2008-07-28, 00:19
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5starG
Lste nn krnika som handlade om att mnga liberaler ser Churchill som nn sorts hjlte. Det stod nt om att nr en afrikansk koloni ville bli sjlvstndig krossade han upproret och 300 000 afrikaner dog. Vet inte om detta var genom vld eller en skapad svltkatastrof.
Jag gissar att det handlar om Mau Mau-upproret, som brjade under Churchills andra sejour som premirminister 1951-55.

Uppskattningsvis 20-50 000 kenyaner dog s det var ett ganska blodigt kolonialkrig, men inte i nrheten av exempelvis de franska krigen i Algeriet och Indokina.
Citera
2008-07-28, 13:58
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja det r det...

Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det r sannerligen ett blandat eftermle. F personer har varit inblandade i s mnga debaclen och succer. Han visste verkligen hur man gjorde comeback.

Till succerna skulle jag rkna tiden som flottminister innan VK1 och givetvis slaget om Storbritannien, dr han var betydligt mer smart och kalkylerande n schablonbilden antyder. Churchill kunde vara knslosam och anvnde ofta dramatisk retorik ("blod, svett och trar"), men han hade samtidigt en bra uppfattning om den brittiska frmgan och strategin.

Till fiaskona hr givetvis Gallipoli. Jag vill ven inkludera den misslyckade interventionen i det ryska inbrdeskriget och medelhavsstrategin i VK2. ven om Churchill inte var ensam ansvarig s var han drivande, och det r mjligt att det italienska flttget t o m var ett strre misslyckande n Gallipoli.

...i sanning. Hade det andra vrldskriget inte intrffat r det sannolikt att han mest hade blivit ihgkommen som en udda brittisk politiker som misslyckades vid Galipoli och bytte parti emellant. Hans tid som frste sjlord r viktig. Detta visar bl a att han lnge tnjt stort frtroende inom Royal Navy. Huruvida inblandingen i det ryska inbrdeskriget var ett misstag kan diskuteras. Skerhetspolitiskt kan det ha varit rtt, men genomfrandemssigt var det givetvis ett fiasko. Med ryssarna kan man bara tala maktsprk, och kanske var det Churchills drigenom bevisade frmga till "hard-talk" som gjorde att han kunde ern respekt hos Stalin 1941.
Som vanligt r det svrt att dma historien och de som i historien gr betydelsefulla saker r i regel kontroversiella.
det italienska flttget gick inget vidare, men var mhnda ocks ndvndigt; fr att visa fr Stalin att man hade en andra front, fr att splittra tyskarnas reurser (frvisso splittrade man sina egna ocks), fr att ge amerikanerna erfarenheter, fr att frva landstigningsoperationer. Mjligen hade varit bttre strategi att invadera Italien, f ver Italien p ein egen sida och sedan stanna vid Gustavlinjen och koncentrera sig p invasionen (-erna) av Frankrike. Vissa menar att det italienska flttget mest r ett utslag av den brittiska lngtan efter en indirekt strategi, liksom Galipoli - bda ett resultat av Churchill.
Citera
2008-07-28, 20:13
Medlem
5starGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag gissar att det handlar om Mau Mau-upproret, som brjade under Churchills andra sejour som premirminister 1951-55.

Uppskattningsvis 20-50 000 kenyaner dog s det var ett ganska blodigt kolonialkrig, men inte i nrheten av exempelvis de franska krigen i Algeriet och Indokina.
r rtt sker p att mnga som ser churchill som en hjlte inte r s medvetna om detta krig

"More recently, the demographer John Blacker, in an article in African Affairs, has estimated the total number of African deaths at around 50,000; half were children under 10."
Citera
2008-07-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior
Hade inte Churchill styrt Storbritannien under andra vrldskriget, s r det mjligt att Storbritannien hade slutit fred med axelmakterna under 1940.

