• 1
  • 2
2008-06-06, 21:53
Medlem
Fraternits avatar
Hr sitter jag och blickar ut i sommarnatten och tnker p Sir Winston Churchill. Vad kan vi egentligen sga om denne envise gentleman? Jag brjar nrma mig slutet av hans Memoirs of the Second World War (kortversionen p 1000 sidor), och skulle inte ha ngonting emot en liten diskussion kring den roll han spelade.

Jag ska inte breda ut ursprungsinlgget utan slpper ordet fritt. Hur hade vrlden sett ut om det inte vore fr Premirminister Churchill?
Citera
2008-06-06, 22:57
Medlem
Kingen_kings avatar
Churchills mamma var halvamerikanska vid namn Jennie Jerome. Hennes pappa var kappseglare och aktiespekulerare och kallades "kungen av wallstreet". Hennes rikedom och sknhet gjorde att hon klttrade hgt upp p den sociala stegen. Men mycket vill ha mer och 1847 gifte hon sej med Lord Randolph Churchill, tredje son till hertigen av Marlborough.
Jennie lyckades med hjlp av sitt utseende och charm frmja sin mans, och senare sin sons, politiska karrir. Hon frfrde helt enkelt inflytelserika mn, bl a Edvard VII och kung Milan av Serbien.
Efter Lordens dd 1900 s gifte hon om sej tv gnger med mn som var i Winstons lder. Hon var en populr gst vid hovet, trots sin livsfring.
Hon var fram till sin dd 1921 politisk sparringpartner och mentor t sin son.
Citera
2008-06-07, 03:36
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Hade inte Churchill styrt Storbritannien under andra vrldskriget, s r det mjligt att Storbritannien hade slutit fred med axelmakterna under 1940.

/Teutonic Warrior
Citera
2008-06-11, 08:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Man fr...

...vl ge blandade recensioner till Winnie. Givetvis var han helt avgrande fr Storbritannien, Imperiet och den fria vrlden under andra vrldskriget. Men, han hade en del debacle bakom sig, dr Galipoli kanske upptar den frmsta (vrsta) platsen.
Som alla stora mn var han en komplex mnniska, med besvrande brister, som nr situationen r som mest avgrande kliver fram och utfr stordd.
Rekommenderar: http://www.winstonchurchill.org/i4a/...x.cfm?pageid=1
Citera
2008-06-15, 10:53
Medlem
NordisktLejons avatar
Hade inte Churchill styrt Storbritannien under andra vrldskriget, s r det mjligt att Storbritannien hade slutit fred med axelmakterna under 1940.

Det r troligt
Citera
2008-06-15, 11:21
Medlem
Ankdammsmans avatar
Politiskt hade han fler liv n en katt. Jag vet inte hur mnga gnger han avgick och kom tillbaka. Han bytte t o m parti flera gnger.

I vrigt var han "a man with a mission". verdriven sjlvbild mter person med stora frmgor och vldigt livlig fantasi. Hans nobla ursprung frstrkte knslan av utvaldhet. Churchill var slkt med hertigen av Marlbourough, som var en annan kontroversiell figur.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man fr vl ge blandade recensioner till Winnie. Givetvis var han helt avgrande fr Storbritannien, Imperiet och den fria vrlden under andra vrldskriget. Men, han hade en del debacle bakom sig, dr Gallipoli kanske upptar den frmsta (vrsta) platsen.
Det r sannerligen ett blandat eftermle. F personer har varit inblandade i s mnga debaclen och succer. Han visste verkligen hur man gjorde comeback.

Till succerna skulle jag rkna tiden som flottminister innan VK1 och givetvis slaget om Storbritannien, dr han var betydligt mer smart och kalkylerande n schablonbilden antyder. Churchill kunde vara knslosam och anvnde ofta dramatisk retorik ("blod, svett och trar"), men han hade samtidigt en bra uppfattning om den brittiska frmgan och strategin.

Till fiaskona hr givetvis Gallipoli. Jag vill ven inkludera den misslyckade interventionen i det ryska inbrdeskriget och medelhavsstrategin i VK2. ven om Churchill inte var ensam ansvarig s var han drivande, och det r mjligt att det italienska flttget t o m var ett strre misslyckande n Gallipoli.
Citera
2008-06-15, 12:07
Medlem
Realizts avatar
r det sant att hans tal i radio inte lstes upp av honom sjlv, utan av skdespelare? Skrev han dem sjlv?
Citera
2008-06-15, 14:19
Medlem
Ankdammsmans avatar
Vet inte, men jag tror inte att det stmmer. Churchill var synnerligen verbal och arbetsam (ven om det precis som hos Hitler gick i perioder).

En lustig detalj nr det gller Churchill r att han trots sprit, cigarrer och bitvis dlig hlsa verlevde nstan alla sina samtida. Han dog inte frrn 1965.
Citera
2008-06-15, 15:18
Medlem
Ezzelinos avatar
Frgan om huruvida en skdespelare lste vissa av Churchills radiotal frblir omtvistad:

http://www.fpp.co.uk/bookchapters/WS...ver291000.html

Jag har diskuterat Churchill en del i denna trd:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=175521
Citera
2008-06-15, 15:30
Medlem
Dr Scriptums avatar
Blndande citatmaskin, en av de mest framstende ledarna vstvrlden sett, svuren fiende till bde kommunism och nazism och frsts med ett stort antal brister, bde karrir- och personlighetsmssigt.
Jag gillar Winston.
Citera
2008-06-15, 17:45
Medlem
Natan Rds avatar
Hejsan

En mycket mrklig man, sannerligen inte ngon medelmtta precis.

Har fr mig att jag hrt att han skulle ha en bipolr sjukdomsbild,
vilket isfall kan frklara hans mentala svngningar. Fast jag r inte helt sker p detta

//NR
Citera
2008-06-15, 19:31
Medlem
Ass Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior

/Teutonic Warrior
r redo att hlla med. Utan hans retoriska frmga samt envishet r det mycket mjligt att Hitler skulle ftt sin fred.

Fresten, str det ngot om "Operation Unthinkable" i hans memoarer? Har sjlv inte lst dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in