Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-05-26, 11:31
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayton
Jo, det är ju det mest logiska. Men av någon anledning känns ett playstation enklare att säga.

Samma sak med Game boy, mitt Game boy låter mer normalt i mina öron.
Jag håller nog med om playstation. Man kan ju säga det playstationet, men inte den playstationen...
Citera
2008-05-26, 11:45
Medlem
tror fan jag använder både min och mitt
Citera
2008-05-26, 11:45
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Jag håller nog med om playstation. Man kan ju säga det playstationet, men inte den playstationen...

Faller inte detta inom min teori;

Citat:
En enkel regel för om man ska säga min eller mitt är; äpple/äpplet; alltså mitt äpple. X-box är ett nytt engelskt låneord, så det kan ju bli svårt. Men jämför det svenska ordet box/boxen. Detta ger alltså; Min X-box.
Citera
2008-05-26, 12:24
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Faller inte detta inom min teori;
Det verkar inte bättre.
Citera
2008-05-26, 12:27
Medlem
_Egon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
Mitt/Ett låter invandraraktigt.

Är du sjuk? Det låter ju som Ge mig min sudd och mitt penna!!!

Mitt xbox!!!
Citera
2008-05-26, 12:33
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Egon_
Är du sjuk? Det låter ju som Ge mig min sudd och mitt penna!!!

Mitt xbox!!!

Menar du att i bestämd form heter det X-boxet?
Citera
2008-05-26, 12:38
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Menar du att i bestämd form heter det X-boxet?
Jag tycker att både x-boxet och x-boxen fungerar. Men det finns nån nyansskillnad som andra personer sagt.
Citera
2008-05-26, 12:42
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Jag tycker att både x-boxet och x-boxen fungerar. Men det finns nån nyansskillnad som andra personer sagt.

OK, det kanske är accepterat idag. För mig, rent språkligt, tycker jag att det är märkligt eftersom vi har vedertagna regler för detta. Men det är min personliga uppfattning.
Citera
2008-05-26, 12:45
Medlem
Schloooks avatar
Mitt Xbox, ett Xbox, Xboxet. Jag säger så om alla konsoler. Mitt Game Boy, mitt PlayStation, mitt Nintendo Wii, mitt Dreamcast osv.

Men det korrekta borde egentligen vara min då det kan förlängas till Xbox-konsol. Alltså "min Xbox-konsol, min PlayStation-konsol" osv.
Senast redigerad av Schloook 2008-05-26 kl. 12:50.
Citera
2008-05-26, 12:52
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:

Jag funderade en stund, och du har en poäng. Om man ser X-box som ett nytt ord, kan man kanske säga X-boxet, även om jag tycker att det låter märkligt. Vi har i svenskan ordet box, och där heter det boxen i bestämd form.

I inlägget tidigare pratade man om sudd, vilket jag tolkar som suddgummi och penna. I dessa exempel blir det suddgummit och pennan i bestämd form, alltså mitt suddgummi och min penna.

Men, som sagt, tar man X-box som ett helt nytt ord, så får man fastställa vad detta blir i bestämd form.
Citera
2008-05-26, 12:55
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schloook
Mitt Xbox, ett Xbox, Xboxet. Jag säger så om alla konsoler. Mitt Game Boy, mitt PlayStation, mitt Nintendo Wii, mitt Dreamcast osv.

Men det korrekta borde egentligen vara min då det kan förlängas till Xbox-konsol. Alltså "min Xbox-konsol, min PlayStation-konsol" osv.

Ja, i ditt exempel blir det tydligare, eftersom konsol blir konsolen i bestämd form; alltså min konsol.
Citera
2008-05-26, 13:47
Medlem
Superfluouss avatar
Ingen kan väl på allvar mena att det heter "det boxet" eller "ett box"?

"Den boxen" och "en box" heter det och därför är det "Min X-box" som är det riktiga.

Lätt som ett plätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in