/Teutonic Warrior

Hade inte Hitler styrt axelmakterna s r det mjligt att det aldrig blivit ngot andra vrldskrig.
Citera
2008-07-29, 20:39
Medlem
5starGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggiss
Hade inte Hitler styrt axelmakterna s r det mjligt att det aldrig blivit ngot andra vrldskrig.
well duuuuuuh... hade inte din mor och far haft sex hade inte du funnits
Citera
2008-08-07, 02:04
Medlem
freeriderXIIs avatar
att ge nobels pris i litteratur ( som ju frmst brukar ge till de med god fantasi ) till en som sger sig skriva historiebcker kan ju ocks ( men behver inte ) tolkas som ironi han sade ju ocks sjlv att "History will be kind
to me for I intend to write it"

fredspriset blev det inte i alla fall, fast det priset har ju getts till mnga warmongers i uppmuntrande syfte.

vad n hans fel och brister (bl.a. hans manodepressiva lngtan efter krigsunderhllning, frutom de sista ren) s var han i sig sjlv en av historiens mer underhllande personer och citatmaskiner med en knsla fr att be on the winning side in the end och certainly en av den representativa demokratins frmsta frsvarare i Vsteuropa ( vilket svenskar kan vara tacksamma fr ven om han frvisso ocks ett tag i brjan av kriget ville oskaldliggra vra jrnmalmsgruvor vilket ju rent militrt var full frstligt om n inte diplomatiskt fint ) inte lika framgnsrik i st frvisso men i och med Sovjets flera rtionden lnga ockupationen och implementerande av den rda kommunismen och dess ineffektiva ekonomiska system gjorde ju att slaverna kom efter vst ytterligare i ekonomisk utveckling ngot som kanske gladde ngot lite den tysksterrikiske etnocentriske germanchauvinisten herr Hitler i sin grav.

Senast redigerad av freeriderXII 2008-08-07 kl. 02:10.
Citera
2009-09-14, 19:14
Medlem
Churchills bunker 70 r

Citat:
Andra vrldskriget gav Myra Collyer ett tillflle att komma hemifrn, bli flyglotta och trffa snygga unga piloter. Trodde hon. I stllet placerades hon i Winston Churchills hemliga kommandocentral, en bunker under regeringskvarteren i London som i dag r museum.

Frst mnga r efter kriget frstod Myra Collyer vikten av den bunker dr hon arbetade.
Det har nu gtt 70 r sedan andra vrldskrigets utbrott och bunkern, The Cabinet War Rooms, frst togs i bruk. Hr styrde premirminister Winston Churchill och krnan i hans regering, krigskabinettet, anstrngningarna.
Tonen var myndig. Nr de olika cheferna fr brittiska armn, flottan och flygvapnet rapporterade till premirminister Winston Churchill i bunkern, mttes de av en skylt. P den stod:
Var vnlig frst att i detta hus rder ingen depression och vi r inte intresserade av mjligheterna av en frlust. Dessa existerar inte.
Citatet kom frn drottning Victoria, men det var ocks typiskt fr Churchill. I bunkern debatterade kabinettet hetsigt om de trots allt skulle frhandla med Hitler. Den debatten upphrde nr Churchill drev igenom beslutet, just i bunkern, att kriget skulle fras tills dess att Tyskland villkorslst kapitulerade.
Det r en klaustrofobisk plats, trngt och varmt och n vrre var det under kriget. Luftkonditioneringen var underdimensionerad och lt frskrckligt. Luften blev inte bttre av att de flesta som arbetade dr rkte.
 Jag frstr inte varfr alla ltar om rkningen, utbrister Myra Collyer, nr DN fr en pratstund med henne.
 Det var ju s p den tiden. Det var ingen som tnkte p det.
Vid 18 rs lder fick Myra Collyer kliva ner i bunkern. Hon arbetade dr under ett r som stenograf och skrivbitrde.
Att arbeta tolvtimmarsskift i en underjordisk bunker med gamla gubbar p 38 r var inte precis det liv som Myra Collyer hade tnkt sig nr hon blev flyglotta.
 Nej, jag ville ju trffa de unga snygga piloterna, sger hon.
Bunkerlivet var lngtrkigt. Och inte kunde hon frm sig att bo i en av de sovsalar som fanns dr nere tillsammans med rttor och spindlar. Nej hon trotsade mrklggningen och bombanfallen fr att g till sitt logement i stllet.
Kontrasten mellan Myra Collyers vrld och den som hennes chefer upplevde kunde inte vara strre.
Sir Alan Brooke, generalstabschefen, var sensommaren 1940 vertygad om att Storbritannien skulle invaderas. Den brittiska armn hade kastats ut ur Frankrike och endast 1 100 unga piloter stod mellan Hitler och seger.
I rummet dr kabinettet sammantrdde syns djupa skrapmrken p armstden till Churchills stol. Det r mrken efter hans klackring, nr han irriterat trummade med fingrarna. Mellan varven flyttade han ringen frn den ena handen till den andra och drfr r mrkena identiska.
Myra Collyer sg honom vid ett par tillfllen, men hon pratade aldrig med honom.
 Inte slppte de fram oss till honom, inte, sger hon med en knyck p nacken.
Nr freden kom stngdes bunkern och Myra Collier lmnade lottakren, utan att ha ftt tjnstgra tillsammans med de snygga killarna i flygvapnet.
 Men jag gifte mig med en pilot i varje fall, en man som flg bde Spitfire och Hurricane, sger hon och skrattar vid minnet av hennes seger ver krigsplaceringen.
De bda flygvapentyperna avgjorde slaget om Storbritannien, hsten 1940. Segern gjorde att Hitlers armer aldrig kunde paradera p Londons gator.
DN:s korrespondent i London.
Bild p ingngen.............

