Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-05, 15:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Det fanns ingen sarkasm i min motfråga, jag ville bara få igång ett resonemang kring vilka vetenskapliga krav vi skall ha på alternativmedicinska metoder. Jag menar, exempelvis akupunktur är ju tämligen värdelöst som bot/lindring (ur ett vetenskapligt perspektiv) för en hel rad tillstånd som trots det behandlas med akupunktur.

Sen att massage mm är skönt stämmer väl förvisso men nu avser jag sjukvård och kvacksalveri, inte spaverksamhet.

Jag tycker att man borde ställa mer krav på vetenskapliga belägg för det man tar betalt för när det gäller människors hälsa, en slags konsumentförsäkring eller kvitto på att man faktiskt vet vad man sysslar med. Borde inte det ansvaret läggas på akupunktörerna/ kiropraktorerna etc?

Jag är personligen mycket intresserad av alternativmedicin men eftersöker, likt Thetawave, lite mer sans och styrsel inom alternativmedicinska preparat och metoder.

Nja, vad gäller akupunktur så finns det ju två skolor. Du har den traditionella kinesiska metoden som behandlar utefter förändringar i energibanor och medianer och sådana saker, och så har du den västerländskt evidensbaserade akupunkturen. Den traditionella kinesiska akupunkturen får t ex inte användas av sjukgymnaster eftersom det inte finns någon evidens för att den fungerar som utövaren hävdar.

Den akupunktur som utövas av sjukgymnaster och andra manuella terapeuter ska vara rent smärtstillande, vars effekt finns redovisad i flertalet artiklar och i litteratur. Sedan att man enligt vissa studier kan uppnå samma smärtlindrande effekt av hårt muskelarbete förtar ju inte att det faktiskt har en sådan effekt. Och alla gillar ju inte att jobba hårt med sina små muskler.

Och vad gäller kvitto på att en terapiform verkligen fungerar och att det ska ligga på terapeuten att garantera det så låter det lite långsökt i mina öron.
Som första exempel så kan vi ju ta den kvackaren som urposten hänvisar till, han garanterar ju att hans metod fungerar. Det är ju inte mycket till kvitto..
Det enda som i Sverige är gångbart som garantikvitto är ju att en person man söker vård hos är legitimerad av socialstyrelsen. Då krävs att den utbildningens läroplan man har genomgått är godkänd och terapiformen är etablerad. Det är bl a socialstyrelsen som 1984 godkände den västerländska akupunkturen som terapiform och således får legitimerade sjukgymnaster eller naprapater inte använda traditionell akupunktur om de vill behålla sin legitimation.
__________________
Senast redigerad av cachaca51 2008-06-05 kl. 15:09.
Citera
2008-06-05, 15:10
  #14
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Jaså, jag trodde det var accepterat numera att man faktiskt kan använda akupunktur till bl. a. smärtlindring och att det inte betraktas som hokuspokus längre.
Javisst finns det tillstånd där akupunktur har bevisad effekt men det är ett (visserligen mycket intressant) kapitel för sig. Jag tänkte mer på alla de bitar som exempelvis akupunktörer behandlar där ingen vetenskaplig effekt överhuvudtaget är påvisad (drogberoende, migrän, diarré, magsår, blodtryck, impotens etc.) trots relativt ambitiösa försök i olika studier.

[Jag har träffat på många seriösa akupunktörer (ej TCM) som inte försöker hymla på nåt sätt; de ser sig själva som ett möjligt komplement till skolmedicinen, och behandlar därmed sina patienter enligt EBM.]

Framför allt tänkte jag vi skulle debattera de kvacksalvare som klockrent befinner sig i en sagovärld helt vid sidan av den verklighet vi alla andra lever i. De som skor sig på andras olycka genom att förespegla uppenbara osanningar som bara en människa med antingen osedvanligt lågt intellekt eller en hög grad av desperation kan förlita sig på.
Citera
2008-06-05, 15:18
  #15
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Nja, vad gäller akupunktur så finns det ju två skolor. Du har den traditionella kinesiska metoden som behandlar utefter förändringar i energibanor och medianer och sådana saker, och så har du den västerländskt evidensbaserade akupunkturen. Den traditionella kinesiska akupunkturen får t ex inte användas av sjukgymnaster eftersom det inte finns någon evidens för att den fungerar som utövaren hävdar.
Bra klargörande!

Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Och vad gäller kvitto på att en terapiform verkligen fungerar och att det ska ligga på terapeuten att garantera det så låter det lite långsökt i mina öron.
Som första exempel så kan vi ju ta den kvackaren som urposten hänvisar till, han garanterar ju att hans metod fungerar. Det är ju inte mycket till kvitto..
Det enda som i Sverige är gångbart som garantikvitto är ju att en person man söker vård hos är legitimerad av socialstyrelsen. Då krävs att den utbildningens läroplan man har genomgått är godkänd och terapiformen är etablerad. Det är bl a socialstyrelsen som 1984 godkände den västerländska akupunkturen som terapiform och således får legitimerade sjukgymnaster eller naprapater inte använda traditionell akupunktur om de vill behålla sin legitimation.
Ett vetenskapligt "kvitto" menade jag; alltså att man från centralt håll (Svenska akupunkturförbundet mfl.) såg till att kvalitetsäkra sina medlemmar via vetenskapliga studier. Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara staten i någon form (socialstyrelsen?) gick in och röjde upp.
Citera
2008-06-05, 19:23
  #16
Medlem
siddharthas avatar
Om du menar kvitto i den form att någon garanterar att behandlingen kommer att verka så är vi långt ifrån det, ens inom vanlig skolmedicin.

vad gälller de andra formerna med mest seriositet i: Massörer, akupunktörer, Kiropraktorer, Ostepater. Har alla väletablerade förbund som kvalitetssäkrar terapeuterna som utövar metoderna. Som någon har nämnt så är sjukgymnaster och naprapater godkända av landstinget och kan därmed arbeta som komplement till den sjukvård vi idag har i Sverige.

Du har alldeles rätt i att det måste till en stor skepsis mot metoder som är smala och som saknar dokumentation. Men enligt mig gäller detsamma för ex. "bantningspiller" och annat. Jag tycker att det lyser väl igenom att du aldrig besökt en massör för ett problem du har. SPA-delen är endast en del av arbetet, som vissa gäller. Som att säga att alla läkare är kirurger.

MEN, det stora problemet med den här tråden är att det antagligen inte finns särskilt många från brancherna här som kan svara för sig. Därmed kan du nästan okritiserat haspla ur dig: "Jag menar, exempelvis akupunktur är ju tämligen värdelöst som bot/lindring (ur ett vetenskapligt perspektiv) för en hel rad tillstånd som trots det behandlas med akupunktur." Bevis på det?
Citera
2008-06-05, 20:19
  #17
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Om du menar kvitto i den form att någon garanterar att behandlingen kommer att verka så är vi långt ifrån det, ens inom vanlig skolmedicin.

vad gälller de andra formerna med mest seriositet i: Massörer, akupunktörer, Kiropraktorer, Ostepater. Har alla väletablerade förbund som kvalitetssäkrar terapeuterna som utövar metoderna. Som någon har nämnt så är sjukgymnaster och naprapater godkända av landstinget och kan därmed arbeta som komplement till den sjukvård vi idag har i Sverige.

Du har alldeles rätt i att det måste till en stor skepsis mot metoder som är smala och som saknar dokumentation. Men enligt mig gäller detsamma för ex. "bantningspiller" och annat. Jag tycker att det lyser väl igenom att du aldrig besökt en massör för ett problem du har. SPA-delen är endast en del av arbetet, som vissa gäller. Som att säga att alla läkare är kirurger.
Ajdå, fasen, nu är vi ändå där jag inte alls ville hamna...

- Jag menar absolut inte att skjuta skarpt mot akupunktörer som arbetar utifrån EBM!
- Jag menade inte heller att avfärda alla sjukgymnaster som "massörer". Jag ber om ursäkt ifall jag uttalade mig oförsiktigt, men massage som sådan kan jag inte begripa har någon plats i sjukvård men väl inom friskvård. Har jag fel beror det på okunskap snarare än arrogans.
- Några garantier för att en behandling skall fungera far jag inte heller efter (hur någon nu kunde missförstå det...?).
- Kvalitetssäkring borde jag kanske satt inom citationstecken; jag menar med det att förbunden borde stå som garant att behandlingarna deras medlemmar nyttjar utgår från vetenskap och beprövad erfarenhet.
- Vad menar du med "bantningspiller". Reductil/Xenical eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
MEN, det stora problemet med den här tråden är att det antagligen inte finns särskilt många från brancherna här som kan svara för sig. Därmed kan du nästan okritiserat haspla ur dig: "Jag menar, exempelvis akupunktur är ju tämligen värdelöst som bot/lindring (ur ett vetenskapligt perspektiv) för en hel rad tillstånd som trots det behandlas med akupunktur." Bevis på det?
Jag tror tyvärr du har rätt, dessa kvacksalvare är inte så pigga på diskussioner av det här slaget...

Jag kan naturligtvis servera dig hundratals artiklar där man försökt men inte lyckats bevisa någon effekt av akupunktur annat än då det gäller smärtlindring (ländryggs- och nack/skuldersmärta samt smärta vid tennisarmbåge). Vidare finns väl ett tusental artiklar som är (vetenskapligt) värdelösa. Är du av annan åsikt?

(Jag vill bara tillägga att jag är positivt inställd till akupunktur när det gäller smärtlindring.)

Följdaktligen är det bättre att du presenterar stöd för att akupunktur fungerar vid exempelvis de tillstånd jag exemplifierade med i tidigare inlägg.
[om du nu verkligen vill driva detta spår vidare...finns ju andra trådar om detta...]

