Politiskt hade han fler liv n en katt. Jag vet inte hur mnga gnger han avgick och kom tillbaka. Han bytte t o m parti flera gnger.
I vrigt var han "a man with a mission". verdriven sjlvbild mter person med stora frmgor och vldigt livlig fantasi. Hans nobla ursprung frstrkte knslan av utvaldhet. Churchill var slkt med hertigen av Marlbourough, som var en annan kontroversiell figur.
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man fr vl ge blandade recensioner till Winnie. Givetvis var han helt avgrande fr Storbritannien, Imperiet och den fria vrlden under andra vrldskriget. Men, han hade en del debacle bakom sig, dr Gallipoli kanske upptar den frmsta (vrsta) platsen.
Det r sannerligen ett blandat eftermle. F personer har varit inblandade i s mnga debaclen
och succer. Han visste verkligen hur man gjorde comeback.
Till succerna skulle jag rkna tiden som flottminister innan VK1 och givetvis slaget om Storbritannien, dr han var betydligt mer smart och kalkylerande n schablonbilden antyder. Churchill kunde vara knslosam och anvnde ofta dramatisk retorik ("blod, svett och trar"), men han hade samtidigt en bra uppfattning om den brittiska frmgan och strategin.
Till fiaskona hr givetvis Gallipoli. Jag vill ven inkludera den misslyckade interventionen i det ryska inbrdeskriget och medelhavsstrategin i VK2. ven om Churchill inte var ensam ansvarig s var han drivande, och det r mjligt att det italienska flttget t o m var ett strre misslyckande n Gallipoli.