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter...70-ar-1.952086
Citera
2009-09-15, 00:52
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior
Hade inte Churchill styrt Storbritannien under andra vrldskriget, s r det mjligt att Storbritannien hade slutit fred med axelmakterna under 1940.

Vill bara flika in att han tilltrdde frst 10 maj 1940 som PM, och det var en koalitionsregering.
Citera
2009-09-15, 14:47
Medlem
Churchill r det mest lysande exemplet p att ven en helt misslyckad person kan lyckas hr i livet. Lysande retoriker? Lyssna d p detta tal:

http://www.youtube.com/watch?v=shRLC...eature=related

Hade jag varit engelsman hade jag haft svrt fr att inte skratta, ven under den vrsta blitzen. Lyssna framfrallt p fraserna
"we shall never, ever surrender"
Mannen r ju snudd p efterbliven
Talen skrevs vl inte av honom sjlv heller?
Senast redigerad av censuria 2009-09-15 kl. 15:10.
Citera
2010-03-18, 00:57
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Churchill r det mest lysande exemplet p att ven en helt misslyckad person kan lyckas hr i livet. Lysande retoriker? Lyssna d p detta tal:

http://www.youtube.com/watch?v=shRLC...eature=related

Hade jag varit engelsman hade jag haft svrt fr att inte skratta, ven under den vrsta blitzen. Lyssna framfrallt p fraserna
"we shall never, ever surrender"
Mannen r ju snudd p efterbliven
Talen skrevs vl inte av honom sjlv heller?

r du medvetet efterbliven eller r du bara utvecklingsstrd? Det r inte hans rst, och om man p ngot mrkligt stt inte hr det, s str det fanimej i beskrivningen av filmen. Jvla mongo.

Ja, han skrev talen sjlv.

S hr lter det nr han lser sjlv:
http://www.youtube.com/watch?v=MkTw3_PmKtc&NR=1
Citera
2011-05-29, 17:05
Medlem
-Orko-s avatar
Testar att bumpa denna fr att slippa starta en ny men har slktet Churchill dtt ut?

Jag wikipediade tten Churchill och sg att Winston Churchill D.Y gick bort 2010. Det str ingenting om ngra barn?

r det s, s r det ju sjukt konstigt. En s respekterad tt med en s gedigen historia borde vl frka sig?
Citera
2011-05-29, 17:17
Medlem
blodpalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Testar att bumpa denna fr att slippa starta en ny men har slktet Churchill dtt ut?

Jag wikipediade tten Churchill och sg att Winston Churchill D.Y gick bort 2010. Det str ingenting om ngra barn?

r det s, s r det ju sjukt konstigt. En s respekterad tt med en s gedigen historia borde vl frka sig?

Jag har ingen information men kan bara hlla med, vore synd och skam om de inte levde vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in