Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-06-04, 22:57
  #1
Medlem
Dr Zlatans avatar
Såg i näst senaste numret av Läkartidningen ett flagrant exempel på varthän okritisk granskning av alternativmedicinska metoder kan leda oss om vi inte ser upp.

http://www.lakartidningen.se/07engin...articleId=9616

Denne man inbjuds (för dyra pengar) för att "fortbilda" läkare i Sverige! Landstinget (som ansvarar för fortbildningen) menar att "man måste vidga vyerna"... Ja, skrattet fastnar i halsen (som så ofta då det gäller charlataner av alla de sorter) då man inser att samtliga av Korotkovs kvacksalvarbröder skor sig på lidande människors olycka.

Som extragodis bjuder jag på en svensk tokstolle:

http://www.enby.se/svenska/start.htm

Ja, det finns en mängd liknande kvackare runt om i världen, och enormt många människor som satsar sura slantar för att få en sista chans...

Vad ska vi göra åt detta utan att inkräkta på varken människors fria vilja eller yttrandefriheten?
Citera
2008-06-04, 23:04
  #2
Medlem
Kvacksalverilagen finns väl inte kvar?
Citera
2008-06-04, 23:26
  #3
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdratik
Kvacksalverilagen finns väl inte kvar?
Jodå, bland annat innebär den lagstiftning som idag finns att ingen annan än legitimerade läkare får behandla cancersjukdomar, diabetes, sjuka barn etc.

(problemet är ju att vissa är just leg. läk (= Erik Enby) men bedriver ändå vård helt vid sidan om vetenskap och beprövad erfarenhet!)
Citera
2008-06-05, 00:54
  #4
Medlem
Sälklubbarns avatar
Alternativmedicinen innehåller både bra och dåliga saker. Vore dumt att kasta bort saker som fungerar bara för att bli av med det som inte fungerar.
Citera
2008-06-05, 01:32
  #5
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Alternativmedicinen innehåller både bra och dåliga saker.
Exempel?
Citera
2008-06-05, 08:31
  #6
Medlem
siddharthas avatar
Att inom kvacksalverilagen ingår all form av manuell medicin. Exemplvis Kiripraktorer, Osteopater, Massörer, Akupunktörer m.m Alla dessa grenar av manuell medicin är väl dokumenterade och är vedertagna i i stort sett hela världen.

Kvacksalverilagen hindrar exempelvis fortfarande att man behandlar barn under 7 år. De som har ett barn med exempelvis en somatisk dysfunktion (felställningar i rygg, nacke, funktionella skolioser m.m) får glatt vänta tills barnet blir över 7 för behandling. 7 års väntetid brukar inte riktigt förbättre deras situation.

Vi kan bara snegla på Danmark och Norge för att se länder som mottar all hjälp i kampen för en bättre folkhälsa. I Sverige där drygt 40% har ryggont och runt 70% av alla sjukskrivningarna rör besvär relaterade till rörelseapparaten har vi de striktaste reglerna. Detta för att läkare och deras piller har en suprem roll i vårat vårdsystem. Rätt eller fel undrar jag?
Citera
2008-06-05, 09:54
  #7
Medlem
pieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Exempel?
Akupunktur fungerar för min del iallafall.
Även kinesisk örtmedicin. Å andra sidan finns det en del substans i det då det har praktiserats några 1000 år.
Citera
2008-06-05, 10:05
  #8
Medlem
Thetawaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Exempel?

Jag är nog lite inne på samma spår som du. Däremot har jag inget emot naprapater och massörer och liknande. Jag tror de flesta går dit för att det är skönt helst enkelt.

Jag skulle bli överlycklig om alternativmedicinen kunde praktiseras med bara LITE förstånd. Och inte med fullständigt blind tro på preparat man inte har något som helst bevis för att fungerar.
Citera
2008-06-05, 10:09
  #9
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Exempel?
Bra: Akupunktur, kiropraktik, olika massagetekniker.
Citera
2008-06-05, 11:19
  #10
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Bra: Akupunktur, kiropraktik, olika massagetekniker.
Det fanns ingen sarkasm i min motfråga, jag ville bara få igång ett resonemang kring vilka vetenskapliga krav vi skall ha på alternativmedicinska metoder. Jag menar, exempelvis akupunktur är ju tämligen värdelöst som bot/lindring (ur ett vetenskapligt perspektiv) för en hel rad tillstånd som trots det behandlas med akupunktur.

Sen att massage mm är skönt stämmer väl förvisso men nu avser jag sjukvård och kvacksalveri, inte spaverksamhet.

Jag tycker att man borde ställa mer krav på vetenskapliga belägg för det man tar betalt för när det gäller människors hälsa, en slags konsumentförsäkring eller kvitto på att man faktiskt vet vad man sysslar med. Borde inte det ansvaret läggas på akupunktörerna/ kiropraktorerna etc?

Jag är personligen mycket intresserad av alternativmedicin men eftersöker, likt Thetawave, lite mer sans och styrsel inom alternativmedicinska preparat och metoder.
__________________
Senast redigerad av Dr Zlatan 2008-06-05 kl. 11:21.
Citera
2008-06-05, 12:16
  #11
Medlem
Inlines avatar
Det finns ingen alternativ medicin. Antingen så fungerar den, eller så gör den det inte. Det är upp till den som påstår att en metod fungerar att bevisa dess effektivitet. Finns inga bevis så skall inte staten/kommunen betala ett öre för dess användning.

Vill du spendera dina privata pengar på diverse dekokter och kristaller så är det givetvis upp till dig, men detta innebär inte att personerna som säljer skiten har rätt att hävda vad som helst om sin mirakelmedicin.

Jag är helt med på Dr Zlatans förlag att strama åt kvacksalverilagen.

Angående den ryske "doktorn" så kan man lätt hitta mer saklig information om hans diagnosmetodik. Om bara landstinget haft tillgång till Google...
http://skepdic.com/kirlian.html
Citera
2008-06-05, 12:42
  #12
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Det fanns ingen sarkasm i min motfråga, jag ville bara få igång ett resonemang kring vilka vetenskapliga krav vi skall ha på alternativmedicinska metoder. Jag menar, exempelvis akupunktur är ju tämligen värdelöst som bot/lindring (ur ett vetenskapligt perspektiv) för en hel rad tillstånd som trots det behandlas med akupunktur.
Jaså, jag trodde det var accepterat numera att man faktiskt kan använda akupunktur till bl. a. smärtlindring och att det inte betraktas som hokuspokus längre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback