• 6
  • 7
2011-01-18, 09:45
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Jag brukar dessutom, när den i stort sett är klar, lägga på några skivor ost samt några tomatskivor och sedan vika ihop halva omeletten så att osten får smälta för någon minut. Glöm inte att salta och peppra också. Smarrigt.....

Sådär gör jag också, fast du glömde bacon eller rökt skinka. Perfekta frukosten.
Citera
2011-01-18, 13:30
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edche
Sådär gör jag också, fast du glömde bacon eller rökt skinka. Perfekta frukosten.

Jasså? Tycker det låter sisådär

Jag brukar göra en omelett på fyra hela ägg, börjar med att vispa ihop äggen till en gul röra, som jag sedan saltar och pepprar, brukar även tillsätta oregano eller persilja, värmer upp pannan till medelhög värme, i med margarin som får gå mot brunt, sedan i med röran, drar med gaffel/stekspade lodrätt, vågrätt och diagonalt med jämna mellanrum under ~2 minuter, viker sedan över omeletten så att den bildar en halvmåne och låter den steka färdigt under ~1 minut. Såg detta på något franskt matlagningsprogram, en blandning mellan den klassiskt amerikanska och den typiskt franska omeletten.
Citera
2011-01-18, 13:59
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertig-Af-Werma
Jasså? Tycker det låter sisådär

Jag brukar göra en omelett på fyra hela ägg, börjar med att vispa ihop äggen till en gul röra, som jag sedan saltar och pepprar, brukar även tillsätta oregano eller persilja, värmer upp pannan till medelhög värme, i med margarin som får gå mot brunt, sedan i med röran, drar med gaffel/stekspade lodrätt, vågrätt och diagonalt med jämna mellanrum under ~2 minuter, viker sedan över omeletten så att den bildar en halvmåne och låter den steka färdigt under ~1 minut. Såg detta på något franskt matlagningsprogram, en blandning mellan den klassiskt amerikanska och den typiskt franska omeletten.

Vad är det som inte låter gott? Tomaten? Osten? Skinkan? I övrigt gör vi ju likadant.
Citera
2011-01-18, 14:25
Medlem
Ratads avatar
Lufttorkad skinka är gott till omlelett. Jag föredrar den vid sidan av och inte som fyllning.

Omelett är lätt att bränna om man inte är så van vid att stå vid spisen. Lite lägre värme och längre tid i pannan underlättar eller gör den i ugnen!
Citera
2011-11-29, 22:47
Bannlyst
Omelett, igen - men med detta:

Brukar göra den på 3 ägg, lite mjölk, salt & peppar (vispa rätt bra innan). Gillar att ha bacon och gul lök i...

Kan nån med koll "tweaka" den lite? Jag vill göra jordens ikväll.

På förhand tack.
Citera
2011-11-29, 23:05
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martin79
Brukar göra den på 3 ägg, lite mjölk, salt & peppar (vispa rätt bra innan). Gillar att ha bacon och gul lök i...

Kan nån med koll "tweaka" den lite? Jag vill göra jordens ikväll.

På förhand tack.

omelett är nog en av många rätter som blivit knullad rätt hårt. Först och främst innehåller inte en omelett varken grädde eller mjölk, utan man vanligtvis tillsätter några skvättar vatten, vispar till den bara lite lätt, steker den lätt på ena sidan med ytterst lite fett, bara några sekunder, den om man har en god fyllning som nån stuvning eller nåt till som man drar på å viker omeletten över. men men alla gör på sitt sätt

Jag gillar att gö min på 3 ägg, en skvätt vatten, salt/pepper o en go svampstuvning
Citera
2011-11-29, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
omelett är nog en av många rätter som blivit knullad rätt hårt. Först och främst innehåller inte en omelett varken grädde eller mjölk, utan man vanligtvis tillsätter några skvättar vatten, vispar till den bara lite lätt, steker den lätt på ena sidan med ytterst lite fett, bara några sekunder, den om man har en god fyllning som nån stuvning eller nåt till som man drar på å viker omeletten över. men men alla gör på sitt sätt

Jag gillar att gö min på 3 ägg, en skvätt vatten, salt/pepper o en go svampstuvning

Har testat med vatten/mjölk/grädde, vatten sämst imho - hur får du till smeten? Hur mycket vatten? Hur länge vispar du? Hög värme sen döda, eller hyfsat låg temp hela tiden?
Citera
2011-11-29, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin79
Har testat med vatten/mjölk/grädde, vatten sämst imho - hur får du till smeten? Hur mycket vatten? Hur länge vispar du? Hög värme sen döda, eller hyfsat låg temp hela tiden?
http://www.youtube.com/watch?v=AgHgbn_sVUw
Citera
2011-11-30, 17:27
Medlem
christerys avatar
I stugan blir det gärna bondomelett till frukost om det finns ägg och kall kokt potatis, receptet varierar men är i grunden en omelett med några ägg ihopvispade med lite grädde (har jag inte det blir det mjölk eller vatten) salt och peppar. Sen som exempel: Stek gårdagens överblivna potatis, lite hackad lök, baconbitar eller skinka i bitar av nåt slag. Sidfläsk är gott.

Har man två stekpannor: Slå stekmojset över omeletten när det är klart och den är nästan klar och klipp över lite gräslök. Då gör du en mer klassisk omelett med fyllning, fast jag vågar inte börja vika och tjorva.

Har man bara en stekpanna så häll allt ovanpå och blanda ner, på med nåt lock/alu folie och låt äggen gå klart. Gräslök om det har hunnit komma ska du helt klart ha på denna åxå, men glöm inte den andra stekpannan nästa gång. Eller så sitter du i skogen, och där äter man fan inte gräslök.

Vitlök och lite annat brukar ha en mystisk förmåga till att hamna i den åxå. Om inte annat så efteråt...

OBS! Tänk på myggen!
Äts ur stekpannan såklart på verandan under sommaren, så myggen åxå får frukost.
Senast redigerad av christery 2011-11-30 kl. 17:47.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in