bangkok Swedes avatar
En matsked vatten/agg.
Citera
2005-09-15, 19:06
Medlem
Raschs avatar
Skinka skall det förstås alltid vara i enligt mig.. Sedan är det även gott att lägga i lite fetaost.. blir krämigt å gött
Citera
2005-09-15, 20:57
Medlem
OliTs avatar
En riktig fransk omelett ska inte ha något med fyllning att göra, då drar man sig mer mot frittata, i mina ögon iaf.
Citera
2005-09-15, 21:17
Medlem
Bottenskraps avatar
Lat som jag är brukar jag köpa en burk sån där färdigstuvad svamp och hälla på innan jag viker den dubbel. Det kan jag rekommendera varmt!
Citera
2005-09-15, 21:21
Medlem
HonkenLarssons avatar
¤ ægg 0.5dl mjølk en nypa fransk ørtblandning peppar o salt. skakaihop allt eller vispa. Bæsta ær att ha en teflonpanna. Medans man græddar omeletten lyfte man i kanterna o lutar pannan så att øverflødig vætska rinner ner under omeletten o græddas. Nær omeletten inte ær rinnig længre lægger jag upp den på en tallrik før att enkelt kunna hælla ner den i pannan igen. før att grædda den andra sidan.

Jag gillar att røkt lax på eller ost ær också gøtt. stekt potatis också fint.
Citera
2005-09-16, 01:06
Medlem
Ost ska man alltid ha på.
Citera
2005-09-16, 10:37
Medlem
Ladidas avatar
En riktigt fin omelett är faktiskt jävligt svårt att göra. På dom flesta krogar jag har jobbat på har dom bett en göra omelett bara för att se vad man går för och det är inget skämt, man kan se på kocken hur bra/dålig han är på hur han gör en omelett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in