Visserligen har både kiropraktorer och naprapater legitimation här i Sverige men det säger ingenting om effekterna av deras behandlingar ty effekterna är okända ur ett vetenskapligt perspektiv (därmed alltså inte sagt att de är ineffektiva). I och med legitimationen granskas de dock av socialstyrelsen vilket ju ger en bättre styrsel än bevakningen av konsumentverket... Det kan här även tilläggas att en betydande del av den sjukgymnastiska praxis som finns i Sverige idag saknar vetenskapligt underlag.

Till sist: det är inte olagligt att saluföra overksamma behandlingsmetoder, det är däremot olagligt att hävda att de är verksamma utan att presentera bevis.
__________________
Senast redigerad av Dr Zlatan 2008-06-05 kl. 20:21.
Citera
2008-06-05, 20:59
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
..massage som sådan kan jag inte begripa har någon plats i sjukvård men väl inom friskvård.

Där slog du huvudet på spiken! Det är det här som är hela poängen. Naprapater, kiropraktorer, osteopater och många andra grupper behandlar inga sjukdomar utan korrigerar/behandlar/smärtlindrar rörelseapparaten. Sjukvård är det läkare som pysslar med. Vi andra (jag säger vi då jag själv just nu utbildar mig till naprapat) försöker ta en plats så att sjukvården inte belamras med smärttillstånd i rörelseapparaten som inte har någon patologi utan beror på andra saker.
Citera
2008-06-06, 18:44
  #19
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
...
Visserligen har både kiropraktorer och naprapater legitimation här i Sverige men det säger ingenting om effekterna av deras behandlingar ty effekterna är okända ur ett vetenskapligt perspektiv (därmed alltså inte sagt att de är ineffektiva). I och med legitimationen granskas de dock av socialstyrelsen vilket ju ger en bättre styrsel än bevakningen av konsumentverket... Det kan här även tilläggas att en betydande del av den sjukgymnastiska praxis som finns i Sverige idag saknar vetenskapligt underlag.
...

Johan Nyberg, Tommy Olsson och Jan Malm hittade ett intressant samband mellan kiropraktisk nackbehandling och stroke. (Läkartidningen 104, sid 24-28, nr 1-2/2007.)
Citera
2008-06-12, 12:07
  #20
Medlem
Dr Zlatans avatar
Har vi INGA kiropraktorer, naprapater, akupunktörer, fibromassörer etc som är sugna på att diskutera detta???
Citera
2008-06-12, 23:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Jodå, bland annat innebär den lagstiftning som idag finns att ingen annan än legitimerade läkare får behandla cancersjukdomar, diabetes, sjuka barn etc.

(problemet är ju att vissa är just leg. läk (= Erik Enby) men bedriver ändå vård helt vid sidan om vetenskap och beprövad erfarenhet!)

[Nitpick]Ersattes den inte av lagen om yrkesverksamhet inom hälso- och sjukvårdens område? Jag har för mig det. Kan någon rätta mig? [/nitpick]
Citera
2008-06-13, 15:56
  #22
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdratik
[Nitpick]Ersattes den inte av lagen om yrkesverksamhet inom hälso- och sjukvårdens område? Jag har för mig det. Kan någon rätta mig? [/nitpick]
Just så heter den numera ja, tack för den cdratik!

Heller78 serverar en tänkvärd referens till varför vissa icke-bevisade metoder kan få katastrofala följder. Från Läkartidningen 104, sid 24-28, nr 1-2/2007.

"I dessa sammanhang är nackmanipulation via kiropraktor eller sjukgymnast en uppmärksammad utlösande orsak till karotisdissektion, i synnerhet till vertebralisdissektion [8, 9]. I vår studie hade 14 procent av patienterna varit utsatta för sådan manipulation strax före insjuknandet. Budskapet om stor återhållsamhet med cervikal manipulationsbehandling tål således att upprepas"

Med denna vetskap (ingen bevisad effekt och livsfarlig) borde sålunda nackmanipulation totalförbjudas. Det finns fler exempel.

Kom igen nu! Den av akupunktörerna (TCM) i min stad som annonserar mest i dagspressen erbjuder behandling mot migrän, rökning, impotens, depression, IBS, torr hud (?) med mera och gör (enl Ratsit) enormt stora pengar på detta. Vad ska vi göra åt detta kvacksalveri? Förvisso förhållandevis banala tillstånd...kanske ska man inte bry sig?

Och var tog siddhartha vägen?
Citera
2008-06-13, 17:25
  #23
Medlem
Fru Vs avatar
Stackars Dr Zlatan, det är bara vi doktorer kvar i tråden ;)

(jag får kalla mig det under sommaren i alla fall)
Citera
2008-06-13, 21:06
  #24
Medlem
AnnaAnderssons avatar
TS: hur menar du? "utger sig Korotkov för att vara professor vid universitetet i St. Petersburg, vid en institution som inte finns och där man förnekar all kännedom om denne Korotkov!"

Om institutionen inte finns, vem har då förnekat kännedom om Korotkov?

Edit: menar du att universitetet finns men inte institutionen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback