Citat:
Ursprungligen postat av Fraternité
Hr sitter jag och blickar ut i sommarnatten och tnker p Sir Winston Churchill. Vad kan vi egentligen sga om denne envise gentleman? Jag brjar nrma mig slutet av hans Memoirs of the Second World War (kortversionen p 1000 sidor), och skulle inte ha ngonting emot en liten diskussion kring den roll han spelade.
Jag ska inte breda ut ursprungsinlgget utan slpper ordet fritt. Hur hade vrlden sett ut om det inte vore fr Premirminister Churchill?
Churchill spelade onekligen en betydande roll under andra vrldskriget. Till en brjan utsgs han till marinminister men efter en rad misslyckande kring b.la. Norges utskeppningshamn Narvik samt Sveriges malmflt beslutade kung George IV att istllet utse Churchill till premir, respektive frsvarsminister.
Det stora ego Churchill besatt var till hans frdel under den stundande vrldskriget. Jag tror att han tillfrde hopp till den brittiska folkmassan frmst fr sin vlutvecklade retoriska frmga, men ven med sin vlknda karakteristiska hatt och cigarr, helt enkelt britternas idealiska ledare under kriget. Det gr inte att frneka den sjlvskerhet han utstrlade. Ett ex. p den sjlvskerhet han utstrlar r det citat orko ovan hrt i en dokumentr: "Min hlsa r p topp, det enda jag behver r cigarrer, sprit och en sund avhllsamhet frn idrott" En synnerligen originell man!
Fr att gra en lng historia kort, gav Churchill aldrig upp hoppet trots det att Frankrike redan 1940 kapitulerat.
Med hjlp av Royal Air Force lyckades Storbritannien avvrja Tysklands invasions frsk 1940. ret drp bombades mnga stder samt industricentra av blitzen.
Slaget vid Stalingrad, och den tyska kapitulationen, vintern 1943, innebar ett kraftigt bakslag fr Hitler, och ryssarna kunde drefter inleda sin offensiv vsterut.
Den 6 juni 1944 landsteg stora grupper av brittiska samt amerikanska styrkor i franska Normandie. Nr de nu var instngda p alla fronter ledde det hela till en kollaps av axelmakterna 10 mnader senare.